سفره‌خانه سنتی باغ شهرداری بهشهر +تصاویر

باغ دیوانخانه، باغ شاه و یا پارک ملت بهشهر باغی است به مساحت حدودی 10هزار مترمربع که در سال 1356 به شماره 1537 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و هم‌اکنون نیز شهرداری بهشهر در عمارت آن مستقر و محوطه، به پارک عمومی تغییر کاربری داده است.

 

این باغ در زمین شیب‌دار دامنه‌ شمالی کوه برزو با ابعاد 170متر عرض و 550 متر طول، در سال 1021 (هـ.ق) به دستور شاه‌عباس طرح‌ریزی و طی چند سال احداث شد و محل تشریفات شاه عباس و پذیرایی مهمانان بوده است.

 

سال‌ها است که این باغ زیبای تاریخی و چشم‌فریب در اختیار شهرداری بهشهر است و متاسفانه شهروندان بهشهری تنها در ساعات اداری اجازه بازدید و استفاده از فضای این باغ را دارند، مکانی تاریخی که یکی از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان بهشهر محسوب می‌شود تا جایی که در تعطیلات نوروز حدود 21هزار گردشگر از آن دیدن کردند.

 

شهروندان بهشهر که سال‌ها است آرزوی آزاد‌سازی این باغ زیبا را همانند کاخ تاریخی صفی‌آباد دارند، از اول فروردین سال 95 با اقدام جالب شهرداری بهشهر روبرو شدند که آروزی آنان را به واقعیت نزدیک می‌کند.

 

شهرداری بهشهر از آغاز سال 95 با راه‌‌اندازی آلاچیق‌های زیبا و رستوران سنتی این باغ را تا ساعت 12شب در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

 

 

 

 

فاطمه ذبیح‌پور در گفتگو با خبرنگار خط امید در خصوص این طرح گفت: این طرح به صورت یک‌ماهه و آزمایشی انجام شد و مورد استقبال زیاد مردم قرار گرفت و به خاطر همین استقبال یک‌ماه دیگر هم تمدید شد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح قدمی برای آزادسازی کامل باغ‌شاه به حساب می‌آید گفت: مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با ساخت موزه در ساختمان باغ با مالکیت شهرداری بهشهر موافقت خود را اعلام کرد و در صورت گرفتن مجوزهای موردنیاز این ساختمان تبدیل به موزه می‌شود.

 

 

 

 

مدیر روابط عمومی شهرداری بهشهر افزود: سال قبل حدود 14هزار گردشگر از این باغ بازدید کردند که امسال با 49درصد افزایش این تعداد به 21هزار نفر رسید، به همین علت به فکر تمهیدات و برنامه‌هایی برای رفاه حال گردشگران و جذب آنان هستیم.

 

 

 

 

این مسئول به چشمه عمارت نیز اشاره بیان کرد: محوطه، حوض‌ها و راه‌های آبی قصر چشمه عمارت نیز با نظارت میراث فرهنگی، نوسازی و بازسازی می‌شود و امید است با تلاش‌های میراث فرهنگی و مسئولین ذیربط در سال های آینده ساختمان این عمارت که هزینه‌ای بالغ بر 10میلیارد ریال دارد نیز ترمیم شود.