پیاده در مسیر عاشقی

این روزها روزهای عاشقی زائران شمس الشموس است که پای پیاده در مسیر عاشقی گام می نهند. زائرانی که به عشق رسیدن به بارگاه منور امام رضا(ع) از شهر و دیار خود با پای پیاده به سمت مشهدالرضا حرکت می کنند تا ارادت خود را به ساحت مقدس آن امام همام ابراز کنند.هر چند  این پیاده روی این روزها با جوسازی های دشمنان عاملی برای خرده گیری هایی شده که با ابراز برخی سیاه نمایی ها از ارزش این پیاده روی بکاهند. مانند آنکه ابراز می شود چرا با پای  پیاده به سمت مشهد می روند؟ شاید این افراد در تمکن مالی کافی برای سفر با وسیله نقلیه نیستند. که در پاسخ باید گفت زیارت با پای پیاده از سفارشات اسلام است و ارزشی که برای این زیارت عنوان شده بیش از زیارت سواره است. 

زائر پیاده، عاشق است

موسوی گرمارودی، نویسنده کتاب «زیارت پیاده، سفر عشق» پاسخ زیبایی به این سوال داده و در یادداشتی عنوان کرده است: « زائر پیاده یا فقیر است یا ثروتمند. اگر فقیر است و پیاده می‌آید پس آنقدر عاشق است که حاضر است حتی پیاده به زیارت بیاید و اگر ثروتمند است و پیاده می‌آید که قطعا عاشق است و می‌خواهد که در راه عشق زحمت بیشتری تحمل کند و اجر بیشتری ببرد.» خداوند در آیه ۲۷ سوره حج فرموده اند «وَ اَذِّنْ فِی النّاسِ بِالْحَجِّ یَاْتُوکَ رِجالاً وَّ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یَّاْتیِنَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیق»؛ «و مردم را به ادای حج اعلام کن تا پیاده و سواره و از راه دور (به سوی خانه خدا) بیایند». همانطور که در این آیه آمده است خداوند زائر پیاده را بر زائر سواره مقدم می‌شمارد و مفسران هم در توضیح عنوان کرده اند 

که اگر پیاده رفتن، باعث ناتوانی از انجام مناسک حج نشود، بهتر است که انسان پیاده مشرف شود.

این نکته قابل تامل است از پیاده روی اربعین تا پیاده روی به سمت بارگاه منور امام هشتم (ع) در مشهدالرضا آنچنان مورد ترس دشمن است و از وحدتی که در پس این حرکت ایجاد شده می ترسد که دست به تخریب می زند و تا آنجا پیش می رود که زائران را زیر سوال می برد. اما مگر دلدادگی این حرفا سرش می شود زائران  از هر شهر و دیاری  روزها پیش از پایان صفر به راه می افتند و قدم‌ در جاده ولایت می گذارند. جاده ای که روزی شاهد عبور  علی ابن موسی (ع) بود امروز شاهد زائرانی است که عاشقانه دل به جاده ای می زنند که روزگاری سلطان خراسان از آن گذر کرده تا به مرو برسد و تاریخ آن شهر را از همان روز دچار تحول کند. 

زیارتی در بهشت

از اینها که بگذریم زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) در مشهد به روایتی قطعه ای از بهشت عنوان شده است و برای کسی که به زیارت این امام  معصوم مشرف می شود ثواب زیادی  ذکر شده است حال اگر براساس سفارشات قرآن و پیامبر با پای پیاده باشد ثوابی دو چندان برای صاحبش دارد. چنانچه  «حمدان بن اسحاق می گوید: نزد حضرت جواد(ع) رفتم و عرض کردم: پاداش کسى که پدرت را در طوس زیارت کند، چیست؟ حضرت فرمود: هرکه پدرم را در طوس زیارت کند، خداوند گناه گذشته و آینده او را مى‌آمرزد. حمدان گوید: بعد از زیارت حضرت به حج رفتم و ایوب بن نوح را ملاقات کردم؛ او گفت: حضرت جواد(ع) به من فرمود: هرکه قبر پدرم را در توس زیارت کند، خداوند گناه گذشته و پس از آن را مى‌آمرزد و براى او منبرى مقابل منبر محمد و على(ع) قرار مى‌دهند تا خداوند از حساب خلایق فارغ شود.»

ضمانت بهشت برای زائر امام رضا(ع) 

در روایت دیگری زیارت امام رضا(ع) را افضل از زیارت امام حسین(ع) شمرده اند 

و این جای تامل دارد چرا که نسبت به زیارت سیدالشهدا(ع) هم سفارشات زیادی شده است و حال زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) افضل شمرده می شود!  همچنین حضرت جواد(ع)  فرموده اند: «هرکه پدرم را زیارت کند بهشت براى اوست و من ضامنم بهشت را از سوی خداوند، براى کسى که قبر پدرم را در توس با معرفت به حق او زیارت کند.»

رسول اکرم(ص) هم درروایتی می فرمایند « زود باشد پاره تن من در خراسان دفن شود، هیچ مؤمنى او را زیارت نکند مگر این که خداوند بهشت را بر او واجب و جسد او را بر آتش حرام مى‌گرداند.» حضرت کاظم(ع) هم  فرموده اند:« هرکه این پسرم را - و اشاره به حضرت رضا(ع)  نمود - زیارت کند، بهشت براى اوست.»

علی ابن موسی الرضا (ع) بنابه قول مشهور در بین شیعه در روز 30 صفر سال 203 هجری قمری به دست مامون به شهادت رسیدند و از همان سال ها زیارت قبر منور امام رضا(ع) به دلیل سفارشاتی که پیش از این بدانها اشاره شد جزو آمال و آرزوهای هر شیعه مسلمانی شد و اکنون سال هاست که زائران از جای جای دنیا به قصد زیارت به مشهد می آیند. اما آخر صفر در مشهد صحنه های 

زیبایی به نمایش  در می آید از صحنه پیاده روی پیر و جوان به سمت مشهدالرضا تا صحنه دلدادگی میزبانان در پذیرایی از این مهمانان و شاید همین وحدت و همبستگی قلوب است که باز پشت دشمن را به لرزه می اندازد و در پی تخریب بر می آید. 

اما سال هاست این دلدادگی ها ادامه دارد و هوشیاری شیعیان سبب شده که هر چه دشمن تلاش کند گزندی به این سنت حسنه وارد نشود. سنتی که آیه 27 سوره حج بر پیاده بودن آن و روایات ائمه بر حج فقرا بودن آن تاکید دارد.