گردش مالی ۲۵۰۰ میلیارد دلاری کالاهای حلال در کشور

وحید مرندی‌مقدم بعدازظهر امروز در نخستین جلسه کمیته علائم نشان حلال که در سالن جلسات اداره استاندارد استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: براساس ارزیابی‌ها در حال حاضر 150 نشان حلال در سطح دنیا وجود دارد که تعدادی از آنها مربوط به بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: در راستای برنامه‌ریزی دقیق و مورد تایید کشورهای اسلامی سازمان کنفرانس اسلامی تشکیلاتی به نام «اسمیک» ایجاد کرده تا استانداردهای حلال در این سازمان تدوین شود.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: حلال بودن مواد غذایی از دغدغه‌های اصلی علماء و مراجع تقلید بوده که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

مرندی‌مقدم با اشاره به اینکه ایران در تعیین نشان‌ها و برندها کشوری اثرگذار است، عنوان کرد: 98 درصد شاخصه‌های استاندارد حلال مورد تایید مراجع و فقها بوده که این مهم نشان از اهمیت ذبح شرعی و بهداشتی دارد.

وی ادامه داد: در راستای تدوین و اعطاء نشان حلال، موضوع اقتصادی نیز مورد توجه بوده چراکه بستر تعامل با کشورهای اسلامی را فراهم می‌کند.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: براساس آمارها گردش مالی کالاهای دارای نشان حلال از جمله مواد غذایی، گردشگری و پوشاک بیش از 2500 میلیارد دلار بوده که باید در جهت توسعه این مهم اقدامات لازم انجام شود.