چرا به تسبیح حضرت فاطمه (س) سفارش شده است؟
سلمان محمدی کارشناس علوم قرآنی گفت: همواره در طول تاریخ و در منابع مختلف با این موضوع رو به رو شده ایم که خداوند با آفریدن حضرت زهرا(س) بر سر جهانیان منت گذاشته است.
 
وی ادامه داد: بر همین اساس و با توجه به آنچه در منابع به آن اشاره شده، خداوند به پیامبر اکرم(ص) فرموده است که اگر فاطمه (س) نبود، نه شما و نه علی (ع) را نمی آفریدم.
 
این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: تسبیح حضرت فاطمه(س) از جمله اعمال با ارزشی است که همواره بر انجام آن سفارش شده اسیت و دلیل این موضوع هم، آثار و برکت های بسیاری است که این تسبیح به همراه دارد.
 
وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) پیش از آموختن تسبیح به حضرت فاطمه(س)، به ایشان فرمودند: فاطمه چیزی را به شما می آموزم از دنیا و هر چیزی که در آن وجود دارد، برایت بهتر است.
 
محمدی همچنین توضیح داد: حضرت محمد (ص) به حضرت زهرا(س) چنین فرمودند که پس از پایان نماز، 34 مرتبه  "الله اکبر"، 33 مرتبه "الحمدالله" و 33 مرتبه "سبحان الله" بگو و آن را با عبارت "لااله الی الله" به پایان ببر.
 
وی یادآور شد: بسیاری از امامان معصوم(ع) نیز بر اهمیت، ارزش و فایده های تسبیح بانوی بزرگوار اسلام همواره تاکید کرده اند.
 
این کارشناس علوم قرآنی همچنین گفت: بخشیده شدن گناهان، پاداش بهشت، نجات از بدبختی ها، به یاد خدا بودن به صورت مداوم، محافظ بودن در برابر شیطان از جمله فواید تسبیح حضرت زهرا(س) است.
 
وی خاطرنشان کرد: براساس فرموده ای از امام صادق (ع)، هر گاه فردی به خواب برود و در هنگام خواب تسبیح حضرت زهرا(س) را قرائت کند و روز خود را با یاد خدا به پایان ببرد، فرشته ای، شیطان را از او دور می کند و خداوند ثواب عبادت شب را در کارنامه او می نویسد.
 
* بانوان از الگوی رفتاری حضرت زهرا (س) پیروی کنند/ تفاوت تسبیح حضرت فاطمه (س) با تسبیح حضرت معصومه (س)چیست؟
 
شمس با تاکید بر لزوم پیروی بانوان از الگوی رفتاری حضرت زهرا (س) از تفاوت تسبیح حضرت فاطمه  (س) با تسبیح حضرت معصومه (س) سخن گفت.
 
سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: بانوان ما از لحاظ رفتاری و شخصیتی بهترین الگو یعنی حضرت زهرا(س) را دارند که می توانند به ایشان اقتدا کنند.
 
وی ادامه داد: بانوان در امور مختلف زندگی می توانند اعمال مختلف بانوی گرامی اسلام اعم از شوهر داری، فرزند داری و زندگی در جامعه را مطالعه و از ایشان پیروی کنند.
 
شمس تصریح کرد: از حضرت زهرا (س) روایت های بسیاری برجای مانده که هم اکنون به یاد دارم ایشان دعای معروفی برای سردرد توصیه کرده اند .
 
وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: همچنین بحث تسبیح حضرت زهرا (س) بسیار مورد سفارش قرار گرفته چرا که ازاهمیت بسیاری برخوردار است.
 
شمس یادآور شد: اصل تسبیح برای حضرت فاطمه زهرا (س) است ولی بعد از ایشان تنهایی بانویی که تسبیح برایشان وجود دارد و گفته شده که وقتی به زیارت ایشان می روید، تسبیحاتشان را بخوانید، حضرت فاطمه معصومه (س) هستند.
 
 
 
* مخفی بودن مزار "حضرت زهرا(س)" و جلوگیری از بی حرمتی دشمنان/ مزار "امام علی(ع)" تا 100 سال پنهان بود
 
شمس با اشاره به اینکه مزار امام علی (ع) تا 100 سال پس از شهادت ایشان برای جلوگیری از هتک  حرمت دشمنان مخفی بود ،‌گفت: مخفی بودن مزار حضرت فاطمه (س) نیز به دلیل جلوگیری از اهانت دشمنان به بانوی اسلام است.
 
سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنی گفت: اصل  شهادت حضرت فاطمه (س) در دو تاریخ روایت شده است که یکی از این تاریخ ها به 755 روز پس از رحلت پیامبر (ص) و دیگری به 95 روز پس از رحلت ایشان باز می گردد.
 
وی ادامه داد: مدت 20 روزی که بین این دو تاریخ فاصله است را برخی افراد گفته اند می توان دو دهه فاطمیه گرفت در حالی که این موضوع نوعی بدعت به شمار می رود و باعث نوعی افراط و تفریط می شود.
 
شمس تصریح کرد: البته این به معنای آن نیست که بخواهیم خدای ناکرده به ساحت مقدس اهل بیت (ع) بی احترامی کنیم اما روایت 95 روز که در واقع فاطمیه دوم محسوب می شود برای شیعیان مستندتر است اما در عین حال هر دو دهه فاطمیه را بزرگ می دارند.
 
وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: دلیل این نقل قول درباره شهادت حضرت زهرا(س) این است که وقتی این حضرت را به صورت مخفیانه دفن کردند تنها اعضای خانواده ایشان حضور داشتند و به همین دلیل نمی توان متوجه شد که نقل قول اصلی کدام یک از این دو نقل قول است.
 
این کارشناس ارشد علوم قرآنی یادآور شد: همچنین بحث دیگری درخصوص محل دفن حضرت فاطمه (س) مطرح است.
 
وی توضیح داد: در مورد شهادت حضرت علی (ع) با توجه به مشکلاتی که در آن زمان وجود داشت و دشمنی دشمنان، تا مدت 100 سال قبر ایشان مخفی بود و هیچ کس نمی دانست که مزارشان در کجا قرار دارد تا اینکه پس از این مدت و با کم شدن آتش کینه توزی ها مزار ایشان برای همه آشکار شد.
 
 
* دفاع قاطعانه "حضرت زهرا(س)" از حریم ولایت/ از خواندن خطبه‌های دختر "پیامبر(ص)" غافل نشویم
 
کارشناس علوم قرآنی با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س) با حضور در اجتماع اعتراض خودشان را بیان  می کردند، از اهمیت خواندن خطبه های بانوی بزرگوار اسلام سخن گفت.
 
سعید شمس کارشناس ارشد علوم قرآنیگفت: حضرت  فاطمه  زهرا(س) در زمان خودشان فعالیتی را انجام دادند که می توان از آن باعنوان دفاع از ولایت نام برد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه حضرت علی (ع) همسر ایشان بودند و امام آن زمان محسوب می شدند ،‌ پس از مدتی که حضرت زهرا (س) مشاهده کردند که ولایت در معرض خطر قرار گرفته و عده ای قصد غصب کردن خلافت امیرالمومنین (ع) را دارند ،‌تصمیم گرفتند از ولایت دفاع کنند.
 
شمس همچنین تصریح کرد: در این روند حضرت زهرا(س) به عنوان دختر پیامبر اکرم (ص) صدای خودشان را به گوش مردم رساندند تا همگان بدانند که ایشان به عنوان بانوی اسلام معترض هستند و از حریم ولایت و امامت دفاع می کنند.
 
وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: حضرت زهرا (س) همچنین در مسیر دفاع از ولایت و امامت به شهادت رسیدند که این یک امر ستودنی است.
 
این کارشناس ارشد علوم قرآنی توضیح داد: با توجه به شخصیت حضرت فاطمه (س) جای دارد که بانوان ما ایشان را به عنوان یک الگو برای خود قرار دهند چرا که دختر پیامبر اکرم (ص) یک الگوی رفتاری بسیار کامل و جامع برای همه افراد به ویژه بانوان محسوب می شوند.
 
وی همچنین یادآور شد: همچنین زندگی اجتماعی حضرت زهرا(س) و حضورشان در اجتماع ،‌ همه و همه می تواند برای بانوان الگو باشد به ویژه که از ایشان روایت های بسیاری شنیده شده و مصحف حضرت فاطمه (س) معروف است.
 
شمس اظهار کرد: حضرت زهرا (س) به افراد توصیه هایی را می کردند و حضورشان در اجتماع بیشتر در شرایطی بوده که به دفاع از حریم ولایت و امامت می پرداختند به گونه ای که پس از وفات حضرت پیامبر اکرم(ص) هر روز با هدف اینکه اعتراض خودشان را به گوش همه برسانند بر سر مزار پدرشان گریه می کردند.