دلایل افزایش قاچاق کالا به کشور

گروه اقتصادی- دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام شده از سوی برخی مسوولان سالانه حدود 25 میلیارد دلار انواع کالا به کشور قاچاق می شود که می توان گفت بخشی از این مبلغ به لوازم خانگی اختصاص دارد.

به گزارش افکارنیوز،حبیب الله انصاری افزود: با توجه به اینکه آمار میزان قاچاق کالاها به صوت تفکیک شده وجود ندارد بنابراین نمی توانم رقم دقیقی از تعداد اقلام خانگی که به طریق وارد کشور می شود، ارائه دهم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه لوازم خانگی به دو بخش لوازم حجیم مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و ... همچنین لوازم خرد و کوچک تقسیم می شوند به جرات می توان گفت قاچاقچی خرده پا به هیچ عنوان نمی تواند این حجم عظیم را وارد کشور کند.

وی بیان کرد: قاچاق کالا اکنون تبدیل به عامل مخرب در زمینه تولید و تجارت قانونی، سرمایه گذاری و اشتغال و ... شده زیرا این پدیده سبب تجارات ناسالم می شود و در این بازار کالاهای تولید داخل توان رقابت خود را از دست می دهند.

انصاری گفت: هزینه قاچاق کالا به نسبت واردات کالا از مبادی رسمی بسیار پایین تر است و اینمساله سبب می شود تا قاچاقچی بدون پرداخت هیچ گونه عوارض گمرکی کالای خود را وارد کرده و با سود بیشتری عرضه کند در حالی که تولید کننده داخلی و وارد کننده رسمی متضرر می شود.

وی ادامه داد: چندی پیش با تلاش ماموران گمرک 50 کانتینر یخچال قاچاق کشف شده که ردیف نخست با یخچال های نیمه ساز بارگیری شده بود و ردیفه های بعدی تا انتهای کانتینر را یخچال های کامل و ... تشکیل می دادند که خوشبختانه با کشف این محموله،  مانع سودجویان شدند.

وی تاکید کرد: دولت می تواند با قاچاق کالا مبارزه کند اما متاسفانه ابعاد این مساله در کشور بسیار گسترده شده است.

وی درباره علل افزایش پدیده قاچاق کالا به کشور اظهار کرد:از جمله دلایل این مساله می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

 *همجواری با کشورهایی که از ثبات سیاسی مناسبی برخوردار نیستند.

 *دارا بودن 1500کیلومتر مرز آبی و زمینی .

*نبود صنایع مولد و اشتغالزا در مناطق مرزی

*وجود بازارچه های مزی و قیمت پایین بخی کالاها در کشورهای همسایه

*پایین بودن توان اقتصادی مرزنشینان و گرایش آنها با قاچاق کالا برای تامین نیازهای خود

*نبود هماهنگی میان دستگاه های مسوول در زمینه مقابله و مبارزه با قاچاق کالا و ارز

*زمان طولانی رسیدگ یبه پرونده های تشکیل شده دزمینه قاچاق کالا

*نبود قوانین بازدارنده در زمینه قاچاق کالا

*منطقی کردن تعرفه های گمرکی

*گسترش حضور سازمان های غیر رسمی و زیر زمینی در زمینه اقتصاد

*ریسک پایین گرایش به قاچاق کالا

*نبود قوانین و جریمه های بازدارنده

*انجام نشدن اقدامات فرهنگی مناسب در زمینه کاهش گرایش مردم به مصرف کالای قاچاق

*سود فراوان قاچاقچیان در واردات کالاها و ... .

وی گفت: متاسفانه به دلیل توان اقصادی پایین تولید کنندگان داخلی این عده هیچ شانسی در بدست آوردن بازار مصرف ندارند زیرا واردکنندگان رسمی کالاهای خارجی با توجه به سود کلانی که در کشور ما دارند می توانند از ابزارهای متعدد تبلیغی برای عرضه کالاهای خود استفاده کنند در حالی که تولید کننده داخلی به هیچ عنوان قادر به انجام این کار نیست.

رییس ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش میزان قاچاق کالا باید نظام قیمت گذاری در واردات کالا و قوانین دست و پاگیر به منظور تسهیل واردات اصلاح شود.

وی بیان کرد: نظام تعرفه گمرکی در سایر کشورها حداکثر بین 3 تا 5 دسته است اما متاسفانه این نظام در کشورمان 12 دسته دارد که سبب شفاف نبودن زمینه های اقتصادی و در نتیجه آزاد و رقابتی نبودن تجارت و واردات شده و مشکلات فراوانی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: وادات کالاهای نهایی و همچنین قطعات ضربات جبران ناپذیری به تولید اخلی می زند، اکنون تولید کنندگان به دلیل کمبود نقدینگی و تامین قطعات و ... با مشکات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

انصاری گفت: یکی دیگر از معضلات قاچاق کالا، الصاق نام های تجری جعلی روی کالاهاست که سبب می شود تا خریدار نتواند کالای اصل از قاچاق را تشخیص دهد.

وی درباره عملکرد دولت در زمینه مبارزه با قاچاق کالا گفت: دولت و دستگاه های مسوول مانند ستاد مبارزه با قاچاق و کالا و ارز باید از تجربه کشوری مانند ترکیه در زمینه مبارزه با این پدیده شوم درس بگیرند، ترکیه برای مقابله به قاچاق کالا نیروی ویژه ای در نظر گرفته که با تدوین برنامه های منسجم با کمرگ همکاری متقابل داشته و مانع ورود کالای قاچاق به کشور می شود.

وی تاکید کرد: دولت و سازمان گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز باید نیروی ویژه ای تشکیل دهند تا در آینده مانع قاچاق کالا به کشور شوند.