روز مباهله روز حقانیت دین اسلام است

حجت الاسلام سید مهدی حائری زاده استاد حوزه و دانشگاه  درخصوص اهمیت روز مباهله و فضائل آن گفت: اهمیت روز مباهله در آنی است که خداوند در آیه 61 سوره آل عمران به حقانیت دین اسلام و همچنین به اینکه حضرت امیرالمومنین (ع) جان و نفس پیامبر(ص) اشاره کرده و رسول خدا از امام حسین (ع) و امام حسن مجتبی (ع) به عنوان پسران خود یاد می کند و در روز مباهله حضرت (ص) اهل بیت (ع) خود را به همگان معرفی کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه سنگ بنای اسلام در روز مباهله مستحکم تر شد، بیان کرد: اسقف اعظم مسیحی نجران وقتی به همراهی اهل بیت (ع) با پیامبر اکرم (ص) نگاه کرد، روی به اصحاب خود کرد و گفت:«وقتی محمد (ص) با این عده اندک پیش می آید، حتما بر حق هستند.» به همین سبب به سخنان رسول اکرم (ص) تن دادند و با پرداخت جزیه تسلیم شدند.

حجت الاسلام حائری زاده با توجه به معنی کلمه مباهله تصریح کرد: در کلام عرب اگر بین دو نفر مشاجره و نزاع رخ بدهد، به بزرگان قوم روی می آورند و از آنها میخواهند که در حق دیگری است، نفرین کنند، قوم مسیحیان نجرانی هم در زمانی که همراهی خاندان رسول الله (ص) را مشاهده کردند، متوجه شدند که اگر این پنج نفر نفرین کنند، حتما دعایشان خواهد گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه درخصوص اینکه چرا عایشه، همسر پیامبر(ص) در روز مباهله همراه آل الله نبود، اظهار کرد: طبق اسناد و مدارک موجود در  کتب شیعی و سنی سخنی از عایشه به میان نیست و تنها اصحاب همراه کننده پیامبر (ص)، امام علی (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین (ع) یاد شده است.

حجت الاسلام حائری زاده در پایان درخصوص سفارش به خواندن حدیث کساء گفت: حدیث کساء از جمله احادیثی است که پیامبر اکرم (ص) دو باربه آن قسم خورده اند که اگر حوائجی دارید با مداوم خواندن این دعا در 7 یا 40 روز به آن خواهید رسید.