نامه طلائی(رساله ذهبیه)

سرویس مذهبی افکار نیوز - هدف اساسی دین و قرآن۱، هدایت مردم است ولی به عنوان هدف فرعی مقدماتی به مسایل بهداشتی و درمان پرداخته است، چون تا سلامت جسم انسان تأمین نشود، زمینه فعالیت علمی، دینی و اجتماعی و سیاسی او فراهم نمی شود.

هدف اساسی امامان معصوم علیهم السّلام نیز همان هدف دین و قرآن کریم است. یعنی برای هدایت مردم به سوی خدا تلاش می کنند، ولی در همین راستا گاهی با درخواست مردم، توصیه های بهداشتی و درمانی می نمایند؛ تا ره صد ساله عقل و علم را یک روزه طی کنند، و از خزانه علم الهی برخی از اصول و قوانین و اسرار پزشکی را دریافت و عمل کنند.

پس هر چند علم ائمه اطهار(علیهم السّلام) گستره ای وسیع دارد۲ولی هدف امامان آن نیست که جزئیات علوم پزشکی و غیر آن را برای ما بیان کنند، که هر علم متخصص خود را دارد، بشر به صورت طبیعی رشد علمی خواهد کرد و بسیاری از اسرار طبیعت و بدن خود را کشف می کند و به علل بیماری ها و رمز پیشگیری از آنها دست می یابد. پس توصیه های بهداشتی و درمانی پیامبر و ائمه اطهارعلیهم السّلام از باب فضل به مردم است.

نامه طلائی(رساله ذهبیه) امام رضا علیه السّلام نیز به درخواست مأمون در مورد مسایل بهداشتی و سلامت و درمان به رشته تحریر درآمد. این نامه با نام خدا شروع می شود و بعد از تمسک به عنایت الهی، مسایل پزشکی را به عنوان سنت های الهی بیان می کند.

رساله امام رضا(علیه السّلام) که یکی از نوادر زمان خود می باشد در بیان مطالب، بسیار شیوا و رساست و شامل نصایح طبی گرانبهایی است که اگر هر عالمی از علمای طب بخواهد این رساله را تشریح کند و یا تعلیقی بر آن بنویسد، مسلما بر تألیف چندین کتاب پر حجم نیازمند خواهد شد باز هم نخواهد توانست حق مطالب دقیق این رساله را ادا کند و این رساله پر مغز و علمی به طور اختصار شامل تعدادی از علوم طبیعی مانند:
۱. علم تشریح
۲. علم زیست شناسی
۳. علم وظایف الاعضاء(فیزیولوژی)
۴. علم امراض و پاتولوژی
۵. علم حفظ بهداشت و علم پیشگیری
۶. علم غذاها
۷. علم شیمی

منبع:
۱. شَهرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ القُرآنُ هُدیً لِلنَّاسِ.(بقره / ۱۸۵)
۲. در مورد علم ائمه اطهار علیهم السّلام و گستره آن ر. ک: بصائر الدرجات، ص ۱۴۷ و بحارالانوار، ج۲۶.