سیستم آبرسانی تاریخی بروجرد، همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد+تصاویر

 11 شهریور سال گذشته بود که در پی خاک برداری از ساختمان ورزشی امیریان خیابان حافظ جنوبی بروجرد، سیستم آبرسانی قدیمی که احتمالا به دوره قبل از قاجار برمی گردد، آشکار شد.

 

این سیستم آبرسانی در دل خاک قرار گرفته بود  که شامل مجموعه ای از خمره هایی در اندازه و شکل های مختلف و لوله های مخصوص سفالی است که در گذشته های دور برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گرفته و این سیستم در محدوده ای به نام ارگ قدیمی بروجرد قرار گرفته است.

با توجه به این که آثار تاریخی و هنری زیادی در شهرستان بروجرد وجود دارد که هر کدام گنجینه هایی بی نظیر و سندی بر قدمت این شهر دارند، اما با کشف و آشکار شدن این سیستم قدیمی آثاری دیگر از گذشته در این شهر نمایان شد و این سیستم آبرسانی در نوع خود کم نظیر است.

 

در همان روزهای نخست کشف این سیستم آبرسانی این خبر تیتر یک رسانه ها بود و این که قرار بود ساختمانی در مجاور این آثار تاریخی ساخته شود و این سیستم ارزشمند برای همیشه از دید بینندگان به آثار گذشتگان مخفی بماند.

 

"حجت اله یارمحمدی" رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: سال گذشته سیستم آبرسانی تاریخی و قدیمی که براساس حدس های اولیه به نظر می رسید مربوط به دوره قاجار باشد در یکی از خیابانهای بروجرد به دلیل گودبرداری آشکار شد.

وی اضافه کرد: این سیستم شامل خمره ها و لوله های سفالی با ابعاد مختلفی بودند که در گذشته های دور کار آبرسانی را انجام می دادند .

 

به گفته وی با گذشت یک سال اما هنوز مجوزی برای کاوش این اثر تاریخی از سوی مالک داده نشده و تنها با کاوش و مطالعات و تحقیقات کارشناسان می توان به قدمت، طول مسیر آبرسانی و دیگر اطلاعات لازم پی برد.

 

یارمحمدی اظهار داشت: این سیستم تاریخی در بروجرد تنها با مطالعه و بررسی است که می توان به بسیاری از سوالات پاسخ داد اما تا کنون اقدامی انجام نشده چرا که مجوزی برای آغاز مطالعات صادر نشده است.

وی بیان کرد: فاصله ساختمان تا دیواری که این سیستم در آن قرار دارد حدود 20 سانتیمتر است و با توجه به این که سیستم تاریخی در دل خاک قرار دارد به نظر می رسد محفوظ است ولی بازهم نظارتها و حفاظت ها برای نگه داری این آثار تاریخی همچنان وجود دارد.

 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد تصریح کرد: اشیای موجود در دل خاک و این سیستم ارزش تاریخی دارند و با توجه به این که چند متر پایین از سطح زمین قرار گرفته اند در فضایی محصور، محفوظ مانده اند.

 

به گفته وی به محض صدرو مجوز، کار بررسی و تحقیق این سیستم قدیمی انجام می شود و تلاش می شود تا چیدمان این سیستم به هم نخورد و همان طور دست نخورده باقی بماند چرا که ارزش این آثار تاریخی به چیدمان و مراحل قرار گرفتن خمره ها و لوله ها بوده است.

 

یارمحمدی تصریح کرد: این مجموعه تحت حفاظت است و پیگیری های لازم همچنان برای بررسی و کاوش این سیستم تاریخی ادامه دارد.