نخستین ولی فقیه که بود؟

در زمان امامت امام صادق(ع) مشکلات فراوانی در کوفه به وجود آمده بود. بسیاری از شیعیان ساکن در این شهر نمی توانستند شبهات دینی خود را از امام(ع) بپرسند. امام صادق(ع) مصلحت را در این دیدند که یکی از شاگردانشان را به عنوان نماینده خود به کوفه ارسال کنند، شخصی که در آن شرایط سخت روشنگر راه مردم باشد و به سؤالات دینی مسلمانان پاسخ دهد.

«مفضل بن عمر الجعفی الکوفی» یکی از شاگردان برجسته امام صادق(ع) بود که خدمات زیادی را به اسلام کرده است. وی به دو دلیل نماینده امام صادق(ع) در این شهر شد، نخست شاگرد برجسته امام صادق(ع) بود و دوم اینکه از شرایط آشفته کوفه آگاه بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بهاری، کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به مأموریت مفضل در کوفه گفت: امام صادق(ع) مفضل را به عنوان نماینده خود به کوفه فرستاد. البته این نخستین بار نبود که یک معصوم(ع) نماینده‌ای را به شهری ارسال می‌کند، اما با توجه به وظایفی که مفضل داشت و ویژگی های این عالم مسلمان، وی نخستین ولی فقیه بوده است.

 

وی افزود: پس از آنکه امام صادق(ع) به مفضل دستور داد به کوفه برود و مردم را در مسیر عبودیتشان یاری کند، به مفضل فرمودند« به حکم ما اهل بیت و قرآن عمل کن و در صورت نیاز در تصمیم گیری ها از علمت بهره بگیر.» 

 

بهاری خاطرنشان کرد: پس از مفضل و در زمان امام های پس از امام صادق(ع)، ائمه اطهار(ع) افرادی را به عنوان ولی فقیه و نماینده خود به شهر های گوناگون ارسال کردند و این راه تا به امروز که روزگار انتظار آمدن امام مهدی(عج) است، همچنان ادامه دارد.