چگونه استغفار کنیم؟

محمدرضا کربلایی کارشناس مذهبی گفت: یکی از مهمترین اعمالی که مومنان در ماه ذی القعده می توانند انجام دهند، استغفار کردناست.

وی ادامه داد: براساس فرموده حضرت علی (ع) استغفار کردن درجه علیین است و فردی که استغفار می‌کند، باید چند مرتبه را رعایت کند.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در نخستین مرتبه استغفار فرد باید از صمیم قلب از آنچه انجام داده، پشیمان باشد و در مرحله بعدی با عزم راسخ هیچگاه به سوی آن گناه بازنگردد.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: در مرحله بعد فرد باید تلاش کند اگر حقی از دیگران بر گردنش مانده را ادا کند و سپس اگر امر واجبی بر گردنش بوده و آن را انجام نداده، به جای بیاورد.

کربلایی توضیح داد: فردی که استغفار می کند همچنین باید گوشت و پوستی که از انجام دادن عمل حرام بر بدنش روئیده را با سختی از بین ببرد و به اندازه‌ای بر خود سخت بگیرد که این دشواری را به اندازه شیرینی گناه در زمان مرتکب شدن آن، با تمام وجود خود احساس کند.

وی یادآور شد: براساس تاکیدی که از سوی مولای متقیان (ع) در منابع دینی ذکر شده، فرد مومن پس از انجام دادن این مراحل و پس از اینکه با قلب خود به چنین باوری دست پیدا کرد، می‌تواند ذکر " اَستَغفِرُ الله" را به جای بیاورد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: با توجه به اینکه ولادت با سعادت امام رضا (ع) در ماه ذی القعده قرار گرفته، شایسته است مومنان با درخواست کردن از پروردگار و در صورتی که امام هشتم (ع) آن‌ها را بطلبد، فرصتی را فراهم آورند تا به زیارت حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بروند.

وی خاطرنشان کرد: به طور یقین با توجه به قرار گرفتن زمان ولادت امام رضا (ع) در ماه ذی القعده زیارت این حضرت در این ماه ثوابی چند برابر ماه‌های دیگر دارد.