تصویری که از انتظار فرج در اذهان شکل گرفته است غالبا با گوشه نشینی و خواندن دعای فرج همراه است. در واقع فرد منتظر در محراب عبادت مینشیند و منتظر است تا حضرت صاحب (عج) بیاید و گره از همه کارها بگشاید تا زندگی بر وفق مراد شود.

 

یا مثلا تمام معنای انتظار فرج و مهدویت را در سه‌شنبه شب های جمکران خلاصه میکنند یعنی تبدیل کردن یک عمل فردی به نماد و علامت کلی مهدویت.

اما معنای انتظار در تعاریف و روایات مهدویت با تصورات ما متفاوت است. وقتی به این درک برسیم که خدا امام را از دیده ها پنهان کرده تا ما به دنبالش برویم دیگر مفهموم انتظار فرج صورت جدید به خود میگیرد چرا که منتظر واقعی با این تفکر برای یافتن مقصود خویش که همان امام غایب است به حرکت و جنب و جوش واداشته میشود.

در واقع جامعه ای که "انتظار" و "برکات انتظار فرج" را به معنای واقعی درک کند دیگر ساکن نیست چون برای خود یک قله و هدف تعیین کرده است و برای رسیدن به این هدف همه تلاش خود را به کار میبندد.

اما نکته دیگری که لازم است به آن توجه شود وجود اهداف واهی در این فضاست. در روایات آخرالزمان آمده است که دجال بسیار جذاب ظاهر میشود برخلاف دیگر اهریمنان که با چهره ای خشن در طول تاریخ ظهور کردند. از این رو خیلی از منتظران به جهت اینکه درپی منجی و هدف خود هستند تا نیازها و مشکلات خود را مرتفع کنند جذب دجال میشوند*. دجالی که به داشتن "یک چشم" شهرت دارد. در اینجا مجال توضیح تفصیلی در خصوص دجال نیست ولی اجمالا این نکته را ذکر میکنیم که تک چشم بودن دجال دلالت بر تک بعدی بودن وی دارد یعنی دجال درعین جذابیت فقط به بعد مادی و انسانی توجه دارد. به همین دلیل کسانی که جذب تفکر دجالیت میشوند پس از مدتی تلاش، آنهم تلاشی که در راستای انتظار است به ورطه  ناامیدی و ظلمت کشیده میشوند.

پس با صرف نظر از تجسم مادی میشود دجال را یک تفکر و جریان تک بعدی معرفی کرد که با جذابیت فراوانی در عصر حاضر ظاهر میشود. اما باید پرسید که این دجال جذاب از چه راه هایی وارد میشود؟ یا اصلا مصادیق معاصر تفکر دجالی چیست؟ دجال چه چیزهایی را در این زمان برای منحرف کردن ذهن منتظرین فرج پیش روی آنها قرار میدهد؟

اگر بخواهیم نمونه هایی از ابزارهای تفکر دجالیت در زمان معاصر را نام ببریم، میشود از "پروژه نفوذ" که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند نام برد. جامعه ما درگیر معضلات فراوانی است، مردم دوست دار امام عصر(عج) نیز درپی راه کاری هستند تا از این مشکلات عبور کنند. در همین زمان پروژه نفوذ دشمن مطرح میشود نفوذی که در ابتدا بسیار جذاب و امیدوار کننده است. هم زمان با پروژه نفوذ موضوع دیگری به نام "برجام" شکل میگیرد که جامعه را به حل مشکلات امیدوار میکند و این امید با پافشاری مسئولین بر این موضوع بیشتر نیز میشود.

این اصرارها از سوی مسئولین سبب میشود که مردم بجای اینکه ظهور بقیه الله الاعظم (عج) را قله اهداف خود قرار دهند برجام و امثال آن را هدف میگیرند و برای رسیدن به آنها تلاش کرده و بعد از مدتی که برجام و طرح های مشابه به نتیجه نرسید ناامیدی در جامعه منتظرین پدیدار میشود. لذا به نظر میرسد برجام و نفوذ دشمن را میشود اقداماتی از سوی دجال برشمرد.

بهتر است مسئولین محترم کشور بجای اینکه اینهمه از برجام تعریف کنند و آن را حلال مشکلات معرفی کنند جامعه را به سوی مهدویت و انتظار فرج سوق دهند تا تلاش های مردم به نا امیدی ختم نشود.

خدایا مارا به این درک برسان که مصلح حقیقی و واقعی بشریت حضرت حجت بن الحسن (ارواحنا فداه) است تا هیچ امیدی به برجام و نفوذ دجال نداشته باشیم و فعالیت های خود را با هدف انتظار فرج حضرتش انجام دهیم.