عملی که  موجب نفرت خدا و مردم از آدمی می شود

کنترل کردن افکار خیلی اوقات کار ساده ای نیست و نیاز به تمرین دارد ، حال این افکار و این حدیث نفس ها و حساب کتاب ها تا وقتی فقط در ذهن ما می گذرد و نمود خارجی ندارد به خود ما مربوط است .

اما امان از وقتی که این ذهن از صبح تا شب در حال نقشه کشیدن برای دیگران باشد. همه ی ما تجربه اش را داریم که گاهی در موقعیتی خاص عکس العمل شایسته و لازم را نداریم اما بعدها راه حل ها و پاسخ های بهتری به ذهنمان می رسد و هزار افسوس می خوریم که چرا زودتر به این فکر نیفتادم که مثلا فلان جواب دندان شکن را می دادم یا فلان کار انجام می دادم تا حالش گرفته شود .

خلاصه در این درگیری های ذهنی ما خیلی اوقات بدون اینکه متوجه باشیم همه هم و غممان تأدیب دیگران، منزجر شدن از عیوب مردم است و هزاران نقشه می کشیم که چطور دیگران را به فرم دلخواه خودمان شکل بدهیم.

درد دیگر جامعه امروز وعده و وعیدها و قول و قرارهای بی شماریست که داده می شود و عمل نمی شود. وقتی ما در توانمان نیست که عملی را برای کسی انجام دهیم چرا اینقدر راحت قول می دهیم .. این خلف وعده ها عمل کردن به همین جا ختم نمی شود باید جوابگوی اعتمادهای که می شکنیم باشیم: «وَ إیّاکَ ... اَن تَعِدَهُم فَتُتبِعَ مَوعِدَکَ بِخُلفِکَ... الخُلفَ یوجبُ المَقتَ عِندَ اللّه وَ النّاسِ ؛ بپرهیز از خلف وعده که آن موجب نفرت خدا و مردم از تو مى شود.

ذهنی که مسموم می شود

افکار ماست که رفتارمان را شکل می دهد و ما بر اساس طرح و نقشه قبلی ذهنمان با دیگران رفتار می کنیم و ذهنی که با بدخواهی ، زیاده خواهی و عیب جویی مسموم شده باشد طبیعتا نمی تواند رفتار شایسته و دلنشینی را ساماندهی کند و نمودش در جامعه می شود این همه بی اعتمادی به هم، می شود زیرآب زنی ها در اداراتمان، می شود کم فروشی و کلاهبرداری در معاملاتمان.

نگاهی به دور و برمان بیاندازیم بیشترمان نسبت به هم بدبینیم، به طنز و به هجو به خود زنی می پردازیم که :

ما ایرانی ها هفت خط هستیم ، ایرانی جماعت به هم رحم ندارد، فامیل ما به درد نمی خورد ، خانم یا آقای ...اهل هر برنامه ای هست و هزاران دیالوگ مشابه که همه و همه بافته ذهن های مسموم هستند.

درست است که شرایط معیشت مردم سخت شده است و وعده ها معمولا به فراموشی سپرده می شوند اما آیا ما اجازه داریم که به همه این نبایدها دامن بزنیم و بشویم منشأ بدخواهی ها و بد دلی ها؟

با ضربه زدن به دیگران به جایی نخواهیم رسید

خلاصه اینکه دست از نقشه کشیدن برای هم برداریم، با پایین کشیدن دیگران ما به جایی نمی رسیم و اگر ضربه ای به کسی بزنیم مطمئنا ضربه محکمتری خواهیم خورد... به دنبال سوء استفاده از اعتماد دیگران نباشیم و با ریاکاری خود را خوب و عالی جا نزنیم.

امیرمؤمنان على علیه السلام دراین باره فرمودند: «المَکرُ بِمَنِ ائتَمَنَکَ کُفرٌ؛ نیرنگ زدن به کسى که به تو اعتماد کرده، کفر است‌.»

وقتی مردی قصد دادن مهریه را ندارد

مثال دیگری که می توان برای ذهن های مسموم گفت این است که مرد هنگام ازدواج تعهد می دهد مهریۀ زن را تقبل کند، اما نیت داشته باشد که مهریۀ او را نپردازد یا وقتی پولی را قرض می ­کند نیت کند که دیگر به او پس ندهد. پیامبر گرامی اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: «هر که نکاح کند و نیّت کند که کابین‌ ندهد زانى است و هر که وامى بگیرد و نیّت کند که باز ندهد دزد است».

با پایین کشیدن دیگران ما به جایی نمی رسیم و اگر ضربه ای به کسی بزنیم مطمئنا ضربه محکمتری خواهیم خورد... به دنبال سوء استفاده از اعتماد دیگران نباشیم و با ریاکاری خود را خوب و عالی جا نزنیم. امیرمؤمنان على علیه السلام دراین باره فرمودند: «المَکرُ بِمَنِ ائتَمَنَکَ کُفرٌ؛ نیرنگ زدن به کسى که به تو اعتماد کرده، کفر است‌.»

وعده هایی که هرگز وفا نمی شوند

درد دیگر جامعه امروز وعده و وعیدها و قول و قرارهای بی شماریست که داده می شود و عمل نمی شود. وقتی ما در توانمان نیست که عملی را برای کسی انجام دهیم چرا اینقدر راحت قول می دهیم .. این خلف وعده ها عمل کردن به همین جا ختم نمی شود باید جوابگوی اعتمادهای که می شکنیم باشیم: «وَ إیّاکَ ... اَن تَعِدَهُم فَتُتبِعَ مَوعِدَکَ بِخُلفِکَ... الخُلفَ یوجبُ المَقتَ عِندَ اللّه  وَ النّاسِ ؛ بپرهیز از خلف وعده که آن موجب نفرت خدا و مردم از تو مى شود.

کلام آخر

یادمان باشد ما در این عالم زیر ذره بین خداوند هستیم ، بیایم ذهن هایمان را بشوییم از هر فکر مسمومی چرا که این زهر ها اول خودمان را از پا می انداز.