افت انتشار کتاب‌های حوزه ادبیات در 6 ماهه نخست امسال

در شش ماهه نخست امسال ۶ هزار و ۹۱۲ عنوان کتاب در حوزه ادبیات منتشر شد؛ در حالی که سال گذشته ۷ هزار و ۸۹ عنوان کتاب در این حوزه منتشر شده بود.

از میان کتاب‌های منتشر شده امسال، ۴ هزار و ۷۶۸ عنوان تألیفی و ۲ هزار و ۱۴۴ عنوان ترجمه هستند. امسال کاهش میزان انتشار کتاب در حوزه ادبیات در هر دو بخش کتاب‌های تالیفی و ترجمه مشاهده می‌شود. این نشان می‌دهد انگیزه مولفان و ناشران برای انتشار کتاب در این حوزه کاهش یافته است.

ناشران تهرانی ۵ هزار و ۲۶۳ عنوان و ناشران شهرستانی هزار و ۶۴۹ عنوان کتاب در حوزه ادبیات منتشر کرده اند. ۴ هزار و ۵۳۴ عنوان چاپ اولی و دو هزار و ۳۷۸ عنوان کتاب تجدید چاپ هستند. متوسط شمارگان کتاب در این حوزه ۸۹۶ نسخه در سال جاری و ۹۱۹ نسخه در سال گذشته است. حتی شمارگان کتاب هم در حوزه ادبیات در شش ماهه نخست امسال کاهش یافته است. این مسئله تابعی از شرایطی است که در حوزه نشر وجود دارد.

ناشران با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از یک سو هزینه‌های انتشار کتاب بالاست. از سوی دیگر هم مشکلات اقتصادی باعث شده است مردم کمتر از کتاب استقبال کنند. میزان استقبال مردم از کتاب در میزان انتشار عناوین کتاب تاثیرگذار است.

تعطیلی چاپخانه‌ها در فروردین ماه سال جاری باعث شد، در این مدت کتابی منتشر نشود؛ اما در ماه‌های بعد که شاهد بازگشایی چاپخانه‌ها بودیم روند کاهش انتشار عناوین کتاب ادامه داشت و هر ماه شاهد کاهش انتشار کتاب نسبت به سال قبل بودیم. این روندی است که از سال ۹۶ آغاز شده است و تدابیری چون واردات کاغذ با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و اعطای آن به ناشران نتوانست میزان انتشار عناوین کتاب را تغییر دهد؛ چون از یک طرف برخی ناشران کتاب هایشان را با کاغذ دولتی منتشر نمی‌کنند. از سوی دیگر افزایش قیمت تنها در کاغذ رخ نداد بلکه در سایر ملزومات انتشار کتاب هم دیده شد. افزایش دستمزد چاپخانه داران هم در این امر بی تاثیر نبود.

آنچه در این میان بیش از همه باعث کاهش انتشار عناوین کتاب بود، میزان استقبال مخاطبان از آن است. شرایط اقتصادی جامعه و افزایش قیمت کتاب باعث شد مردم کتاب نخرند. در این بین تعدادی از ناشران تعطیل شدند و شغلشان را تغییر دادند. برخی از آن‌ها هم تعدیل نیرو کردند. تمام این شرایط دست به دست هم داد تا عناوین منتشر شده کتاب‌های حوزه ادبیات در شش ماه نخست امسال نسبت به سال قبل کاهش یابد.