کرامات و معجزات متعدد و ماندگار امام رضا(ع)

حجت الاسلام والمسلمین حسین فرحناکیان کارشناس علوم قرآنی درباره امام رضا(ع) گفت: دوری ائمه اطهار از جمله امام هشتم  از گناه که باور و اعتقاد ماست؛ نشانه الگو بودن ایشان برای بشریت است. خداوند می‌خواهد بگوید قرار است این بزرگواران الگوی تامه برای بشریّت بوده و از شما انسانها، کسانی هستند که در این عالم و مانند شما زندگی می کنند اما خطا و معصیت مرتکب نمی‌شوند.

حجتالاسلام والمسلمین فرحناکیان ادامه داد:  ولی نعمت ما امام رضا(ع) در سفری که توسط حکومت بنی عباس و شخص مامون به ایشان تحمیل شد، به ظاهر از جانب مامون به عنوان مهمان و در واقعیت با عنوان تبعیدی در سه سال آخر عمر در خراسان قدیم حضور داشتند.

 وی درباره آثار و کراماتی که در سفر حضرت امام رضا(ع) به ایران روی داد و هنوز نیز پس از گذشت سال‌ها در کشورمان ایران باقی است، بیان کرد: با ورود امام هشتم(ع) به کشور، مذهب شیعه در جامعه ایران رسوخ بسیاری کرد. با توجه به این که این مذهب در دوره بنی امیه و بنی عباس ضعیف و مهجور بود، با ورود امام هشتم در بین مردم رواج زیادی پیدا کرد و امت حقیقت آن را شناخت. ایشان در سفری که حضرت به ایران داشتند در طول مسیر تا مرو و نیز در زمان اقامت در مرو، معجزات بسیاری داشتند. یکی از معجرات بدیهی، نزول باران بود که حضرت دعا کرده و فرمودند بارانی بیاید که ضرری در آن نباشد و آسیبی از ریزش آن به کسی نرسد، در این رویداد دعای حضرت برآورده شد و حقانیت ایشان را نشان داد.

این کارشناس علوم قرآنی افزود: یکی دیگر از معجزات حضرت که در حال حاضر در مسیر مشهد واقع شده و در روایات آمده "قریه الحمراء" به معنای ده سرخ است. قریه الحمراء مکانی است که آب کمی در آنجا وجود داشت، حضرت با دست مبارکشان بر چشمه دست کشیدند و آن چشمه پر از آب شد که هنور نیز باقی است و هیچ زمانی تاکنون خشک نشده است و به زمزم رضوی مشهور است. همچنین حضرت امام رضا(ع) در مسیر سفرش در نیشابور درخت بادامی با دست مبارک خود در خانه شخصی می‌کارند که آن درخت بسیار پر محصول بود .

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از اعتقادات ما به عنوان شیعه امیرالمومنین علی (ع) این است که خداوند علمی را به اهل بیت عطا کرده است که بر همه چیز آگاهی دارند یعنی روایت داریم که در شب‌های جمعه بر علمشان افزوده می‌شود. در مسیر سفر امام هشتم تا مرو معجزات متعددی اتفاق افتاد که حقانیت ایشان را برای بسیاری از مردم و جامعه اثبات کرد به ویژه برای کسانی که جویای حقیقت بودند.

حجت‌السالام والسملمین فرحناکیان با اشاره به مناظره‌های امام‎رضا(ع)، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ثمرات وجودی حضرت در کشورمان ایران مناظراتی بود که مأمون عباسی برگزار می کرد؛ هدف او از این مناظرات  وادار کردن حضرت به این بود که در کلام بگویند حضور ذهن ندارم یا مسئله ای را بلد نیستم یا به عبارتی مسئله را ندانند. بنابریان از همه نقاط در این مناظرات در رشته‌های مختلف علمای بزرگ از ادیان مختلف اعم از نصارا و یهود را دعوت می‌کرد که با حضرت مناظره ای داشته باشند تا حداقل در یک مسئله هم که شده است در علوم بشری یا ادیان دیگر حضرت نتوانند جواب دهند؛ اما در همه مجالس کاملا بالعکس شد و مقام حضرت، جایگاه و درجه علمی ایشان برای همه ادیان و کشورها شناخته شد و معجزات مکرر و مناظرات ایشان به شکل مختلف در کتب متعدد چاپ شد.