حجاب اجباری یا اختیاری؟ / نظر اسلام درباره حجاب

حجت الاسلام سید محمد حسین میرلوحی پژوهشگر معارف اسلامی در خصوص این موضوع که حجاب در اسلام برای زن محدودیت است یا مصونیت، گفت: پاسخ به این سوال دو جنبه دارد؛ برای کسانی که با دین مخالفت می‌کنند و دستورات دین را یک موضوع اضافی می‌دادند باید بگوییم بله هم مصونیت است هم محدودیت. اما از جنبه دیگر با یک نگاه عاقلانه و مومنانه می توان گفت حجاب مصونیت است و محدودیت نیست.

وی ادامه داد: اصل نزول، ملاک و راس دستورات دین مخالفت و مقابله با هوای نفس انسانی  متشکل از سه قوه اصلی وهم، غضب و شهوت است؛  به تعبیر امام خمینی (ره) در حدیث اول کتاب "چهل حدیث" همه انبیاء برای جلوگیری و محدود کردن خواسته‌های نفسانی آمده اند.

حجت الاسلام میر لوحی افزود: به نحو دیگر انبیاء و دین آمده اند تا خواسته ها را کنترل کنند تا بشر به زندگی صحیح برسد.  در یک نگاه بسیار جزیی دین مراقب است تا جلوی لذت ها گرفته شود اما در یک نگاه کلان به انسان آزادی مطلق می دهد؛ به تعبیر ما اینجا حجاب فقط مصونیت است.

وی عنوان کرد:  عفاف را باید با مفهموم دقیق و کلی ببنیم و حجاب را جزئی؛ چون با داشتن پوشش مشکل حل نمی‌شود چه بسا پوشش در سیرت و سیره زن تاثیر نگذارد و غیر عفیفانه نمایان شود. سوال مطرح می‌شود که زن همه جا می‌تواند برود؟ از نظر اسلام خیر نمی‌توان برود. از دید اسلام آیا هر طور بخواهد می‌تواند صحبت کند؟ خیر، غیرممکن است. آیا به واسطه چادر سنگین که سر می‌کند فشار بیشتری را تحمل می‌کند؟ بله حتما این اتفاق می‌افتد. اما بحث سر این است که حجاب و عفاف یک مانع است و به تعبیر الان مصونیتی است که  باعث می‌شود زن از بلا دور بماند. اگر مسئله عفاف در جامعه کنار گذاشته شود زن در محدودیت مطلق قرار می‌گیرد. به تعبیری دیگر یک انسان چند وجه انسانی، حیوانی و شیئی دارد که بالاترین وجه آن انسانی است، اگر عفت کنار گذاشته شود زن نه تنها به درجه حیوانی تنزل می‌کند بلکه به پایین ترین درجه وجودی یعنی شیئی و یا ابزار در دسترس دیگران منتقل می‌شود.

این کارشناس مذهبی‌افزود: زمانی که در محفل حقوقی در محضر اساتید برجسته حضور داشتم، مسئله ازدواج مطرح شد و نابودی تمدن غربی به اینجا کشیده شد که در حال حاضر به ازدواج با حیوانات رسیده‌اند یعنی آنقدر غرب افسار گسیخته از زن لذت برده که از آن هم راضی نمی‌شود و به مراتب پست تری می‌رسد که باید به سراغ حیوانات بروند. زمانی که آمارهای رسمی را مشاهده می‌کنید با موضوعات ناگواری مواجه می شوید به عنوان نمونه در آمریکا یکی از پادگان های منظم ارتش فقط در یک سال 3600 مورد تجاوز ثبت شده است و این  فجیع بودن وضع زن در جایی که عفاف از بین می رود را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: نگاهی که اسلام دارد یک نگاه کاملا مصونیت بخش است و ما دو راه بیشتر نداریم یا باید عفاف باشد یا نباشد؛ اگر باشد محدودیت‌هایی برای زن پیش می‌آید و این محدودیت‌ها در جایی که عفاف نباشد بسیار ناچیز است، همچون وضعیتی که زن ها در امریکا و غرب دارند.

میرلوحی در خصوص نگاه دین و حضرت زهرا (س) به عفاف و حجاب اظهار داشت: زمانی که پیامبر اکرم (ص) در جمع اصحاب سوال کردند که چه چیزی بهترین عمل برای یک زن است اصحاب پاسخ هایی دادند که مطلوب نبود اما سلمان زرنگی کرد و به درب خانه حضرت زهرا (س) رفت و به حضرت گفت پدرتان همچین سوالی را کردند پاسخ چیست؟ حضرت زهرا (س) فرمودند: «بهترین چیز برای یک زن این است نه او مردی را ببینید و نه مردی او را ببینید». بنابراین سد عفاف سد سنگینی در دیدگاه اهل بیت(ع) است اما در این نگاه بزرگترین و قدرتمندترین زن عالم، صدیقه طاهره هستند که در روز قیامت  شیعیان را نجات می‌دهند و تنها کسی که برای شفاعت شیعیان حکم فرمایی می‌کند، حضرت زهرا (س) خواهند بود.