شباهت زیاد حاج آقا مرتضی تهرانی به یاران امیرالمومنین(ع)

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال موسویان سخنران و کارشناس علوم دینی با اشاره به الگوی زندگی آیت الله مرتضی تهرانی از سیره امیرالمومنین (ع) و اهل بیت(ع)، درخصوص ویژگی‌های شاخص این عالم ربانی گفت: آیت الله تهرانی چند ویژگی بارز در شخصیت و رفتارشان وجود داشت، که از جمله آن‌ها به تعبیر آیت الله بهاالدینی، ایشان از «ازداد» بودند. البته واژه «ازداد» مخصوص امیرالمومنین (ع) و اهل بیت (ع) است، ولی در این بازه زمانی و بین علمای ما کسانی را می‌توان یافت که خلق و خوی اهل بیت(ع) را دارند. به طور مثال امام زمان (عج) نیز درباره آیت الله اصفهانی فرمودند؛ ایشان تا حدی به رفتار و سیره ما نزدیک شده اند و بوی ما را می دهند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز آیت الله تهرانی، «زهد» بود، بیان کرد: زهد از جمله رفتار و سیره زندگی آیت الله مرتضی تهرانی بود، البته «زهد» نه به معنای پوشیدن لباس‌های پاره و نداشتن خانه و ... بلکه آیت الله تهرانی در نهایت امکانات و بهترین جایگاه «زهد» را پیشه کردند. مصداق بارز شخصیت آیت الله تهرانی در بین اهل بیت (ع)، وجود نازنین امیرالمومنین (ع) است. امام علی (ع) شخص دارایی بود، فقیر نبودند، اما رسول خدا (ص) نیز فرمودند: «فقر افتخار من است.» پیامبر اکرم (ص) لباس‌های ساده بر تن می‌کردند و با محرومین رفت و آمد داشتند و هیچ وقت مدعی نبودند. حاج آقا تهرانی نیز در حوزه سیاست حضور داشتند، اما هیچ وقت جزئی از آن سیاست و جایگاه را برای خودشان طلب نکردند.

این سخنران و کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: من ۲۰ سال با حاج آقا تهرانی هم در هیئت فاطمیون قم و هم در قبل و بعد از نمایندگی مجلس شورای اسلامی، با ایشان آشنا بودم و «زهد» واقعی ایشان را دیدم. به تعبیر امیرالمومنین (ع) «زهد» در دو جمله معنا می‌شود، ابتدا آن چیزی است که بدست می‌آورید، خوشحال نشوید و پس از آنچه از دست می‌دهید ناراحت نشوید.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان با بیان خاطره‌ای از دوران طلبگی خود نزد آیت الله مرتضی تهرانی اظهار کرد: قبل از دوران طلبگی در مراسم اعتکافی که آیت الله تهرانی در شیراز جلسه سخنرانی داشتند حضور پیدا کردم و در آن زمان از مریدان ایشان بودم و علاقه زیادی به حاج آقا تهرانی داشتم. در تمام این سخنرانی و جلسات ویژگی بارز آیت الله درنظر گرفتن حضور خداوند بود که ایشان همیشه در همه کارهایشان خدا را مشاهده می‌کردند و خدابین بودند.

وی افزود: گاهی اوقات دوستان به مجالس و سخنرانی‌های حاج آقا تهرانی گلایه می‌کردند که چرا وقتی از امام زمان (عج) و اهل بیت (ع) مطلب می‌گویند، گریه می‌کنند و این ریا است، اما ایشان پاسخ دادند من اصلا در آن زمان کسی را نمی‌بینم که به خواهم به ریا بودن اشک هایم فکر کنم.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان در پایان خاطرنشان کرد: شاخصه سوم حاج آقا تهرانی نظم ایشان بود. حاج آقا هم در اصول عبادی، خانوادگی و سیاست فردی منظم و مقید بودند، درواقع با نگاهی به سیره زندگی امیرالمونین (ع) درمیابیم که زندگی آیت الله مرتضی تهرانی شباهت بسیاری به زندگی صحابه حضرت علی (ع) داشت.