دو نکته مهم در اعتکاف

سرویس مذهبی افکار نیوز- آنچه بر اهمیت و فضیلت اعتکاف می افزاید دو نکته است که یکی مهم و دیگری مهمتر است؛ نکته مهم آن است که اعتکاف همچون نماز نیست تا بتوان آن را در هر مکانی بجا آورد. در مورد نماز، بر پایه «جُعلت لی الأرض مسجداً طهوراً» ۱ می توان آن را در هر مکانی انجام داد؛ حال آنکه اعتکاف، چنین نیست. اعتکاف باید در مسجد و خانه خدا باشد. آن هم نه هر مسجدی، بلکه مسجد اعظم، یا به تعبیری دیگر مسجد جامع و یا مسجد الحرام و مسجد النبیّ(صلّی الله علیه و آله و سلّم) یا مسجدی که معصوم در آن نماز جمعه و یا جماعت اقامه کرده باشد؛ یا امامی عادل هر چند غیر معصوم در آن نماز جمعه یا جماعت برپا کرده باشد.

پس اعتکاف باید در مسجدی باشد که مصلای توده مسلمانان است؛ یعنی مسجد جامع یا اعظم، و مسجدی که در شهر، جزو بزرگترین مسجدهاست و جماعتهای رسمی در آن اقامه می شود. بنابراین، مسجد بودن خود مزیت است و اقامه نماز جمعه یا جماعت در آن، مزیّتی دیگر. انعقاد اعتکاف در مسجد متروک و مهجور صحیح نیست.

عده ای که اعتکاف را به خصوص مسجد الحرام و مسجد النّبی(صلّی الله علیه و آله و سلّم) یا مساجد چهارگانه اختصاص داده اند، باید سخن آنان را بر افضلیت حمل کرد و نه تعیّن.

نکته مهمتر آن است که «روزه» که خود از ارکان مهم دین و از مبانی مهم و اصیل اسلام است، که «بُنی الاسلام علی خمسٍ: علی الصلاة و الزکاة و الصوم و الحجّ و الولایة» ۲ عبادتی که بدین پایه از اهمیت است، شرط اعتکاف قرار گرفته است، ارزش اعتکاف به حدی است که یکی از برجسته ترین ارکان دین، شرط آن قرار می گیرد! همانگونه که نماز بدون طهارت تحقق نمی یابد؛ که «لا صلاة إلا بطهورٍ» ۳ اعتکاف هم بدون روزه صحیح نیست؛ که «لا اعتکاف إلّا بصومٍ» ۴.
و این از سخنان بلند ائمه اطهار(علیهم السّلام) است.

منبع:
۱. وسائل الشیعه، ج۳، ص ۴۲۲، ح۲.
۲. کافی، ج۲، ص۱۸.
۳. وسائل الشیعه، ج۷، ص ۳۱۹، ح۲.
۴. کافی، ج۴، ص ۱۷۶.
5. حکمت عبادات، آیت الله جوادی آملی، ص 183- 184.