می دانید لذیذترین لقمه‌ای که انسان فرو بلعیده، چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی، قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  همزمان با سالروز میلاد امام موسی کاظم(ع) به مبحث کنترل خشم و تاثیر آن بر روی سلامت اشاره کرد و گفت: خشم باعث ترشح غدد آدرنالین در خون و افزایش مکانیزم‌های بدنی و سمپاتیک می‌شود و به طبع افرادی که دچار چنین احوالاتی هستند زمینه‌های بروز سکته قلبی و فشار خون بالا بیشتر برای آن‌ها فراهم شده است.

کنترل خشم مانع از تحریک هیجانات و سیستم سمپاتیک بدن می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین آذربایجانی با تاکید بر اینکه کنترل خشم مانع از تحریک هیجانات و سیستم سمپاتیک بدن می‌شود، اظهار کرد: از دیگر فواید کنترل خشم به جهت پیامدهای بیرونی آن است، زمانی که انسان خشم خود را مهار می‌کند منجر به رفتارها و واکنش‌های از طرف دیگران خواهد شد که اگر آن را کنترل نکند ممکن است برای سلامتی فرد خطرآفرین باشد.

این عضو هیئت مدیره انجمن روان‌شناسی حوزه علمیه قم گفت: بعضا ممکن است فردی به دلیل عدم کنترل خشم خود در شرایطی همچون ترافیک و رانندگی تعبیر و اهانتی را به کار بگیرد که منجر به درگیری و حتی بعضا جرح و قتل شود.

عدم کنترل خشم حالت ناخوشایندی را بر روی انسان باقی می‌گذارد

قائم‌مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: انسان به دلیل اینکه از اخلاق نابهنجار و بداخلاقی رنج می‌برد مطمئنا زمانی که دچار خشم می‌شود و نتواند خود را کنترل کند پس از مدتی احساس پشیمانی و ناراحتی می‌کند و حالت ناخوشایندی را بر روی انسان باقی می‌گذارد.

لذیذترین لقمه‌ای که انسان فرو بلعیده خشم و غضبش باشد

این عضو هیئت مدیره انجمن روان‌شناسی حوزه علمیه قم با بیان اینکه توصیه‌های آموزه‌های دینی در این بین نیز به سه دسته تقسیم می‌شوند، بیان کرد: این گونه دستورات در مرحله نخست افراد را دعوت می‌کنند به اینکه خشم خود را بخورند، به تعبیری لذیذترین لقمه‌ای که انسان فرو بلعیده خشم و غضبش باشد و با اقدامات پیشگرانه از بروز چنین حالت‌های جلوگیری کنند.

حجت‌الاسلام آذربایجانی با تاکید بر اینکه آموزه‌های دینی در راهکار دیگر الگوهای عملی را به افراد نشان می‌دهد، بیان کرد: در این بین سیره امام موسی کاظم(ع) که معروف به کاظمین الغیظ بودند و یا امام حسن مجتبی(ع) و امام سجاد(ع) که علم رغم‌های اهانت‌های که به آن‌‌ها می‌شد و یا در موضع خشم بازهم می‌توانستند خود را کنترل کنند.

باید با صبر و مقابله صحیح خشم خود را کنترل و خویشتندار باشیم

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بخش پایانی سخنان خود گفت: راهکار دیگر آموزه‌های دینی در این بخش استفاده از شیوه‌های عاطفی است که فرد را به صبر و شکیبایی دعوت می‌کند، در این مقوله نیز آموزه‌های دینی خشم و غصب را به آتشی تشبیه می‌کند که انسان باید سعی کند با صبر، شکیبایی و مقابله صحیح با آن بتواند کنترل خشم و خویشتنداری داشته باشد.