چه کسانی به تولد حضرت مهدی علیه السلام گواهی داده‌اند؟
 در آستانه میلاد با سعادت امام عصر، حضرت مهدی (عج) و نیمه شعبان در خصوص اشخاصی که به تولد حضرت مهدی (عج) شهادت داده‌اند را در این گزارش آورده‌ایم. 
 
ابتدا به حکیمه عمه‌ امام عسکری (ع) و خواهر امام هادی (ع) اشاره می‌کنیم. امام عسکری (ع) او را برای افطار در روز 14 شعبان به منزل خود دعوت کرده و از او خواستند که شب 15 شعبان را در منزل ایشان بمانند و به او فرمودند که قرار است فرزندی برایشان به دنیا  بیاید. 
 
حکیمه خاتون ماجرای شب نیمه شعبان و سحرگاه آن را که امام زمان (عج) در آن به دنیا آمده‌اند برای شیعیان نقل کرده است. شخص امام عسکری (ع) هم با فرستادن گوشت قربانی به مناسبت ولادت فرزندشان به خانه برخی از شیعیان بسیاری از آنان را از ولادت امام زمان (عج) آگاه کرده و مسرور ساختند.
 
نسیم و ابوغانم نیز دو تن از خدمتکاران خانه‌ امام عسکری (ع) بوده‌اند و ماجرا‌هایی از آن حضرت در دوران کودکی مطرح کرده‌اند، یکی از ماجراهایی که ابوغانم نقل کرده چنین است: «برای امام عسکری علیه‌السلام فرزندی به دنیا آمد. ایشان آن فرزند را در سومین روز ولادت به جمعی از یاران خویش نشان دادند و فرمودند: این پسر امام شما پس از من و جانشین من در میان شماست. این همان قائمی است که مردم به منتظر و چشم به راه او خواهند بود.» 
 
همچنین گزارش یک دیدار چهل نفری با امام زمان (عج) نیز توسط محمد بن عثمان، نایب نخست امام زمان علیه‌السلام نقل شده است. امام عسکری (ع) در این دیدار خصوصی، فرزند خود را به آنان نشان دادند و فرمودند: «این پسر، امام شما بعد از من است و جانشین من در میان شماست. او را اطاعت کنید تا پس از من دچار اختلاف نشوید که  اگر چنین شود هلاک خواهید شد و بدانید که او را بعد از این نخواهید دید. [زیرا غیبت خواهد کرد»
 
اما کامل بن ابراهیم مدنی از شیعیانی بوده که به نمایندگی گروهی از شیعیان برای پرسیدن  سؤالی خدمت امام عسکری (ع) در سامرا رسیده بود و امام زمان (عج) در حالی که کودکی خردسال بودند در محضر پدر او را ارشاد و هدایت کردند. کامل بن ابراهیم حدیث بسیار ارزشمندی را از امام زمان (عج) نقل کرده است. 
 
بلاذری دانشمند بزرگ سنی (متوفای سال 339 قمری) هم امام زمان (عج) را در مکه دیده و از ایشان حدیث نقل کرده است. حدیث مزبور را 15 تن از علمای اهل سنت در کتاب‌های خود آورده‌اند. همچنین ابن خَلِّکان مورخ معروف سنی نیز در کتاب تاریخ خود نوشته است فرزند امام حسن عسکری (ع) که شیعیان او را مهدی منتظر می‌دانند در روز جمعه نیمه‌ ماه شعبان سال 255 متولد شده است. 
 
در آخر پیر زنی که در همسایگی امام عسکری (عج) در خانه یکی از اهل سنت به نام احمد بن بلال کاتب زندگی می‌کرده در شب ولادت امام زمان علیه‌السلام به خانه‌ امام عسکری علیه‌السلام فرا خوانده شد تا در زمان ولادت، همراه حضرت نرجس (س) باشد. 
 
وی در طی سالیان دراز این خبر را از احمد بن بلال کاتب سنی مخفی ‌داشته است، لکن در سال 281 به مناسبتی برای احمد بن بلال کاتب بازگو کرده است. احمد نیز این ماجرا را برای یکی از دوستان شیعه‌اش به نام حنظله بن زکریا نقل کرده است- احمد بن عبدالله هاشمی نیز نقل کرده ‌است که همراه 38 تن دیگر امام زمان (عج) را در همان سال‌های نخست زندگی‌اش دیده‌اند.
 
 
منابع:
امام مهدی از ولادت تا ظهور 
روزگار رهایی 
خورشید مغرب 
کمال‌الدین باب 42 ج 1و2
کتاب الغیبه شیخ طوسی ص 246 ج 216 ، 319، 226
مال‌الدین باب 43 ج 2   
مهدی موعود و دانشمندان عامه  ویرایش 1384