بهار فرش لری به خزان نشست؛ دلالان دست‌رنج قالیبافان را «دار» زدند

روایت هنرمندی زنان لُر بر تاروپود قالی، حکایت قدمت فرش‌بافی در این دیار است، هنری که باوجود سابقه کهن همچنان برای احیا چشم به تهیه نقشه برای آن دوخته تا شاید بار دیگر در پهنه لرستان شاهد بافت فرش‌هایی متناسب با ویژگی‌های بومی این منطقه باشیم.

هنر فرش‌بافی در استان لرستان دارای قدمت زیادی است به‌طوری‌که از این هنر به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی این دیار یاد می‌شود، هنری که درگذشته با نشانه‌ها و طرح‌های بومی لرستان بافته می‌شده است.

این در حالی است که طی سال‌های اخیر با تلفیق هنر فرش‌بافی مناطق مختلف کشورمان، هنرمندان فرش‌باف لرستانی نیز به سمت استفاده از طرح‌های فرش دیگر استان‌ها روی آورده‌اند به‌طوری‌که نقشه و طرح‌های فرش لری در این استان رو به فراموشی رفته است.

وقتی فرش لری برای مردم لرستان ناشناخته است!

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تلاش و اراده روزافزون برای توسعه صنعت فرش‌بافی می‌تواند اقتصاد لرستان را متحول کند ولی این صنعت هنوز نیازمند حمایت‌های ویژه است.

محمدرضا صفی خانی افزود: تاروپود فرش لری بافرهنگ و هنر و آداب‌ورسوم این دیار پیوند خورده اما فرش لری نه‌تنها برای جهان و کل کشور بلکه برای مردم استان هم ناشناخته مانده است.

وی ادامه داد: برای موفقیت و ایجاد اشتغال بیشتر در این حوزه باید تشکل‌های مرتبط با این بخش فعال‌تر شوند تا فرش لری، برند معروفی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال در لرستان باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، احیا فرش لری را از مهم‌ترین اهداف این مجموعه عنوان کرد و گفت: فرش لری می‌تواند به سمبل لرستان تبدیل شود و محلی برای اشتغال‌زایی پایدار در استان باشد و این مهم با هماهنگی و همکاری تشکل‌ها و فعالان این حوزه حاصل می‌شود.

فرش لری در انتظار ایجاد کارگاههای رنگرزی

رئیس مرکز فرش لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه ۲۳ هزار کارت شناسایی برای بافندگان فرش لری در سامانه ثبت‌شده است، گفت: در حال حاضر ۲۰۵ کارگاه متمرکز  و ۱۶ کارگاه غیرمتمرکز در استان وجود دارد و ۱۱ هزار متر فرش هم بر اساس موافقت اصولی‌های صورت گرفته در استان بافته می‌شود.

حمید کاویانی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات فعالان این بخش خرید مواد اولیه‌ای است که در استان وجود دارد اما با چند برابر قیمت به دست بافندگان استان می‌رسد.

وی به وجود هفت میلیون رأس گوسفند در استان اشاره کرد و ادامه داد: پشم باقیمت ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان از استان خارج می‌شود ولی بافنده فرش باید به علت نبود زیرساخت‌های لازم ازجمله کارگاه‌های رنگرزی، همان پشم را باقیمت ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان خریداری کند.

کاویانی اظهار کرد : علاوه بر این هم قطع سه‌ساله بیمه فرش‌بافان از دیگر دغدغه‌های فعالان این بخش است

فرش لری نقشه ندارد

رئیس مرکز فرش لرستان ادامه داد: در حال حاضر هشت تشکل روستایی در این حوزه وجود دارد و در شهرستان‌های استان هم مجمع صنفی ایجادشده است.

کاویانی بابیان اینکه پرداخت نشدن تسهیلات مناسب به بافندگان از دیگر مشکلات این بخش است، گفت: سال ۹۳ و ۹۴ از محل صندوق کارآفرینی امید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به فرش‌بافان پرداخت‌شده که متأسفانه بدون هماهنگی و نظرخواهی از متخصصان این حوزه در اختیار متقاضیان قرارگرفته که متأسفانه سوءاستفاده‌هایی در این بخش شده و درجایی که لازم است، هزینه نشده است.

کاویانی ادامه داد: فقدان نقشه فرش ثبت‌شده هم از دیگر مشکلات این بخش است که متأسفانه فرش لری در قالب طرح و نقشه استان‌های هم‌جوار تولید می‌شود و البته نبود رویه صادراتی در گمرک استان از دیگر مشکلات این بخش است.

فرش لری به دنیا معرفی شود

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رئیس مرکز ملی فرش ایران در سفری که به لرستان داشت در این رابطه گفته بود: یکی از ایراداتی که در خصوص فرش لری بیان می‌شود، نبود نقشه یا ذهنی بافی است که باید گفت ذهنی بافی برای فرش لری یک ضعف تلقی نمی‌شود بلکه در دنیای امروز وزندگی امروز خودش به‌نوعی طرحی مدرن است.

کارگر خاطرنشان کرده بود: فقط مسئله اصلی در این زمینه این است که باید در کشور و جهان عنوان شود که چنین فرشی بافته می‌شود.

وی تصریح کرد: برای معرفی ویژگی‌ها و شاخص‌های فرش لری لازم است که تشکل‌های منسجم برای پیدا کردن بازار لازم برای فرش استان و البته فروش آن ایجاد شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داده بود: باید به این ویژگی فرش لری به‌عنوان یک مزیت نگاه کرد و ابعاد و ویژگی‌های ذاتی این هنر صنعت را در لرستان شناخت.

وقتی دسترنج فرش‌بافان به جیب واسطه‌ها می‌رود

رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه فرش لرستان تک‌بافی و خروج ارزش‌افزوده صنعت فرش از استان است.

محمد طولابی نژاد افزود: متأسفانه بسیاری از فرش‌های تولیدی فرش‌بافان به فروش نرفته که علت آن‌هم نبود بازارچه یکپارچه برای فروش است.

وی ادامه داد: ازآنجاکه تولید فرش در استان به‌صورت تک‌بافی است و هنوز به شکل گسترده به کارگاه‌ها نرسیده و به علت نبود بازارچه دائمی برای عرضه و فروش فرش، خریدوفروش توسط واسطه‌ها صورت می‌گیرد و درآمد کافی برای بافنده ایجاد نمی‌شود.

رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان عنوان کرد: درنهایت باوجوداین مشکلات و فشار مسائلی مانند بیمه، هزینه حمل‌ونقل، وجود واسطه‌ها و ... ارزش‌افزوده این صنعت از استان خارج می‌شود.

طولابی تأکید کرد: در صورت هماهنگی بیشتر تشکل‌ها و ایجاد بازارچه فرش بخش زیادی از این مشکلات از بین می‌رود.

فرش لرستان خانه ندارد!

مرادی یکی از تولیدکنندگان فرش لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات اصلی ما نبود خانه فرش در استان است و همین مسئله سبب می‌شود باوجود بافندگان ماهر در استان، بافته‌های تولیدکنندگان بازار مناسب نداشته باشد آن‌هم فرش لری که بر اساس نقش و نگارهای تاریخی پیشینه آن به ۲۵۰۰ سال پیش می‌رسد.

وی عنوان کرد: در صورت حمایت مرکز ملی فرش ایران برای برگزاری دوره‌های آموزشی و ایجاد بازارچه فرش، بخش زیادی از مشکلات بافندگان حل می‌شود.

 

فروغی رئیس اداره صنف فرش دستبافت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر نبود زیرساخت‌هایی از قبیل کارگاه‌های ریسندگی و رنگرزی را از مهم‌ترین مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: متأسفانه بافندگان خانگی هم در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند تسهیلات کافی دریافت کنند و تولید و فروش آن‌ها با مشکل مواجه است.

وقتی بافندگان فرش لری به‌جای سود ضرر می‌کنند

وی فسخ بیمه بافندگان را از دیگر مشکلات بافندگان معرفی کرد و افزود: در حال حاضر دو هزار بافنده متقاضی بیمه هستند.

مرادی از دیگر فعالان حوزه فرش لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر نبود سرمایه کافی برای پرداخت دستمزد بافندگان را از مهم‌ترین مشکلات بافندگان دانست و گفت: علاوه بر این بسیاری از تولیدکنندگان توان تأمین ملزوماتی همچون پشم، دار قالی و ... را ندارند و اگر ۱۰ میلیون تومان تسهیلات هم بگیریم باید ۱۵ میلیون تومان و حتی بیشتر از این را بازپرداخت کنیم.

وی عنوان کرد: به علت وجود چنین مشکلاتی بسیاری از بافندگان با دستمزدهای پایین کار می‌کنند و درآمد کافی در این قسمت ندارند.