انواع آزمایشات الهی و کلید موفقیت در آنها

حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی،در تفسیر سوره احزاب گفت: در این جنگ مردم در رکاب پیامبر سه گروه بودند.

وی ادامه داد: برخی افراد که دارای ایمان ثابت و محکم و استواری بودند و از دشمن نمی‌ترسیدند؛ گروه دوم کسانی بودند که مومنان ضعیف محسوب می شدند اما در دسته منافقان نبودند و گروه سوم نیز منافقانی بودند که کینه اسلام را داشتند.

وی در ادامه به بحث آزمایش و ابتلاء پرداخت و تصریح کرد: براساس آیه اول سوره مبارکه عنکبوت، آزمایش انسان مسئله‌ای عام و حتمی و فراگیر است و فلسفه آن نیز چند مورد است از جمله اینکه افراد پاک از ناپاک جدا شوند.

رفیعی فلسفه دیگر امتحان را آزمایش افراد برای اینکه بدانند چه کسی خالص‌تر است برشمرد و اظهار کرد: گاهی هم آزمایش برای بیدار شدن و هوشیاری انسان است و استثنا هم ندارد و انبیاء و اولیاء هم آزمایش شده‌اند.

عضو هیئت علمی المصطفی به سه امتحان کلیدی پیامبر اشاره و تصریح کرد: پیامبر با اینکه می‌دانست آزمایشاتش چیست به خداوند عرض کرد که من برای همه آن‌ها آماده‌ام؛ این آزمایشات شامل؛ تحریم و سختی اقتصادی در شعب و جنگ‌های دیگر مانند خندق؛ تهمت‌های ناروا مانند ساحر و کاهن و مجنون و انکار امامت امام علی(ع) بود.

وی با بیان اینکه اطلاع از امتحانات به معنای جبر نیست به ۵ قسم امتحان اشاره و عنوان کرد: امتحان عقیدتی یکی از سخت‌ترین نوع امتحانات است که در طول تاریخ بوده و در جریان سقیفه کسانی مانند حسان بن ثابت انصاری دچار لغزش شدند و  امروز هم در فضای مجازی شبهاتی برای انحراف جوانان پراکنده می‌شود.

وی امتحانات اقتصادی، نظامی و سیاسی را از دیگر آزمون‌ها برشمرد و بیان کرد: خداوند گاهی انسان را با ثروت و گاهی با فقر می‌آزماید تا فرد صبر و توکل خودش را بیازماید تا بداند در چه مرتبه‌ای قرار دارد.

رفیعی با تاکید بر لزوم بخشش و دستگیری از فقرا با اشاره به سوره اعلی اشاره و بیان کرد: بر اساس مفاد این سوره، کسی که بخل بورزد زندگی او دچار عسر و سختی می‌شود.

وی صبر و نماز و ناظر دانستن خداوند بر اعمال و زندگی انسان را راهکار قرآن برای نجات از آزمون‌ها برشمرد.