اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به نیروگاه خرم‌آباد

هوشنگ بازوند شامگاه شنبه در جلسه شورای اداری استان لرستان که در سالن اجتماعات استانداری لرستان برگزار شد اظهار داشت: علی‌رغم اینکه سال گذشته با رکود مواجه بودیم و هنوز هم هستیم و از طرفی لرستان نیز استانی صنعتی و توسعه‌یافته‌ای از لحاظ صنعتی نبود در بحث صادرات نسبت به سال 93، 99 درصد افزایش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه صادرات استان لرستان در سال 93، 95.5 میلیون دلار بوده است افزود: سال گذشته صادرات لرستان به 190 میلیون دلار رسید که 87 درصد آن مربوط به حوزه صنعت، 4.6 درصد بخش معدن و هشت درصد آن مربوط به حوزه کشاورزی بود.

استاندار لرستان به شعار سال «اقصتاد مقاومتی، اقدام و عمل» اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی یک نسخه شفابخش برای لرستان است بنابراین باید با اقتصاد وابسته و مصرف‌کننده محض مقابله و ساختار ناکارآمد در اقتصاد را بحران‌زدایی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید برای ساختارهای ناکارآمد در اقتصاد برنامه‌ریزی کنیم تا همگان مشارکت داشته باشند عنوان کرد: ما از بحث اقتصاد مقاومتی نمی‌گذریم و به طور حتم در پایان سال باید نتیجه آن را به مردم ارائه دهیم.

بازوند بیان کرد: هجدهم فروردین ماه امسال 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به نیروگاه خرم‌آباد اختصاص داده شد تصریح کرد: این نیروگاه حدود 10 سال تعطیل بود که با این 200 میلیون دلار می‌تواند کار خود را دوباره شروع کند.

وی تصریح کرد: اقتصاد ما بانک‌محور و وابسته به سیستم بانکی است بنابراین می‌توان گفت مدیران بانکی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش زیادی دارند.

استاندار لرستان حضور مردم و بخش خصوصی را از اصول اقتصاد مقاومتی  برشمرد و گفت: سوداگری و دلال‌بازی در سیستم اقتصادی سبب اخلال در اقتصاد و تولید را نابود می‌کند بنابراین یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی از بین بردن سوداگری و دلال بازی است.

وی به مشارکت خوب مردم استان لرستان در انتخابات هفتم اسفندماه اشاره کرد و  اظهارداشت: حضور مردم لرستان دونیم درصد بالاتر از میانگین کشور بود.

بازوند افزود: از مدیران توقع داریم در دور دوم انتخابات نیز اصل بی‌طرفی را رعایت کنند چون اگر اصل بی‌طرفی رعایت نشود مجبوریم برابر قانون برخورد کنیم.

وی در رابطه با میزان بارش‌های اخیر در استان لرستان عنوان کرد:  کمتر از 92 ساعت میانگین بارش‌های استان به 192 میلی‌متر رسید به‌طوری‌که تنها در خرم‌آباد حدود 205 میلی‌متر بارش داشتیم.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه متوسط بارندگی‌های استان لرستان حدود 637 میلی‌متر است بیان کرد: این میزان بارش نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 86 درصد و نسبت به بلندمدت نزدیک به 68 درصد افزایش داشته است.

وی به خسارات سنگین سیلاب به استان لرستان اشاره کرد و گفت: در این سیلاب راه ارتباطی حدود 80 روستا قطع شد که در حال حاضر راه ارتباطی بخشی از این روستاها برقرار و راه ارتباطی مابقی نیز تا روز دوشنبه بازگشایی می‌شود.

بازوند تصریح کرد: سیلاب سبب آب‌گرفتگی هزار و 500  واحد شهری و دو هزار واحد روستایی شد که با توجه به اینکه خسارات سنگینی در این بخش واردشده بتوانیم تا حدودی این خسارات را جبران کنیم.

وی بابیان اینکه سیلاب زیرساخت‌های 70 روستای استان را تخریب کرد گفت: 100 دهنه پل کوچک و بزرگ درون و برون‌شهری، 30 کیلومتر راه شهری و 250 کیلومتر راه فرعی خسارت دید.

استاندار لرستان اظهارداشت: آب شرب 143 روستا براثر وقوع سیلاب قطع شد که با اقدامات انجام‌شده تا این لحظه آب همه این روستاها وصل و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: کشور ایران جز 10 کشور حادثه‌خیز دنیا است و استان لرستان را نیز می‌توان جز سه استان اول حادثه‌خیز کشور به شمار آورد چراکه این استان همواره با حوادثی مانند سیل، خشک‌سالی، رانش زمین، آتش‌سوزی جنگل‌ها مواجه است.

بازوند عنوان کرد: با توجه به پوشش گیاهی بالایی که در استان به وجود می‌آید لازم است برای مقابله با آتش‌سوزی کمیته‌ای با عضویت مدیریت بحران استان، محیط‌زیست، منابع طبیعی، فرمانداران ظرف یک ماه آینده تشکل شود تا بتوانیم در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی بیان کرد: طی پنج سال گذشته به‌طور میانگین سالی دو هزار و 600 هکتار از اراضی مرتع و جنگلی لرستان دچار آتش‌سوزی شده است  به طوری که سال 90، با 142 فقره آتش سوزی شش هزار و 842 هکتار از اراضی، سال 91، با 85 فقره آتش سوزی 926 هکتار، سال 92، با 106 فقره آتش سوزی دو هزار و 349 هکتار، سال 93، با 20 فقره آتش سوزی 360 هکتار و سال 94، با 77 فقره آتش سوزی هزار و 400 هکتار از اراضی مرتع و جنگل‌های استان در آتش سوخت.

استاندار لرستان گفت: در پنج سال گذشته نزدیک به 12 هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های استان دچار حریق شد که برای جلوگیری از این آتش‌سوزی مستلزم برنامه‌ریزی و آموزش هستیم چرا که علت 95 درصد آتش‌سوزی‌ها استان نیروی انسانی بوده که آموزش می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد.

وی اظهار داشت: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از محل پنج درصد تجهیزات مورد نیاز مقابله با آتش‌سوزی را در اختیار محیط‌زیست و منابع طبیعی قرار دهد.