اگر در نماز، از جماعت عقب بمانیم نماز باطل است؟

نماز، یکی از واجبات دین اسلام است که احکامی دارد و هر انسان مکلف بایستی احکام مربوط به این عمل را بداند، گاهی در نماز جماعت ممکن است که فرد از نماز عقب بیوفتد که در این رابطه، حکم شرعی از 3 مرجع تقلید را در ادامه مطلب بخوانید.

آیت‌الله خامنه‌ای

سؤال: تا چه مقدار اگر از امام جماعت عقب بمانیم، جماعت ما صحیح است؟

جواب: تبعیت از امام جماعت در افعال نماز واجب است، ولی تا زمانی که در دو رکن پی‌در‌پی از امام جماعت عقب نیفتاده‌اید، جماعت صحیح است.

 سوال: اگر مأموم در قرائت رکعت اول اقتدا کند و به علت جمعیت زیاد جماعت یا به علل دیگر رفتن رکوع امام را متوجه نشود و موقعى متوجه مى‌شود که امام به سجده رفته در این حال رکوع را انجام داده و خود را به سجده اول یا دوم امام مى‌رساند، آیا در این صورت نماز وى باطل است یا خیر؟

جواب: در فرض مذکور اگر خود را به سجده امام برساند، نمازش صحیح است و در غیر این صورت نماز جماعتش باطل شده و نماز فرادا مى‌شود و مکلّف باید بقیه نماز را فرادا به آخر برساند.

آیت‌الله سیستانی

مأموم باید غیر از آنچه در نماز خوانده می‌‌شود، کارهای دیگر آن مانند رکوع و سجود و قیام و قُعود (نشستن و برخاستن) را با امام یا کمی بعد از امام به جا آورد و اگر عمداً پیش از امام انجام دهد یا مدّت زیادی بعد از امام به نحوی که متابعت در آن فعل صدق نکند انجام دهد، جماعتش در آن جزء باطل می‌‌شود بلکه بنابر احتیاط واجب جماعتش مطلقاً باطل می‌شود ولی اگر نمازگزار به وظیفه فرادا عمل نماید نمازش صحیح است.

 آیت‌الله مکارم شیرازی

در مورد انجام اعمال قبل از امام در صورتیکه مثل رکوع و سجود باشد باید برگردد و اگر برنگردد نماز او اشکال دارد.  و توجه داشته باشید که مأموم باید کارهای نماز را مانند رکوع و سجود جلوتر از امام انجام ندهد، بلکه همراه امام یا کمی بعد از او به جا آورد و اگر سهوا پیش از امام سر از رکوع بردارد باید دوباره به رکوع برود و با امام سربردارد و زیادی رکوع در اینجا نماز را باطل نمی‌کند، ولی اگر به رکوع برگردد و پیش از آن که به رکوع برسد امام سر بردارد نمازش باطل است.