فیلم رسول صدرعاملی برگزیده طرح فیلمنامه اقتباسی شد

 با پایان مهلت شرکت در فراخوان «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» در آغاز تابستان امسال، کار ارزیابی پیشنهادهای رسیده توسط یک گروه داوری آغاز شد و در بررسی آثار شرکت‌کننده، ملاحظاتی چون «ارائه کتاب توسط تهیه‌کننده» و «تطابق کتاب ارائه شده با اولویت‌های محتوایی سازمان سینمایی» درنظر گرفته شد و کتاب‌های ارائه شده از سوی تهیه‌کنندگان سینمای ایران مورد بررسی قرار گرفت.

اخبار چهره ها - در ادامه، شورای داوری این طرح نسبت به ارزیابی اولیه کتاب‌های ارائه شده اقدام کردند و پس از داوری اولیه، در مرحله دوم بازخوانی خلاصه شش صفحه‌ای ۱۲ طرح فیلمنامه ارائه شده از سوی تهیه‌کنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت.
بر اساس این خبر، در آخرین جلسه‌ای که به صورت آنلاین با حضور اعضای شورای داوری (متشکل از مهدی سجاده‌چی فیلمنامه‌نویس، محمود اربابی فیلمنامه‌نویس و پژوهشگر، سیدعلی کاشفی‌خوانسازی نویسنده و پژوهشگر، هادی مقدم‌دوست فیلمنامه‌نویس و کارگردان و سیدمیلاد حسینی نویسنده و منتقد ادبی) برگزار شد، ۴ کتاب زیر با کسب بیشترین آرا جهت تبدیل به فیلم سینمایی مورد تأیید قرار گرفت:

۱- «زیبا صدایم کن» نوشته فرهاد حسن‌زاده، ارائه شده توسط رسول صدرعاملی (تهیه‌کننده)، فیلمنامه‌نویس: کامبوزیا پرتوی، کارگردان: رسول صدرعاملی.

۲- «پلو خورش» نوشته هوشنگ مرادی‌کرمانی، ارائه شده توسط علیرضا سبط‌احمدی (تهیه‌کننده)، فیلمنامه‌نویس: ابراهیم فروزش، کارگردان: ابراهیم‌ فروزش

۳- «شطرنج با ماشین قیامت» نوشته حبیب احمدزاده، ارائه شده توسط حبیب احمدزاده (تهیه‌کننده)، فیلمنامه‌نویس: حبیب احمدزاده (کارگردان متعاقبا معرفی خواهد شد)

۴- «دشتبان» نوشته احمد دهقان، ارائه شده توسط منوچهر شاهسواری (تهیه‌کننده)، فیلمنامه‌نویس: محمدرضا گوهری، کارگردان: مازیار میری

گفتنی است در پی اعلام سیاست‌های کلان و راهبردی سازمان سینمایی ، اسفند ماه سال گذشته بنیاد سینمایی فارابی در قالب یک فراخوان اعلام کرد تصمیم دارد تا آثار برگزیده در گونه‌های مختلف ادبیات داستانیِ پس از انقلاب را بر اساس جذابیت‌های داستانی، اولویت‌های فرهنگی و قابلیت‌های سینمایی، برای تولید فیلم مورد حمایت قرار دهد. بر اساس قواعد «طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» که پیش‌تر اعلام شده است، حقوق آثاری که برای اقتباس مورد موافقت قرار می‌گیرند، به قیمت مصوب کمیسیون فرهنگی - هنری بنیاد (بین دویست تا چهارصد میلیون ریال) از صاحب قانونی اثر (مؤلف یا ناشر) خریداری می‌شود و برای نگارش فیلمنامه در اختیار تهیه کننده (پیشنهاد دهنده) قرار می‌گیرد.
بر این اساس، «پس از دریافت پروانه ساخت» ضمن واگذاری حق اقتباس خریداری شده به تهیه کننده مبلغ پانصد میلیون ریال نیز بابت تبدیل داستان به فیلمنامه، به تهیه کننده پرداخت می‌شود.

در نهایت، اگر فیلمنامه نهایی پس از دریافت پروانه ساخت مورد تأیید معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی قرار بگیرد، در تولید این آثار تا سقف ۱۰ میلیارد ریال (به شکل مشارکت در تولید یا تخصیص وام) صورت خواهد گرفت.

«طرح حمایت بنیاد سینمایی فارابی از تولید فیلم اقتباسی» با هدف ارتقای فیلمنامه‌نویسی اقتباسی در سینمای ایران، هر شش ماه یک بار به اجرا درخواهد آمد.