هنری که تنها زن می تواند از عهده آن برآید

هنر بزرگ زن و میزان شخصیت او را می ‏توان از چگونگى بچه‏ دارى کردن او تشخیص داد؛ چراکه سلامت روحى و جسمى فرزند، در گرو بچه‏ دارى درست مادر است.

این مهم و اینکه آنان در این‏باره در چه وضعیتى مى ‏باشند، نمودارى است که اندازه تلاش، زحمت، دلسوزى، فرهنگ و اندیشه مادر را آشکار می ‏سازد.

در حقیقت، خوشبختى واقعى مادران در پرورش فرزندانى سالم و صالح است. پرواضح است که رساندن فرزندان به چنین فرجامى، کارى دشوار و طاقت ‏فرسا است که تنها زن مى‏ تواند از عهده آن برآید.

به تعبیر مقام معظم رهبرى:بعضى از کارهاى خانه خیلى سخت است. شما هر کارى را در نظر بگیرید که خیلى دشوار باشد، در مقابل بچه‌‏دارى در واقع آسان است. بچه‏ دارى هنر خیلى بزرگى است. مردها یک روز هم نمى ‏توانند این کار را انجام دهند. زنها با دقت، با حوصله و با ظرافت این کار بزرگ را انجام مى‏دهند. خداى متعال در غریزه آنها این توان را قرار داده است.

روزى از روزها حضرت رسول اکرم(ص) در مسجد به انتظار بلال به سر مى‏بردند که بیاید و اذان بگوید. بلال با اندکى تأخیر به مسجد آمد.

حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: چرا دیر کردى؟  عرض کرد: هنگام آمدن به مسجد خدمت حضرت فاطمه‏(س) رفتم، او مشغول آرد کردن بود و فرزندش حضرت حسن‏(ع) نزد آسیاب روى زمین قرار داشت. گفتم: یا فاطمه،کدام‏یک از پیشنهادهاى مرا قبول دارى؟ یا من بچه را نگاه دارم و شما آسیاب کنید و یا بر عکس. 


فرمود: من به فرزند مهربان‏ترم و بهتر مى‏توانم کار بچه‏ دارى را انجام دهم. آن‏گاه آسیاب را گرفتم و آرد کردم. و این بود علت تأخیر من.

پی نوشت:

1بحار الانوار، ج‏43، ص76؛ به نقل از: اخلاق حضرت فاطمه‏(، ص32 و 33.

2مطلع عشق، ص82 و 83.