درگذشت «موتزارت سینما» در سن ۹۲ سالگی

 آهنگساز مشهور ایتالیایی و برنده جایزه اسکار و خالق موسیقی فیلم « خوب، بد، زشت » در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

اخبار چهره ها - موریکونه بیش از ۵۰۰ موسیقی را برای فیلم و سریال های تلویزیونی ساخت؛ از سه‌گانه «دلار» اثر «سرجیو لِئونه» گرفته تا «هشت نفرت‌انگیز» کوئنتین تارانتینو که در سن ۸۷ سالگی اسکار بهترین موسیقی را برای این آهنگساز بزرگ به ارمغان آورد.

انیو موریکونه متولد ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸ آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر ایتالیایی بود. طی ۶ دهه انیو موریکونه برای بیش از ۵۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی موسیقی نوشته است. علاوه بر این، افزون بر ۱۰۰ اثر مستقل در زمینه‌های دیگری چون موسیقی برای ارکستر‌های بزرگ یا مجلسی، کنسرتو‌هایی برای پیانو و دیگر سازها، آثار کرال، و قطعاتی برای باله از دیگر ساخته‌های اوست.

وی با کارگردانان بسیاری چون سرخیو لئونه، برناردو برتولوچی، رومن پولانسکی، فرانکو زفیرلی، اُلیور استون، کوئنتین تارانتینو ، جوزپه تورناتوره و پیر پائولو پازولینی همکاری داشته‌است. آثار او در حدود ۳۰ پارتیتور برای فیلم‌هایی با گونه وسترن را شامل می‌شود که یک مشت دلار (۱۹۶۴)، به خاطر چند دلار بیشتر (۱۹۶۵)، خوب بد زشت (۱۹۶۶)، و روزی روزگاری در غرب (۱۹۶۸) از آن جمله‌اند. موسیقی برای روزی روزگاری در آمریکا (۱۹۸۴)، ماموریت (۱۹۸۶)، تسخیرناپذیران (۱۹۸۷)، سینما پارادیزو (۱۹۸۸)، هملت (۱۹۹۰)، باگزی (۱۹۹۱)، افسانه ۱۹۰۰ (۱۹۹۸)، مالنا (۲۰۰۰)، هشت نفرت‌انگیز (۲۰۱۵)، و مکاتبه (۲۰۱۶) از آثار دیگر اوست.

موریکونه را شاید بتوان پرکارترین آهنگساز فیلم در جهان دانست. روزنامه گاردین در فوریه سال ۲۰۰۱ با انتشار مقاله‌ای وی را «موتزارت سینما» لقب داد.