صحبت با دختر یا پسر نامحرم قبل از ازدواج چه حکمی دارد؟

سوال:

صحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواج چه حکمی دارد؟

پاسخ:

به مقدار ضرورت و نیاز برای ازدواج می توان با نامحرم صحبت کرد در صورتی که بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام و زمینه مفسده باشد. البته باید توجه داشت که طرفین خود را با تغییر عنوان فریب ندهند و قراین حال نشان دهنده قصد جدی برای ازدواج باشد نه اینکه شخص هر نامحرمی را دید بی جهت بهانه ازدواج را پیش بکشد بدون آنکه قصدش جدی باشد یا شرایط آن را در آنزمان داشته باشد.

شناخت کامل تقریبا به صرف صحبت بدست نمی آید بلکه بخشی از آن حتما باید در دوران نامزدی و رفت و آمد ها آنزمان که زیر نظر والدین هست باشد  زمانی که صیغه عقد موقت خوانده می شود. متاسفانه برخی خود را در گناه کردن هم فریب می دهند با اینکه شناخت اولیه هم بدست می آید باز ارتباط خود را به صورت غیر منطقی و غیر شرعی ادامه می دهند و در طی هفته ها طولانی می کنند!، ازدواج توجیه و بهانه ایست برای صحبت و هوسرانی ها برخی که آنهم پس از مدتی بهم می خورد.

  بهتر است این گفتگو ها با اطلاع خانواده ها صورت پذیرد که زمینه بازی نفس کمتر باشد و  خدای ناکرده آسیبی به طرفین وارد نشود، باید دانست رسمیت بخشی  و آماده کردن مقدمات حضور خانواده ها خود قصد طرفین را برای ازدواج نشان می دهد و راسخ می نماید. گفتگو ها نباید به گونه ای باشد که حریم حیا و عفت نادیده گرفته شود، مثلا نمی توان ابراز عشق و علاقه به نامحرم داشت بلکه فقط گفتگو در حد آشنایی و شناخت باید باشد. 

 

منبع : احکام نگاه و پوشش، پرسمان