استغفار، یکی از مهمترین اعمال ماه ذی القعده

محمدرضا کربلایی کارشناس مذهبی با اشاره به فرارسیدن ماه ذی القعده و اعمال این ماه گفت: با توجه به اینکه هم اکنون ماه ذی القعده فرا رسیده می توان به اعمال این ماه عزیز توجه ویژه ای داشت. یکی از مهمترین اعمالی که مومنان در ماه ذی القعده می توانند انجام دهند، استغفار کردن است.

وی ادامه داد: براساس فرموده حضرت علی (ع) استغفار کردن درجه علیین است و فردی که استغفار می‌کند، باید چند مرتبه را رعایت کند. استغفار مراحل خاص خود را دارد که رعایت آنها بر انسان لازم است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: در نخستین مرتبه استغفار فرد باید از صمیم قلب از آنچه انجام داده، پشیمان باشد و در مرحله بعدی با عزم راسخ هیچگاه به سوی آن گناه بازنگردد.

وی در ادامه صحبت های خود اظهار کرد: در مرحله بعد فرد باید تلاش کند اگر حقی از دیگران بر گردنش مانده را ادا کند و سپس اگر امر واجبی بر گردنش بوده و آن را انجام نداده، به جای بیاورد.

کربلایی توضیح داد: فردی که استغفار می کند همچنین باید گوشت و پوستی که از انجام دادن عمل حرام بر بدنش روئیده را با سختی از بین ببرد و به اندازه‌ای بر خود سخت بگیرد که این دشواری را به اندازه شیرینی گناه در زمان مرتکب شدن آن، با تمام وجود خود احساس کند.

وی یادآور شد: براساس تاکیدی که از سوی مولای متقیان (ع) در منابع دینی ذکر شده، فرد مومن پس از انجام دادن این مراحل و پس از اینکه با قلب خود به چنین باوری دست پیدا کرد، می‌تواند ذکر " اَستَغفِرُ الله" را به جای بیاورد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: با توجه به اینکه ولادت با سعادت امام رضا (ع) در ماه ذی القعده قرار گرفته، شایسته است مومنان با درخواست کردن از پروردگار و در صورتی که امام هشتم (ع) آن‌ها را بطلبد، فرصتی را فراهم آورند تا به زیارت حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بروند.

کربلایی خاطرنشان کرد: به طور یقین با توجه به قرار گرفتن زمان ولادت امام رضا (ع) در ماه ذی القعده زیارت این حضرت در این ماه ثوابی چند برابر ماه‌های دیگر دارد.