نگاهی گذرا به زندگی «حضرت معصومه(س)»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی مشیری خراسانی کارشناس علوم قرآنی، در خصوص ولادت « حضرت فاطمه معصومه(س) » گفت: نگاه ائمه به علم و شخصیت و منش «حضرت فاطمه معصومه(س)»  بسیار با اهمیت است، به حدی که در زیارتنامه ایشان این بانوی بزرگوار را به عنوان جایگزین «حضرت زهرا(س)» معرفی می‌کنند.

اخبار مذهبی - وی در همین راستا ادامه داد: « امام رضا(ع) » در مورد «حضرت معصومه(س)» می‌گوید: «خواهرم شفیع در بهشت است»، این امر به این معنا خواهد بود که وی هم دستگیر و هم الگویی برای دختران در جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: حضرت «فاطمه معصومه (س)» علاوه بر فضایل اخلاقی و سلوک رفتاری جایگاه علمی بالایی را به خود اختصاص داده است.

مشیری خراسانی با تشریح شخصیت «حضرت فاطمه معصومه(س)» افزود: این بانوی بزرگ به عنوان یک شخصیت بی نظیر و کم نظیر در جهان اسلام و جهان تشیع مطرح هستند، از سوی دیگر و بر اساس روایات تنها معدودی از افراد هستند که یک معصوم به آنها از کلماتی مانند (جانم به فدای ...) استفاده کرده‌، این رخداد تنها در دو مورد مطرح شده اول توسط «امام حسین(ع)» به حضرت «ابوالفضل العباس(ع)» در صحنه تاسوعا گفته شده است و دیگری زمانی که «موسی بن جعفر(ع)» به دخترش «حضرت فاطمه معصومه(س)» گفت: «پدرش به فدای او»، این‌ها بیانگر شخصیت و جایگاه این بانوی بزرگوار اسلام است.

وی به شخصیت علمی «حضرت فاطمه معصومه(س)» اشاره و ابراز کرد: «حضرت فاطمه معصومه(س)» از نظر علمی نیز از جایگاه بالایی برخوردار بودند به نحوی که بسیاری از سوالات علمی را پاسخ می‌گفتند و حضرت «موسی بن جعفر (ع)» تاکید داشتند پاسخ‌های دخترم به سوالات کاملا درست است و اگر خودم هم بودم همینگونه پاسخ می‌دادم.

مشیری خراسانی اظهار کرد: رسیدن به عبودیت و بندگی خدا همچنین کسب شفاعت، مرحله‌ بسیار بالایی برای هر انسان است، وجاهت و آبرومندی ویژگی شخصیتی «حضرت فاطمه معصومه (س)» است و می‌تواند الگویی مهم برای زنان و دختران باشد، نام گذاری روز تولد این بانو با عنوان روز «دختر» هم ارزشمند و هم قابل توجه است.

این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: در شخصیت «حضرت فاطمه معصومه(س)» ربوبیت با اطاعت خداوند متعال گره خورده و این بانوی بزرگوار را به عنوان نمونه‌ای از یک شخصیت ارزشمند برای تمام دوران‌ها مطرح کرده است.

وی پیرامون موضوع حجاب تاکید کرد: چهار آیه قرآن کریم به صورت قاطع به مقوله حجاب پرداخته است، به طوری که حد و حدود این مسئله مشخص شده، در قرآن به زنان گفته شده که چشمان خود را از نامحرم بپوشانید و زیوآلات خود را به نامحرم نشان ندهید و مراقب پاک دامنی خود باشید.

مشیری خراسانی خاطرنشان کرد: پوشاندن زیور آلات و اشیای ارزشمند، شخصی نه تنها در دین بلکه در جامعه نیز تایید شده است حتی مردان نیز اشیاء بسیار با ارزش خود را به نمایش نمی‌گذارند و پنهان می‌کنند تا در معرض دید قرار نگیرد و دل‌های بیمار برخی افراد را بر نه انگیزند.