تب شالیزار تنها با مراجعه زود هنگام قابل درمان است

تب شالیزار نوعی بیماری است که بیشتر در استان‌های شمالی دیده می‎شود و گریبانگیر کشاورزان است.

این بیماری بین انسان و دام مشترک است، میکروب این بیماری از طریق دام‌های آلوده و پستانداران کوچک که در بدن آنها وجود دارد از طریق ادارار وارد آب‌های سطحی شده و در شالیزارها و مرداب‌ها گریبان کشاورزانی که از وسایل ایمنی در کشتزار استفاده نمی‎کنند را می‎گیرد.

 

بیماری تب شالیزار از طریق خراش کوچک که در پوست ایجاد می‌شود، به خون انسان نفوذ می‎کند.

 

در همین ارتباط دکتر حسن اصغری متخصص بیماری‌های عفونی درباره این بیماری و مشکلاتی که ممکن است برای کشاورزان ایجاد شود، اظهار کرد: عفونت پس از اینکه وارد بدن فرد شد با احساس ضعف و بی‌حالی خودنمایی کرده و علائمی شبیه سرماخوردگی در بدن دارد، با مختصر کوفتگی در روزهای اول ولی بعد از چند روز علائم شدیدتر می‎شود.

 

وی اضافه کرد: با مراجعه به‌موقع و پیگیری‌های درمانی فرد از عوارض شدید این بیماری در امان خواهد بود.

 

این متخصص عفونی خاطرنشان کرد: در صورت عدم پیگیری اشتهای بیمار کاهش پیدا کرده، بیمار دچار ضعف و بی‌حالی شدید می‌شود، امکان حرکت برای بیمار وجود ندارد، حرکت بیمار کند شده و به صورت متناوب رنگ بیمار به سمت زردی گرایش پیدا می‎کند.

 

وی اضافه کرد: در مراحل شدیدتر چندین ارگان بدن از کار می‌افتد و سبب ایجاد نارسایی کلیه می‎شود.

 

اصغری ادامه داد: با رشد بیماری سموم بدن از کلیه دفن نمی‌شود و همین موضوع باعث می‎شود، سموم وارد کبد و سیستم گوارش شده و در نهایت با خونریزی استفراغ و خلط خونی نیز دیگر عوارض این بیماری مشاهده می‌شود.

 

وی یادآور شد: پیشرفت بیماری با از دست رفتن هوشیاری ادامه می‎یابد، بیمار وقتی به این مرحله رسید در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار می‎گیرد و احتمال مرگ بیمار نیز وجود دارد.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: برای کنترل بیماریِ کشاورزی که دچار تب شد، باید سریعا با مراجعه به پزشک نسبت به کنترل بیماری اقدام کند، مراجعه زود هنگام منجر به درمان به‌موقع می‎شود.

 

وی با اعلام اینکه برخی از افراد بیماری تب شالیزار را با گرما زدگی اشتباه می‎گیرند، گفت: این بیماری با آزمایش کوچک در اورژانس بیمارستان قابل تشخیص است و اقدامات درمانی اولیه برای درمان بسیار موثر واقع می‎شود.

 

گفتنی است، در اوایل شروع کشت اراضی شالیزاری برخی اخبار نگران کننده از بروز این بیماری بین کشاورزان یکی از شهرهای شمالی در کانال‌های تلگرامی منتشر شده بود.