حکم تقلید صدا و لهجه

یکی از تفریحات جامعه ما تقلید کردن صدای افراد مشهور و یا تقلید لهجه قومیت های مختلف است.

اما دیگر به این توجه نمی شود که آن شخص یا قومی که مورد تقلید قرار گرفته اند شاید راضی نباشند و ضربه روحی بزرگی بر آن ها وارد شود. و حتی اگر هم بعضی از آن ها راضی باشند باز هم نفس این عمل جایز نیست، چراکه موجب فتح باب تمسخر و غیبت و استهزاء می شود.

در گام بعد استفتاء از چند تن از علمای عظام به همراه جواب ایشان را می آوریم.

نظر رهبر معظم انقلاب

پرسش: حکم تقلید صدای دیگران که سبب خندیدن دیگران شود چیست ؟ اگر آن شخص مرده باشد حکمش چیست ؟

پاسخ: اگر موجب تمسخر و توهین به شخص و یا اشخاصی از مؤمنین شود جایز نیست.

سوال: «متأسفانه یک کار زشتی در بین مردم رایج است که از لهجه‌های بعضی از ولایات تقلید می‌کنند؛ این آیا غیبت محسوب می شود یا نه؟

این مسلماً حرام است. در حرمت این عمل هیچ شکی نیست. لکن غیبت نیست. چون قیودی که در غیبت ذکر شد -که مقوّم معنای غیبت محرم شرعی است- در این جا وجود ندارد. یکی از قیود، مستور بودن بود. خب، این مستور نیست. علاوه بر این که عیب نیست اصلاً. کسی این را به عنوان عیب ذکر می‌کند، ولی اصلاً عیب نیست!  بنابراین وقتی عیب نبود، پس غیبت نیست. مثل این است که مثلاً بگویند: آقا عمامه سرش است؛ این «عمامه به سر بودن» عیب نیست. ذکرش بنابراین غیبت نیست.  علاوه بر این که امر ظاهری است، امر واضحی است. پس تعریف غیبت بر این صدق نمی‌کند. اما مسلماً حرام است.

این از باب تمسخر و از باب استهزاء و اینهاست.

 نظر آیت الله العظمی سیستانی

پرسش: گاهی در بین مردم یا رسانه ها مطالبی به صورت طنز در مورد اقوام، گویش ها و فرهنگهای مختلف کشورمان بیان می شود که موجب رنجش خاطر می گردد. حکم این گونه مطالب چیست؟

پاسخ: غیبت نیست ولی اگر مستلزم اهانت و انتقاص باشد از این جهت حرام می شود.

نظر آیت الله مکارم شیرازی

پرسش : لطفا بفرمایید که تماشا کردن برنامه هایی که در آن طنز پردازی می شود و یا تقلید صدای افراد را می کنند چه حکمی دارد؟

پاسخ : هرگونه طنز و تقلید صدا و حرکات که موجب آزار یا اهانت به افراد شود شرعاً جایز نیست و نگاه کردن به آن نیز اشکال دارد.

منابع:

سایت مقام معظم رهبری

سایت حوزه

سایت هدانا