افزایش 14 هکتاری فضای مسقف حرم امام حسین(ع) /تصاویر

کربلای معلی به خاطر وجود حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) هر ساله میزبان خیل عظیمی از عاشقان اهل‌بیت(ع) است به طوری که یکی از شلوغ‌‌ترین شهرها در ایام خاص همچون محرم و صفر به ویژه اربعین حسینی به شمار می‌رود تا جایی که در روز اربعین جمعیتی بالغ بر 20 میلیون زائر در این شهر حضور دارند.

 

 

گسترش فزاینده تعداد زائران در سال‌های اخیر نیاز به امکانات و توسعه حرمین شریفین و تأمین زیرساخت‌های لازم برای حضور این جمعیت امری ضروری به نظر می‌رسد. بر همین اساس، به همت ستاد بازسازی عتبات طرح توسعه حرم امام حسین(ع) به متولیان عتبه حسینیه(ع) پیشنهاد شد.

 

 

طرح توسعه حرم امام حسین(ع) از اوایل سال 90 کلید خورد و ستاد بازسازی عتبات طرح صحن حضرت زینب(س) را در دستور کار قرار داد.

با توجه به عدم وجود فضای باز برای توسعه حرم حضرت سیدالشهدا(ع)، خریداری و تخریب اطراف حرم اجرایی و از سال 1394 عملیات ساخت صحن به سمت خیمه‌گاه حسینی و تل زینبیه آغاز شد.

 

 

طرح توسعه حرم امام حسین(ع) در 38 هکتار و برای چهار فاز تعریف شد که صحن امام حسین(ع)، صحن حضرت زینب(س) و صحن امام زمان(عج) بخشی از این طرح به شمار می‌رود که در مرحله نخست فاز اول آن صحن عقیله بنی‌هاشم(س) اجرایی شد.

در مرحله نخست از فاز اول طرح توسعه حرم امام حسین(ع) مقرر شد تا نیمی از صحن‌های امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) ساخته شود که برای این بخش پنج هکتار مد نظر قرار گرفت.

 

 

همچنین آشپزخانه، رستوران، مهمانپذیر، کتابخانه، موزه، تل زینبیه، دارالحرب، صحن حضرت امام حسین(ع)، صحن حضرت زینب(س) و بخش‌های اداری در این بخش از فاز نخست طرح توسعه حرم امام حسین(ع) تدارک دیده شده است که بر اساس پیش‌بینی حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات کتابخانه و مضیف عتبه حسینیه تا اربعین حسینی یا پایان سال احداث می‌شود.

با ساخت صحن حضرت زینب(س) که حدود 50 هزار مترمربع است، حرم امام حسین(ع) 14 برابر توسعه یافته و حدود 230 هزار متر بنا در اختیار حرم مطهر قرار می‌گیرد که می‌تواند برای زائران راحتی بیشتری فراهم آورد.

 

 

مرحله اول طراحی فضای سرپوشیده پروژه توسعه حرم مطهر امام حسین(ع) با صحن عقیله بنی‌هاشم(س) در دو بخش 9 و 5 هکتاری پیش‌بینی شده است که در بخش 9 هکتاری، شبستان امام حسین(ع) با 65 هزار و 358 مترمربع شبستان حضرت زینب(س) با 31 هزار و 8 مترمربع، مقام حضرت زینب(س) با چهار هزار و 510 مترمربع، فسطاط (مکان نگهداری شهدای کربلا) با 196 مترمربع، کتابخانه با 19 هزار و 358 مترمربع، موزه با 17 هزار و 461 مترمربع،  تولیت (ساختمان اداری) با 19 هزار و 651 مترمربع، آشپزخانه حرم و بازار با 23 هزار و 862 مترمربع، سرویس بهداشتی با 6 هزار و 605 مترمربع، تونل ماشین‌رو با 17 هزار و 583 مترمربع، تأسیسات با 15 هزار مترمربع پیش‌بینی شده که در این بخش در مجموع 220 هزار و 593 مترمربع در نظر گرفته شده است.

 

 

همچنین در بخش 5 هکتاری، شبستان امام حسین(ع) با 32 هزار و 48 مترمربع، مقام حضرت زینب(س) با چهار هزار و 510 مترمربع، فسطاط (مکان نگهداری شهدای کربلا) با 196 مترمربع، کتابخانه با 19 هزار و 358 مترمربع، موزه با 17 هزار و 461 مترمربع، آشپزخانه حرم و بازار با 23 هزار و 862 مترمربع، سرویس بهداشتی با 3 هزار و 250 مترمربع، تونل ماشین‌رو با 16 هزار و 380 مترمربع، تأسیسات با 132 هزار و 65 مترمربع پیش‌بینی شده است.

علاقه‌مندان به کمک‌های نقدی برای ساخت و توسعه حرم امام حسین(ع) می‌توانند از طریق شماره‌گیری کد #110*780*(ستاره هفت هشتاد ستاره صدوده مربع) اقدام کنند.