پالایشگاهی که «وعده» پالایش می‌کند؛ سال‌به‌سال دریغ از پارسال

محسن مهرابی: هر شهرستان و منطقه با توجه به نیازهای مختلف و گوناگون خود نیاز به رسیدگی و توجه ویژه مسئولان امر دارد تا زمینه برای عمران و آبادانی آن فراهم شود و در این راستا تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام کمک فراوانی برای پیشرفت، عمران، آبادانی، آسایش، آرامش و رفاه مردم آن منطقه خواهد بود.

وعده‌های استاندار به مردم پلدختر محقق نشد

شهرستان پلدختر نیز باوجود دارا بودن بیشترین نرخ معضل بیکاری در استان و کشور چنین طرح‌هایی در مسیر توسعه و ترقی خود دارد که مسئولان لرستان به‌خصوص مدیریت ارشد استان باید نگاه ویژه‌ای به این شهرستان و همچنین تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام آن داشته باشد.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان طی سال گذشته همواره از پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان پلدختر بازدید و قول‌ها و وعده‌هایی برای تکمیل آن‌ها داد که در این گزارش به برخی از این طرح‌های نیمه‌تمام می‌پردازیم.

بازدید استاندار لرستان از پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان پلدختر در راستای پیشرفت و ادامه کار آن‌ها گویی تنها یک دیدار و بازدید بود و ادامه کار و سرعت بخشیدن به آن چندان مورد توجه قرار نگرفت چراکه هنوز وضعیت هیچ‌کدام از این طرح‌ها تغییری نکرده و همچنان راکد هستند.

ایستگاه پمپاژ «چم مهر» سال ۹۴ هم‌ رنگ افتتاح به خود ندید

مدیریت ارشد لرستان سال گذشته از ایستگاه‌های پمپاژ شهرستان پلدختر بازدید کرد و در این بازدید هدف دولت تدبیر و امید را استفاده مطلوب از اعتبارات اختصاصی برای پروژه‌های نیمه‌تمام و کاشتن بذر امید در دل مردم دانست اما انگار قرار نیست این امید به ثمر بنشیند.

وی در این بازدید از بی‌تفاوتی برخی مسئولان برای اجرای پروژه‌های شهرستان پلدختر گلایه کرد و گفت: باگذشت ۱۱ سال هنوز بعضی از پروژه‌های شهرستان نیمه‌تمام باقی‌مانده‌اند.

ازجمله پروژه‌های نیمه‌تمامی که سال گذشته مورد بازدید استاندار لرستان قرار گرفت ایستگاه پمپاژ دشت «واشیان» بود که عملیات اجرایی آن از سال ۸۳ آغاز و هم‌اکنون با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و ۱۷ میلیارد ریال هزینه، برای خرید الکتروموتورهای آن‌که به اعتبار ۱۵ میلیارد ریال نیاز دارند راکد باقی‌مانده است.

این در حالی است که با راه‌اندازی این طرح ۵۰۰ هکتار از زمین‌های دیم منطقه به آبی تبدیل خواهد شد اما این اراضی هنوز در انتظار آب و به‌صورت دیم باقی‌مانده‌اند.

ایستگاه پمپاژ «چم مهر» نیز با وعده‌ای که استاندار لرستان داده بود قرار بود که در هفته دولت سال گذشته به بهره‌برداری برسد که این وعده نیز تاکنون محقق نشده است.

رایزنی برای پالایشگاه پلدختر به‌جایی نرسید

ایستگاه پمپاژ «دشت جایدر» عملیات اجرایی آن در سال ۸۸ آغاز و با ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون مبلغ ۱۴۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده و هنوز برای تکمیل آن اقدامی صورت نگرفته، این در حالی است که در صورت بهره‌برداری از این طرح تحول عظیم و قابل‌توجهی در بخش کشاورزی منطقه ایجاد می‌شود.

پروژه پالایشگاه نفت پلدختر نیز دیگر پروژه راکد این شهرستان است. عملیات اجرایی پالایشگاه در بهمن سال ۸۸ آغاز و قرار شد ۳۶ ماهه تکمیل و به بهره‌برداری برسد اما هنوز در حد کلنگ زنی باقی‌مانده است.

این در حالی است که مردم منطقه برای شرکت در مراسم کلنگ زنی پالایشگاه پلدختر با شور و شادی به استقبال رفته و در دل خود امیدهایی برای آینده کاشته بودند و امیدوار بودند که بخش زیادی از مشکلات آن‌ها و به‌ویژه بیکاری جوانانشان حل و منطقه رونق گیرد.

بنابراین گزارش، مقرر بود برای راه‌اندازی پالایشگاه پلدختر استاندار لرستان در سال ۹۴ با قرارگاه خاتم‌الانبیا وارد رایزنی شود و این در حالی است که تاکنون این اقدام عملیاتی نشده و این پالایشگاه بدون متولی باقی‌مانده است.

امام‌جمعه پلدختر در آخرین اظهارات خود در خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد از اجرا نشدن پروژه پالایشگاه نفت این شهرستان گفت: عملیات اجرایی پروژه پالایشگاه نفت پلدختر در بهمن‌ماه سال ۸۸ با حضور استاندار وقت آغاز شد، این در حالی است که از آن زمان تاکنون وضعیت این پروژه با روز اول فرقی ندارد و در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده و هیچ پیشرفت فیزیکی ندارد.

حجت‌الاسلام محمد سوری افزود: استاندار وقت کلنگ اجرایی این پروژه را به زمین زد و قول داد ۲۱۲ نفر در این پروژه مشغول به کار شوند و این امر موجب امیدواری مردم شد.

وی با تأکید بر لزوم انعکاس مسائل و مشکلات مردم پلدختر از طریق رسانه‌ها به مسئولان عنوان کرد: استاندار لرستان به وعده خود در رابطه با واگذاری پالایشگاه پلدختر به پیمانکار جدید عمل کند.

وی افزود: باید در شهرستان تا آنجا که می‌توانیم خدمت‌رسانی به مردم را سرلوحه کاری خود قرار داده و به‌دوراز هیاهوی سیاسی خدمت‌رسانی را وظیفه ذاتی خود بدانیم.

چهار خطه خرم‌آباد - پلدختر هم افتتاح نشد

استاندار لرستان همچنین شهریور ماه سال گذشته از پروژه چهار خطه خرم‌آباد - پلدختر که حدود ۳۲ کیلومتر از این محور در پنج قطعه از طریق اداره راه و شهرسازی به پیمانکار واگذارشده بازدید کرد.

در این راستا قراردادی به مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال تنظیم شد تا برای اجرای این پروژه و کاهش تصادفات در این محور تلاش بیشتری صورت گیرد و مقرر شد اعتبار ویژه‌ای برای این پروژه برای تکمیل اختصاص پیدا کند و تا اواخر سال گذشته به پایان برسد اما این امر نیز محقق نشد.

استخری که میان وعده‌ها غرق شد

پروژه استخر شنای پلدختر نیز که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغازشده ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون چندین پیمانکار عوض کرده و هر بار برای بهره‌برداری از آن توسط مسئولان زمانی مشخص می‌شود اما متأسفانه هنوز تکمیل‌نشده و نیازمند اختصاص اعتبار است.

بنابراین گزارش، مقرر بود در بازدیدی که توسط استاندار لرستان از پروژه استخر شنای پلدختر در سال گذشته به عمل آمد این پروژه در سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد اما این امر نیز محقق نشد و مردم و جوانان همچنان منتظر تکمیل استخر شنا هستند.

مصلای شهرستان پلدختر یکی دیگر از طرح‌های نیمه‌تمام و دغدغه‌های مردم است و عملیات اجرایی آن در سال ۸۸ آغاز و قرار بود که بهمن‌ماه سال ۹۴ تکمیل شود.

محمد اصلانی معاون عمرانی استانداری لرستان در بهمن ماه سال گذشته و در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه پلدختر گفته بود که مصلای شهر پلدختر از پروژه‌های اولویت‌دار است و پیگیر هستیم که در آینده نه چندان دور این پروژه به بهره‌برداری برسد.

این اظهارات در حالیست که تاکنون روی این پروژه اقدامی عملی در راستای تکمیل صورت نگرفته و همچنان نمازگزاران برای اقامه نماز در سرما زیر باران و تابستان زیر آفتاب سوزان به‌سر می‌برند که این امر  بارها موجب اعتراض ائمه جمعه شهر پلدختر شده است.