بالاترین ذکر و بالاترین عمل در ماه رمضان چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌اللهی کارشناس علوم قرآنی درباره اعمال در ماه مبارک رمضان گفت: مرحوم بهجت می‌فرمودند بالاترین ذکر، ذکر قلبی است و بالاترین عمل پرهیز از گناه است. آیت‌الله پهلوانی می‌فرمایند 90 درصد سلوک در رساله عملیه نوشته شده است یعنی انجام واجبات و ترک محرمات؛ این 90 درصد سلوک 70 سال طول می‌کشد و مساله عادی نیست. یعنی شما 90 درصد مسیر را بروید آن ده درصد خود می‌آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین شمس‌اللهی درباره دیگر اعمال برتر ماه مهمانی خدا اظهار کرد: از دیگر اعمالی که در این ماه بعد از ترک گناه بیان شده رسیدگی به فقرا است که جزو بالاترین اعمال به شمار می‌رود. روزه‌داری برای درک فقرا است، وقتی فرد تا جایی که معده جا دارد می‌خورد و می‌آشامد چگونه می‌تواند حال فقرا را درک کند؟! اگر مقداری از رنگ و لعاب‌های سفره خود کم کنیم و به فقرا ببخشیم، لذت این بخشش را خواهیم چشید. هم اکنون طرح‌های ایتامی که اجرا می‌شود از طرح‌هایی است که انسان می‌‎تواند با پرداخت هزینه‌ای کم در هر ماه، یک یتیم را تحت پوشش خود قرار دهد. 

وی با اشاره به رسیدگی به ایتام در ماه مبارک رمضان افزود: ماه رمضان ماه شهادت امیرالمومنین(ع) است، ایشان در همین ماه به امام حسن(ع) وصیت کردند: "الله الله فی الایتام"؛ "حواستان به یتیمان باشد". فردای قیامت ما چه جوابی خواهیم داشت اگر حضرت علی(ع) بفرمایند سفره‌های ماه رمضانتان 10 برابر رنگین‌تر شد اما حاضر نشدید یک یتیم را به سرپرستی قبول کنید که به بزه نیفتد. امروزه بسیاری از بزهکاران ما کسانی هستند که در کودکی سرپرست‌های خوبی نداشتند. ما چه جوابی برای امیرالمومنین(ع) داریم؟! 

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: حتی هر چقدر والضّالین را غلیظتر ادا کنیم؛ هر چقدر انگشتر و تسبیح زیباتر استفاده کنیم؛ هر چقدر ته ریش زیباتر و یقه بسته‌تری داشته باشیم؛ هر چقدر ریشمان را به خضاب بگیریم و سرمان به سجده باشد؛ آیا فردای قیامت جوابی برای امیرالمومنین(ع) داریم و بگوییم ایتام آل محمد را رها کردیم و ماه رمضان به ذکر و دعا مشغول شدیم؟! این دومین و برترین عمل‌های ماه رمضان و غیر از این ماه است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس اللهی افزود: از دیگر اعمال این ماه ترویج دین است، اگر بتوان زمینه تبلیغ را برای یک طلبه یا روحانی یا عالم فراهم کرد و دلی را تکان داد و زمینه هدایتش را فراهم کرد از برترین اعمال این ماه است. کسی که یک نفر را زنده کند انگار که همه انسان‌ها را زنده کرده است  و چه خوب است که دلمرده‌ای را بتوان زنده کرد؛ کسی که توانایی برگزاری جلسه‌ای برای هدایت کردن دیگران دارد و شرایط سخنرانی عالم دینی را با برگزاری چنین جلسه ای فراهم کند عالم دینی دلمرده ای زنده می‌شود. گویی که همه خلق زنده شده‌اند.

وی درباره رابطه شهادت امیرالمومنین(ع) در شب‌های نزول قرآن کریم بیان کرد: این ماه، ماه شهادت امیرالمومنین(ع) است؛ صریحا در روایات آمده است که ایشان قرآن ناطق هستند یعنی قرآن صامت را داریم و حضرت علی(ع) قرآن را برای ما تبیین و تفسیر می‌کنند، ایشان مبیّن قرآن هستند.

کارشناس علوم قرآنی در ادامه افزود: رسول خدا(ص) می‌فرمایند "کسی که تعمقی در قرآن نمی‌کند خیری در تلاوت آن نمی‌بیند". این شخص صرفا قرآن را خوانده و ثوابی به او داده می‌شود. این تفکر و تامل در قرآن را، قرآن ناطق امام علی(ع) به ما یاد می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ایشان نبودند قرآن مانند انجیل، زبور و تورات تحریف می‌شد. ان شاءالله بتوانیم در این ماه از قرآن کریم استفاده کنیم و معارف آن را در سطوح جامعه ببینیم.