رفتار پیامبر، رفتار عملی بود
عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث گفت: باید تحقیق کنیم که رسول خدا در برابر مشکلات پدید آمده از طرف دشمن چه کاری انجام می‌دادند، با این حال رفتار پیامبر (ص) هدایت‌گری و رفتار عملی بوده است و باید در عصر حاضر الگو قرار گیرد.
حجت‌الاسلام «احمد غلامعلی» در گفت‌وگو با «رسالت»، با بیان اینکه هدایتگری نخستین مشی سیاسی پیامبر(ص) در برخورد با دشمنان در صدر اسلام بود، اظهار داشت: پیامبر اکرم تا می‌توانست هدایت گری را از میان همین افرادی که دشمن بودند با همین توضیحات خود از جمع اندک شروع کرد و وقتی که می‌خواست از دنیا برود حاصل 23 سال حضور هدایت‌گری پیامبر 
به گونه‌ای شده بود که نه تنها قوم و قبیله و تمام مکه و مدینه بلکه تمامی سرزمین‌های حجاز و حتی دورتر از حجاز به اسلام تمایل پیدا کرده بودند چون رفتار پیامبر رفتار عملی بود.
وی در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان بایدها و نبایدهای مشی سیاسی اهل بیت (ع) را در مقابله با دشمنان به عصر و زمان امروز به عنوان الگو تعمیم داد؟ گفت: این کار، کار بسیار سختی است و به همین راحتی نمی‌شود چرا که در درجه اول ما باید تمامی آیات و روایات رفتاری پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را گردآوری و بعد الگوسازی کنیم و الگوی رفتاری اهل بیت (ع) را با مسلمانان و با دشمنان و با توجه به تمام منابع به شرایط امروز خودمان بسنحیم و به کار ببندیم.
پژوهشگر مرکز تحقیقات دارالحدیث با تاکید  براینکه  امروز باید رفتار عملی حضرت رسول اکرم(ص) را در برابر مشکلات عصر حاضر الگو قرار دهیم،  ادامه داد: اما اینگونه نیست که مثلا روایت داشته باشیم که در تلگرام چه کاری باید انجام دهیم و یا برابر مبحث تراریخته چه باید کرد؟ اینگونه نیست که در روایات حرف و راهکاری داشته باشیم اما به عنوان یک مشکلی که امروزه پدید آمده است باید تحقیق کنیم که رسول خدا در برابر مشکلات پدید آمده از طرف دشمن چه کاری انجام می‌دادند، آیا قوم خودشان را آگاه سازی می‌کردند؟ آیا ممانعت می‌کردند؟ آیا اینها را تقویت می‌کردند؟ در مجموع  چه کاری انجام می‌دادند؟ که این نکته بسیار مهم و قابل تاملی  است !
وی گفت: رفتارهای پیامبر اکرم (ص) رفتارهای خاصی بوده است؛ گاهی اوقات رفتارهای غیر کلامی داشتند و  گاهی رفتارهای کلامی داشتند و گاهی اوقات تقویت و پاداش می‌کردند و کار خوبی را تقویت می‌کردند و پاداش می‌دادند و گاهی اوقات یک عنصر منفی که می‌آمد، این را از میان برمی‌داشتند که بقیه را ضایع نکند؛ گاهی توضیح می‌دادند و گاهی هم توضیحات استدلالی می‌دادند و گاهی اوقات توضیحات تفسیری می‌دادند و گاهی برای آنها یک سری اصول را مشخص می‌کردند.
حجت‌الاسلام غلامعلی تأکید کرد: ما باید بدانیم تسامح و مدارای حضرت در چه حوزه‌ای بوده؟ تکریم پیامبر در چه حوزه‌ای بوده و در نهایت عزت پیامبر در چه حوزه‌ای بوده است؟ متأسفانه بعضی اوقات ما به خاطر اینکه دین اسلام را دین محبت نشان دهیم از آن رفتارهای عزتمندانه 
رسول خدا (ص) چشم می‌پوشیم.
وی عنوان کرد: همه آنچه که تا کنون ذکر شد با همدیگر یک منشور است و همه را باید با همدیگر دید و ضعف امروز ما  این است که همه اینها را با همدیگر نمی‌بینیم و به عبارتی «هر کسی از ظن خود شد یار من» و مشکل ما همین است که باید برطرف شود.