خواص سوره تکاثر قبل از خواب

سوره های قرآن هر کدام خواص مخصوصی دارد و این کلام وحی راه گشای زندگی انسان است.

سوره تکاثر سور‌ه‌ی مکّی است که بعد از سوره کوثر نازل شده که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند کسی که این سوره‌ را تلاوت کند خداوند در برابر نعمت‌هایی که در دنیا به‌ او ارزانی داشته مورد حساب قرار نمی‌دهد.

خواص سوره تکاثر برای خواب

 

امام صادق(ع) درباره خواص سوره تکاثر می‌فرمایند: کسی که این سوره‌ی مبارکه را قبل از خواب بخواند از عذاب قبر ایمن خواهد بود.

و اگر کسی آن را در نماز واجب بخواند ثواب صد شهید و چنانچه در نماز نافله بخواند ثواب پنجاه شهید خواهد داشت و در نمار فریضه چهل صف از ملائکه با او نماز می‌خوانند.

روزی رسول خدا(ص) به‌ اصحاب خود فرمود: آیا کسی از شما می‌تواند روزی هزار آیه بخواند؟ عرض کردند: چه کسی می‌تواند روزی هزار آیه بخواند؟ فرمود: آیا کسی از شما توانایی آن را ندارد که سوره‌ی تکاثر را بخواند؟ (یعنی با هزار آیه برابری می‌کند).

و در روایت صحیحه از رسول اکرم(ص) نقل است: هر کس در شب اوّل قبر میّت (لیلۀ‌الدّفن) دو رکعت نماز بگزارد و در رکعت اوّل بعد از حمد دوبار سوره‌ی توحید و در رکعت دوم بعد از حمد دهبار سوره‌ی تکاثر را بخواند و بعد از آن بگوید: «اللّهُمّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلی قَبْرِ ذلِکَ الْمَیِّتِ فلان» (یعنی: اللّهُمّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، خدایا ثواب آن را به ‌قبر فانی برسان ـو به‌جای کلمه‌ی فلان نام میّت را ببردـ) ثواب آن به ‌آن میّت خواهد رسید و این یکی از دو نماز (وحشت) است که در لیلۀ‌الدّفن خوانده می‌شود.