آهنگ رکود بزرگ‌ترین صنعت تولیدی استان قم

درسالهای اخیر که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران به بهانه برنامه هسته ای شدید ترین تحریم ها را علیه ایران وضع کردند تا به این وسیله نظام را وادار به عقب نشینی از مواضع خود کنند، واژه "اقتصاد مقاومتی" توسط مقام معظم رهبری به منظور مقابله با اهداف دشمنان غربی مطرح شد.

مطالعات و بررسی های زیادی بر مقوله اقتصاد مقاومتی انجام شد و در نهایت همه کارشناسان اقتصادی به یک نتیجه واحد رسیدند و ان هم اجرایی بودن این طرح برای مقابله با تحریم ها بود.

متاسفانه مسئولین کشور این دغدغه و به نوعی جهاد اقتصادی که رهبری امر فرمودند را در اجرای سمینار و کنفرانس و مقاله خلاصه می کنند تا این که مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل نامگذاری کردند ، مسئله تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به ظرفیت های موجود اصلا پیچیده نیست خوشبختانه کشور از ظرفیت های اقتصادی بالایی مخصوصا در بخش ظرفیت های استانی برخوردار است که تنها با توجه و بها دادن به ظرفیت های موجود در استان می توان تا حد زیادی اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشید.

شاید به جرات بتوان گفت 90درصد ظرفیت های در کشور وجود دارد و تنها در 10درصد از آنها نیاز به ورود فناوری از خارج است.

یکی از ظرفیت های بالای استان قم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی و حتی به دست آوردن بازارهای جهانی صنایع مبلمان و چوب است ، صنعت چوب در قم از سابقه کهنی برخوردار است تقریبا درهر یک از محله های قم که قدم بزنیم می توانیم در کارگاه های کوچک که گاهی به اندازه یک مغازه20متری خلاصه می شوند جوانانی را مشاهده کنیم که به کار منبت روی چوب برای ساخت مبلمان مشغول هستند.

نزدیک به 50سال از عمر تولید مبلمان در قم می گذرد ، موقعیت جغرافیایی قم از جمله  نزدیکی به پایتخت، وجود نیروی انسانی ماهر و نیز آب و هوای گرم و خشک که مناسب این حرفه است از دلایل اصلی رونق تولید مبلمان در قم است.

صنعت مبلمان در قم دومین قطب ساخت مبلمان در کشور است که البته اگر حمایت های لازم از آن صورت بگیرد می تواند به جایگاه اول نیز ارتقا پیدا کند، اما متاسفانه در این چند سال اخیر رکود بر بازار مبلمان قم حاکم شده است، این هنر در حال حاضر با حدود چهار هزار واحد تولیدی و اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر سهم به‌سزایی در اقتصاد قم دارد که اگر با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی به آن توجه نشود قم یک سرمایه عظیم ملی را از دست خواهد داد.

حتی اگر وضع بد مالی مردم را عدم تمایل به خرید مبلمان تولید استان را منطقی در نظر بگیرم باز هم توجیه کم کاری مسئولین نیست زیرا اگر حمایت های لازم و ضروری از این صنعت صورت بگیرد می توان تولیدات استان قم که از نظر کیفیت چیزی کمتر از مبلمان خارجی ندارد  را صادر کرد و برای آن بازارهای جهانی را به دست آورد متاسفانه مسئولین به جای نگاه کردن به صنعتی که  وجود دارد و  به دلیل عدم توجه در حال ورشکستگی است به دنبال پیدا کردن ظرفیت های جدید و شروع کردن از نقطه صفر هستند.

برگزاری نمایشگاه صنایع چوب و مبلمان در سالهای گذشته در استان قم که بازدید کننده گان زیادی از شهرهای مختلف کشور داشت نشان از شناخته شدن نسبی این صنعت استان است اما با این روند و اخبار رکودی از بازار چوب و مبلمان قم می رسد نمی توان امیدوار بود که این صنعت در قم پایدار بماند.

در حال حاضر حجم قابل توجهی صنایع چوبی در استان قم تولید می‌شود ولی به دلیل فقدان حمایت‌های لازم، نبود مراکز تکمیلی صنایع چوب و همچنین نبود محل عرضه، ارزش افزوده محصولات چوب قم به بازار تهران سرازیر می‌شود و صنعت کاران قم از این سرمایه عظیم ملی محروم می مانند.

البته ساخت شهرک صنعتی قنوات اتفاق مهمی بود که در این عرصه رخ داد، شهرک صنعتی قنوات مختص استقرار صنایع چوب می باشد که از سال 91 در حال واگذاری زمین است، شهرک صنعتی قنوات (ثامن الائمه) با مساحت 140 هکتار به عنوان اولین شهرک تخصصی صنفی در کشور می باشد که فاز اول آن به واحدهای صنعتی در زمینه تولید ملزومات چوبی و مبل واگذار شده است.

البته این شهرک هنوز هم با مشکلات از جمله راه ارتباطی به شهرک و نبود ایستگاه اتش نشانی روبرو است.

ایجاد شهرک صنعتی ثامن الائمه(ع) در کیلومتر 15 جاده قم ‌ـ قنوات، به‌عنوان یک شهرک تخصصی صنعت چوب، نقطه عطفی را در خوشه مبلمان استان قم ایجاد کرد. تجمع واحدهای تولیدی در این شهرک به همراه واحدهای ارائه‌دهنده خدمات کسب و کار و برخورداری از خدمات زیربنایی می‌تواند سبب بهبود فضای کسب و کار در صنعت مبل استان قم شود، اما ظرفیت های استان قم بسیار بالاتر از یک شهرک صنعتی است و باید نگاه بالاتری به این صنعت در استان قم شود.

جایگاه صنعت مبل قم به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت تولیدی استان قم است که  با وجود مشکلاتی که بر سر راه تولید  آن وجود دارد تولیدکنندگان همچنان با قوت و با امید به کار خود ادامه می‌دهند که اگر در آینده واحدهای تولیدی و تولیدکنندگان حمایت نشوند شاید شاهد افول این صنعت و دلسرد شدن جوانان از روی آوردن به این صنعت باشیم.

اما اگر از این صنعت عظیم در استان قم حمایت های لازم صورت بگیرد می تواند بخش قابل توجهی از بیکاری جوانان قمی را مرتفع سازد و اقدام عملی بزرگی در اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

 

لینک کوتاه: