نماز و دعای مخصوص روز بیست و دوم ماه رمضان
علی محسنی راد کارشناس علوم قرآنی گفت: صله ارحام موضوع بسیار مهمی است که در دین اسلام همواره بر انجام دادن آن تاکید بسیاری شده است و این تاکید از گذشته تاکنون وجود داشته است.
 
وی ادامه داد: صله ارحام باعث افزایش عمر انسان‌ها می‌شود و از مرگ افراد به شکل بد جلوگیری می‌کند، اما متاسفانه این روز‌ها شاهد کمرنگ شدن ادای این سنت الهی در بین خانواده‌ها هستیم.
 
این کارشناس علوم قرآنی اظهار کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است تا اگر خدای ناکرده برخی افراد با یکدیگر آشتی نیستند، به منزل یکدیگر رفته و با دیدار با همدیگر سنت الهی صله ارحام را بیش از پیش زنده نگاه دارند.
 
وی تصریح کرد: لحظه‌های ناب افطار و سحر فرصتی بسیار دلنشین را برای گرد هم نشستن اعضای خانواده‌ها فراهم می‌آورد و از این رو به دلیل رحمت ویژه‌ای که از سوی خداوند در این ماه بر روزه داران نازل می‌شود، این لحظه‌های دلنشین باعث صمیمیت هرچه بیشتر افراد می‌شود.
 
محسنی راد توضیح داد: خواندن دعای بیست و دومین روز از ماه رمضان در این روز ثواب بسیار زیادی دارد:
 
" بسم الله الرحمن الرحیم
 
اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین.
 
خدایا بگشا به رویم در این ماه درهاى فضلت وفرود آر برایم در آن برکاتت را وتوفیقم ده در آن براى موجبات خوشنودیت ومسکنم ده در آن وسطهاى بهشت اى اجابت کننده خواسته ها ودعاهاى بیچارگان."
وی خاطرنشان کرد: در روز بیست و دوم ماه رمضان خواندن نمازی ۸ رکعتی به گونه‌ای که در هر رکعت پس از حمد، یک سوره دلخواه خوانده شود، مورد سفارش قرار گرفته است.