آیا راهی برای دیدار امام زمان(عج) وجود دارد؟!

دیدار امام زمان(عج) جاده یک طرفه ای است که چیزی از آن در اختیار ما نیست و هرچه هست، لطف و کرم دوست است و نظر محبت و عنایت او، به برخی از صالحان و مشتاقان و عاشقان منتظر.

پس چنین نیست که بتوان با برنامه ها و چله نشینی ها و دعاها، هر زمان اراده کرد، به محضر آن یار نازنین شتافت!! اما چه می شود کرد که دیدار او، پرحلاوت ترین، دلچسب ترین، شیرین ترین و زیباترین چیزی است که نمی توان از آن چشم پوشید و به بهانه عدم دسترسی، این آرزوی الهی را نادیده گرفت!!

پس چه باید کرد؟ جواب روشن است و آن اینکه تنها راه دیدار و تشرف به محضر موعود محبوب، تقوا و ورع و پاکی درون است و تا این تحول مثبت روی ندهد، هیچ کس نباید امید تشرف و دیدار امام زمان(عج) داشته باشد!! البته این مساله نباید ما را از گریه و تضرع و عشق ورزی و استغاثه و نماز و دعا باز دارد. ما اگر شیدای دیدار باشیم، باید با تمام وجود به دنبال این باشیم؛ اما نباید زندگی عادی خود را تعطیل کنیم و برای خود شأن و منزلت خاصی قائل باشیم یا به خودمان امید واهی بدهیم. اگر شایستگی و مصلحت ما در دیدار باشد، این اتفاق مبارک روی خواهد داد؛ والا باید این خواسته مقدس را تبدیل به فرصت اصلاح و خودسازی و ریاضت و توبه قرار دهیم و بتوانیم رضایت دوست را جلب کنیم.

در روایات ما نیز برای رؤیت و ملاقات حضوری با آن حضرت(عج)، دستور العمل و توصیه ای غیر از دعا ها و زیارات خاص وارد نشده است که به ذکر چند نمونه از آنها می پردازیم:

1- زیارت آل یاسین (خود حضرت توصیه فرمودند، هرگاه که می خواهید به ما توجه کنید این زیارت را بخوانید). این زیارت در مفاتیح الجنان نیز موجود است.

2- زیارت جامعه کبیره برای ارتباط با همه معصومین (ع) توصیه شده که در مفاتیح الجنان نیز موجود است.

بیشتر بخوانید: کدام عمل دیدار با امام زمان را نزدیک تر می کند؟

3- دعای عهد که از حضرت امام صادق(ع) روایت شده: هر کس چهل صباح این دعا را بخواند از یاران حضرت مهدی خواهند بود و اگر قبل از قیام او بمیر،د خدا او را از قبر خارج می کند.

4- زیارات بسیاری برای حضرت ولی عصر(عج) در بحارالانوار ذکر شده و از جمله آنها زیارتی است که در سرداب حضرت خوانده می شود و در آن، این دعاها برای رؤیت حضرت موجود است: اللَّهُمَّ أَرِنَا وَجْهَ وَلِیِّکَ الْمَیْمُونِ فِی حَیَاتِنَا وَ بَعْدَ الْمَنُونِ ...

5- دعای ندبه، در اعیاد چهارگانه (جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیر) خوانده شود و ادعیه و زیارات دیگری نیز در کتاب شریف مفاتیح الجنان و کتب مفصل دیگر مثل بحارالانوار آمده است ...