آوار محرومیت بر خانه های روستایی+تصاویر

شهرستان دوره چگنی از توابع استان لرستان با طبیعتی زیبا سالیانه تعداد بسیاری از مسافران و گردشگران را به این شهرستان زیبا می کشاند.

 

در کنار زیبایی های این شهرستان روستاهایی در آن هستند که در محرومیت بسر می بردند.

 

روستاهایی که حتی از مسکن مناسب برخوردار نبوده و در خانه هایی از سنگ و گل به سبک هزاران سال پیش زندگی می کنند.

 

روستاهایی که جاده ارتباطی شان با بارش باران های شدید قطع شده و تا برقراری ارتباط این راهها مجبور به حبس در منطقه خود هستند.

 

روستاهای بخش شاهیوند شهرستان چگنی با توجه به کوهستانی بودن این منطقه محروم واقع شده اند و از بدو ورود به این روستاها کاملا این محرومیت خود را نشان می دهد.

 

هنگامی که حرف از خانه های ایمن در برابر زلزله می زنیم و می گوییم باید خانه های را در برابر حوادثی چون زلزله ایمن کنیم بایید سری هم به روستاهای این بخش بزنیم تا ببینیم اهالی آن در چه منازلی زندگی می کنند.

منازلی که از سنگ و گل درست شده اند و سقفی از چوب دارند که هر آن امکان فرو ریختن سقف و یا دیوارهای خانه می رود.

 

خانه هایی که اصولی مهندسی در ساخت آنها رعایت نشده و بدون بروز حوادثی مانند زلزله هم امکان تخریب این خانه ها می رود.

هنگام ورود به این روستاها خانه های دیده می شود که دیوارها یا سقف  آنها بر اثر بارش باران فرو ریخته و ساکنان این منازل با به به جان خریدن خطرات بسیار در آنها زندگی می کنند.

 

از جاده پرخطر روستای چناران می گذریم و به این روستا وارد می شویم خانه هایی را می بینیم که محرومیت این روستا در آنها نمایان است.

 

روستاهای دیگری نیز همانند این روستا از خانه های سنگی و گلی تشکیل شده از جمله کرگز، پیری رضا، پیری سوخته زار، ولد کش، چهار آب، هفت چشمه و بسیاری از روستاهای دیگر در این بخش.

هر شب زیر سقف این منازل زندگی کردن را مردم این روستاها با خطرات آن سپری می کنند و به این امید هستند که روزی صاحب خانه ای ایمن شوند. خانه ای که بتوانند با اطمینان یزر سقف آن زندگی کنند.

 

شاعباس خانی یکی از اهالی روستای چناران در گفتگو با خبرنگار خبر چگنی؛ درباره خانه های این روستا می گوید: روستای چناران دارای 60 خانوار است که از این تعداد فقط 13 خانوار خانه نوساز دارند و باقی در خانه های گلی و سنگی زندگی می کنند.

او درباره شرایط دریافت وام مسکن می گوید: در سالهای گذشته بصورت زنجیره ای اهالی روستا ضامن یکدیگر شده و وام دریافت می کردند ولی الان شرایط وام مسکن سخت شده و نیاز به ضامنین کارمند است و بعلت دسترسی نداشتن به ضامن کارمند اهالی روستا نمی توانند وام جهت احداث مسکن دریافت کنند و مجبورند در خانه های قدیمی بسر ببرند.

 

سید حمید رضا حسینی از اهالی روستای پیری رضا در بخش شاهیوند شهرستان دوره چگنی نیز درباره مسکن روستای خود می گوید: در روستایم 9 خانوار زندگی می کنند که تا کنون هیچ یک وام مسکن جهت احداث مسکن نوساز دریافت نکرده اند و در خانه هایی زندگی می کنند که احتمال تخریب آن در هر لحظه وجود دارد.

سید جعفر فتحی نیز یکی از اهالی روستای کرگز در این بخش است که با گلایه از وضع خانه های این روستا می گوید: 35 خانوار در این روستا زندگی می کنند که هیچ یک مسکن نوساز نداریم و در خانه های گلی و سنگی زندگی می کنیم و به دلیل نداشتن ضامن نمی توانیم وام مسکن دریافت کنیم.

 

بر پایه این گزارش؛ در روستاهای پیری سوخته زار 22 خانوار، ولد کش، 80 خانوار، چهار آب 60 خانوار، شیخ گل 20 خانوار و هفت چشمه نیز 60 خانوار زندگی می کنند که بجز چند خانوار آنها باقی در خانه های فرسوده و قدیمی زندگی می کنند.

علاوه بر این روستاها، روستاهای بسیاری در بخش شاهیوند شهرستان دوره چگنی هستند که بافت آنها را خانه های فرسوده تشکیل می دهد که این خود نشان از محرومیت این بخش دارد.

 

کامران امیری معاون بازسازی مسکن و مسکن روستایی لرستان در گفتگو با خبرنگار خبر چگنی، به شرایط دریافت وام مسکن در سالهای گذشته و اکنون اشاره کرد و گفت: در سال گذشته از محل اعتبارات سال 1393 متقاضیان دریافت وام مسکن به بانک معرفی شدند ولی متاسفانه بانک ها مانند سالهای 1384 تا 1390 بصورت زنجیره ای ضمانت قبول نمی کنند زیرا در سالهای گذشته افرادی وام دریافت کرده ولی اقساط آنرا پرداخت نکرده اند. به همین دلیل بانک ها از متقاضیان دریافت وام مسکن روستایی 2 ضامن کارمند مورد پذیرش بانک می خواهند.

 

وی معرفی متقاضیان دریافت وام به بانک و نظارت بر احداث مسکن را از وظایف بنیاد مسکن دانست و گفت: در بازدیدی که با حضور مدیر کل مسکن استان لرستان به همراه امام جمعه و فرماندار شهرستان دوره چگنی از روستاهای بخش شاهیوند داشتند پیگیر قضیه مسکن روستایی شده اند و در جلساتی که با اصلانی معاون عمران استاندار و همچنین مکاتباتی که با استاندار  داشته ایم، شرایط بانک ها برای دریافت وام مسکن روستایی مطرح شده است ولی تا کنون جوابی داده نشده و روستاهای محروم رفع مشکل نشده اند.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که اکثر مردم روستاهای بخش محروم شاهیوند شهرستان دوره چگنی در خانه های فرسوده سنگی و گلی زندگی می کنند و جا دارد مسئولین استانی و شهرستانی اقداماتی جهت برطرف کردن مشکل دریافت وام مسکن آنها کرده تا مردم این بخش بتوانند در خانه هایی با امنیت بیشتر زندگی کنند و هر آن منتظر فرو ریختن سقف یا دیوار خانه خود نباشند.