شیوع تب برفکی و کمبود واکسن در بروجرد

از مدتها پیش زنگ خطر تب برفکی در شهرستان بروجرد به صدا در آمد و خبر شیوع این بیماری در بین دام های سبک و سنگین زمزمه شد اما هیچگونه آماری از تلفات دام ها اعلام نشد.

بیماری تب برفکی یک بیماری واگیر دار است که به سرعت در بین دام ها شیوع یافته و قدرت واگیری بسیار بالایی دارد و در نهایت منجر به تلف شدن دام ها می شود.

در این میان خرید و فروش دام های زنده اما ارزانتر در برخی از مکانها ممکن است به سبب آلوده بودن دام به این بیماری باشد و این بیماری موجی از نگرانی را در بین مردم خصوصا دامداران ایجاد کرده است.

روستائیانی که شغل اصلی آنها دامپروری است و همه سرمایه خود را برای خرید و پرورش دام ها هزینه کرده اند این روزها دل نگران تلف شدن دام های خود هستند چه بسا که تا کنون در برخی از روستاهای بروجرد تب برفکی تلفات زیادی داشته است.

یکی از اهالی روستای کرکیخان در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: متاسفانه حدود 20 روز است که بیماری تب برفکی در روستای کرکیخان به شدت گسترش یافته و دام های زیادی تلف شده اند.

"ف گودرزی" اضافه کرد: اکثر دامداریهای این روستا با این مشکل روبرو هستند و هر یک از دامداران بین 5 تا 15 راس دام خود را از دست داده اند و روز به روز بر شمار تلفات دام ها افزوده می شود.

به گفته وی بیشتر بره های کوچک دو تا سه ماه در برخورد با این بیماری از بین می روند و متاسفانه تا کنون دامپزشکی کوچکترین اقدامی انجام نداده است.

گودرزی اظهار داشت: تا کنون 10 راس از دام های من بر اثر تب برفکی تلف شده و با توجه به اعلام این خبر و شیوع بیماری به دامپزشکی اما هنوز اقدامی انجام نشده است.

وی با اشاره به این که بعد از کوچ عشایر این بیماری اوج گرفت گفت: خبری از واکسیناسیون در این روستا نبوده  و فقط در زمستان دام ها واکسینه شدند و داروها و واکسن ها را با قیمت بالایی خود دامدارها این روزها تهیه می کنند اما هیچ تاثیری ندارد و روز به روز بر شمار تلفات دامها افزوده می شود.

این دامدار روستایی افزود: بدتر از همه اینکه بعد از تلف شدن دام ها، لاشه آنها در کنار رودخانه ها و یا جاده ها و کاهی هم در کنار زمین کشاورزی رها می شوند که بوی تعفن آنها اهالی روستا را آزار می دهد و در این راستا بهداشت هم کاری انجام نداده است.

یکی دیگر از اهالی روستای کریخان گفت: زمستان اداره دامپزشکی فقط تعدادی از دام ها را واکسینه کرد که دام های واکسینه تلف نشده اما دام هایی که واکسن دریافت کرده اند یکی پس از دیگر در حال تلف شدن هستند.

"گودرزی" افزود: در طول دو روز 15 راس از دام های من تلف شده و هیچ کسی تا کنون این مشکل را پیگیری نکرده است.

به گفته وی داروهایی که این روزها دامداران برای دام ها تهیه می کنند هر دارو حدود 300 هزار تومان خریداری می شود.

وی بیان کرد: شیوع تب برفکی در بین دام ها در این روستا به حدی است که تا کنون از هر دامدار تعدادی دام ها تلف شده است.

در ادامه "محسن یعقوبی فر" بخشدار اشترینان گفت: تب برفکی در روستاهای اشترینان و بروجرد سبب تلف شدن دام هایی شده اما هیچگونه اماری از تلفات در دست نیست.

وی اضافه کرد:  در حال حاضر کمبود واکسن برای مقابله با این بیماری در بروجرد وجود دارد و برخی از مردم به ناچار این دارو را از بازار خریداری می کنند و مبالغ زیادی می پردازند.

به گفته وی مسئولین مربوطه باید فکری برای این مشکل نمایند چرا که روستاهای زیادی تعدادی از دام های خود را از دست داده اند.

در ادامه " مصطفی مصطفی وند" رئیس محیط زیست بروجرد گفت: ادارات مربوطه باید اماری از تلفات را در اخیار ما قرار دهند تا بتوان برای دفن اصولی و بهداشتی چاره ای اندیشید و دام های تلف ها در محیط زیست رها نشوند چرا که رها شدن دام های تلف شده برای جانداران مشکلات بسیار زیادی را ایجاد می کند.

به گزارش بازتاب بروجرد متاسفانه تلاش برای تماس با دامپزشکی برای دریافت اخبار و  آمار تلفات بی نتیجه ماند و جای سوال دارد که چرا دامپزشکی آمار تلفات تبر برفکی در شهرستان بروجرد را اعلام نمی کند؟

تب برفکی شیوع بسیاری یافته اما متاسفانه تا کنون اقدام اساسی در این راستا و با توجه به کمبود واکسن انجام نشده و هر روز شاهد تلف شدن دام ها در روستاها هستیم.