بی‌ثباتی مدیریتی که در هفته دولت در فریدونکنار نمایان شد

  هفته دولت یادآور شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر است که به دست دژخیمان منافق در 8 شهریور سال 60 به درجه رفیع شهادت رسیدند، همه ساله هفته‌ای برای پاسداشت زحمات دولتمردان و ارائه گزارش به مردم در مورد عملکرد یک ساله آنها است که فرصت بسیار مناسبی را برای افکار عمومی فراهم می‌کند تا عملکرد دولتمردان خود را زیرنظر داشته باشند و پیگیری کنند.

دولتمردان هم تلاش می‌کنند تا با افتتاح پروژه‌های مختلف و گسترده، اعتماد افکارعمومی را به سوی خود جلب کرده و گزارش عملکرد کاملی به مردم ارائه دهند.

 

این امر مستلزم ثبات مدیریتی، برنامه‌ریزی برای سال آینده، اختصاص منابع مالی و غیره است که در هر استان و شهرستان متفاوت بوده و به خود مدیران آن مجموعه بستگی دارد.

 

مسئولان ادارات و نهادهای شهرستان فریدونکنار نیز تلاش می‌کنند از این فرصت استفاده کرده و گزارش عملکرد خود را به مردم با انجام پروژه‌های مختلف ارائه کنند.

 

با نگاهی به لیست اقدامات انجام شده در شهرستان فریدونکنار در هفته دولت می‌توان به این نکته پی برد که متاسفانه بسیاری از پروژه‌ها در شان مردم شریف این شهرستان نبوده و پاسخگوی مشکلات فراوان مردم این شهرستان نیست.

 

ویژگی مهم این پروژه‌ها این است که بسیاری از آنها خدماتی بوده و برای افزایش اشتغال و کاهش بیکاری که معضل اصلی شهرستان است اقدام مهمی به عمل نیامد.

 

همچنین جایگاه بسیاری از ادارات دولتی در انجام پروژه‌ها خالی بوده و به ظاهر در چند اداره محدود پروژه‌هایی برای افتتاح در هفته دولت معرفی شده‌اند که جای تامل و پیگیری دارد.

 

اداراتی که برای انجام پروژه برنامه‌ای داشته‌اند عبارتند از آب و فاضلاب روستایی( پروژه آبرسانی مجتمع روستای اوکسر)، بهداشت و درمان (درمانگاه ازباران)، بهزیستی(افتتاح مهد کودک)، جهاد کشاورزی(افتتاح پروژه مرغ گوشتی و یکپارچه سازی اراضی)، بنیاد مسکن( اجرای طرح هادی روستاهای بنه کنار، مهلبان، بزرگ بیشه محله و حسین آباد) ، توزیع برق (اصلاح و بهینه سازی شبکه برق) که جای قدردانی و تشکر از مسئولان آنها را دارد.

 

نکته بسیار جالب در میان پروژه‌های معرفی شده به عنوان پروژه های شاخص در شهرستان افتتاح یک مهد کودک بود که در نوع خود بسیار عجیب به نظر می‌رسید.

 

همچنین نبود پروژه‌ای فرهنگی هم در جای خود بسیار قابل تامل است، بسیاری از پروژه‌های انجام شده عمرانی بوده است، به نحوی که انجام طرح هادی در روستاها بیشترین آمار را دارد.

 

بخش خصوصی نیز در انجام این پروژه‌ها نقش بسیار پررنگی داشته و بخش عظیمی از هزینه‌های اجرای هر پروژه را این بخش تامین کرده است.

 

حال باید از خود پرسید که چرا در طول یک سال گذشته از سوی مسئولان ادارات مختلف برای انجام پروژه‌ها و پیشرفت شهرستان در حوزه‌های خود اقدام مناسبی به عمل نیامده است تا که امروز زمان گزارش‌دهی بود، دست این مدیران خالی بوده و در عمل حرفی برای مدیریت یک ساله خود نداشته باشند و آیا این رویه برای سال آینده نیز ادامه دارد و پروژه های شهرستان از این هم کمتر می‌شود.

 

مشکل اصلی در عدم معرفی و انجام پروژه‌های بزرگ در سطح شهرستان را باید در عدم ثبات مدیریتی و برنامه‌ریزی مناسب برای شهرستان دانست، متاسفانه این بی‌ثباتی مدیریتی در شهرستان ضربه سنگینی به مجموعه شهرستان وارد کرد و کار را به جایی رسانده که تمام پروژه‌های مهم و اصلی شهرستان بر روی زمین مانده و به جای آن طرح‌های کوچک و چندین بار افتتاح شده جای آنها را گرفته است.

 

نکته بسیار مهمی که در این فرصت باید به آن نیز اشاره شود، عدم حضور مسئول تراز اول استانی و یا کشوری در برنامه‌های هفته دولت فریدونکنار بود که از آن می‌توان به دو شکل برداشت کرد، در برداشت نخست به نظر می‌رسد همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد طرح‌هایی که در فریدونکنار افتتاح شد از اهمیت کمی برخوردار بود و مسئولان دسته چندم استان در آن حضور داشتند و برداشت دوم اینکه طرح‌های این شهرستان برای مسئولان اهمیتی نداشت.

 

به عنوان مثال در افتتاحیه طرح مرغداری 30 هزار قطعه‌ای بابلسر از معاون وزیر و معاون استاندار تا نماینده و رئیس سازمان جهاد کشاورزی حضور داشتند و در افتتاح مرغداری فریدونکنار بالاترین مرجع استانی مدیرکل روستائی و معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران بوده‌اند.

 

امیدواریم این مطلب زنگ خطر جدی و هشدار دهنده برای مسئولان شهرستانی را به صدا در آورد که برای پیشرفت و توسعه باید با نقد دلسوزانه و برنامه‌ریزی مشخص و شناخت ظرفیت‌های موجود در شهرستان پروژه‌های بزرگ ناتمام قبلی را به اتمام رساند و برای انجام پروژه‌های جدید با درایت و مدیریت نیازسنجی صورت داده تا با مشکلات فعلی مواجه نشویم.