بیانیه 49 مداح اهل بیت در واکنش به فرمایشات اخیر رهبر انقلاب

جمعی از مداحان کشور در حمایت از فرمایشات اخیر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص برگزاری جلسات عزاداری محرم و لزوم تبعیت از دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا بیانیه دادند.

اخبار مذهبی - متن این بیانیه به شرح زیر است:

یا دافع البلایا

بموالاتکم علّمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا
(فرازی از زیارت «جامعه کبیره»)

در این چند ماه اخیر، همه ما در معرض ابتلا و آزمون دشواری قرار گرفته‌ایم؛ شیوع مرگبار بیماری ناشناخته‌ای که عجز و ناتوانی بشر را به رخ کشیده و روال روزمره حیات فردی و اجتماعی را در سراسر جهان دچار اختلال کرده است. تعطیلی موقت مشاهد مشرفه، مساجد، محافل و مجالس دینی به‌جهت کنترل بیماری یکی از پیامد‌های این آزمون و بلای سخت است؛ امری که گرچه کام جان‌های تشنه محبین اهل‌بیت را تلخ کرد، اما تبلور عقلانیت دینی و نشانه رعایت مقتضیات زمان در شئون مذهبی بود. بلیه‌ای که امکان دارد مدت‌ها با زندگی ما همراه باشد و از این روست که ارائه راه و رسم زندگی هوشمندانه در دنیای با کرونا در همه شئونات زندگی و از آن جمله حیات معنوی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد.

از دیرباز در این ملک و بوم چنین رسمی جاری و ساری بوده است که مردم در هنگام بلا و مصیبت دست نیاز و تضرع به دامان ولای خاندان پاکی و راستی، اهل‌بیت پیامبر رحمت (ص) بزنند و ایشان را نزد پروردگار شفیع و واسطه دفع بلا قرار دهند. به پیروی از همین سنت پرافتخار، دوستداران اهل‌بیت (ع) و عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) همان‌طور که در ابتدای شروع بیماری کرونا به یاری کادر درمان و در رزمایش مواسات به یاری مردم شتافتند؛ در محرم امسال نیز ان‌شاءالله جلوه‌ای تازه از ارادتمندی مسئولانه به پیشوای آزادگان جهان را رقم خواهند زد و در کنار گسترش مواسات و همدلی، نشان خواهند داد که محافل مذهبی، مجالس و دسته‌های عزادار با اقامه مراسمات پر شور خود، مصداق هم‌نشینی شریعت، عقلانیت، فتوت و مسئولیت‌پذیری است.

در آستانه ماه محرم، ضمن اعلام تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ضرورت معیار قراردادن ضوابط و مصوبات ستاد ملی کرونا، از همه مداحان و ذاکران اهل‌بیت و مسئولان هیأت‌ها و دسته‌های عزاداری دعوت می‌کنیم در شرایط حساس و ویژه امسال، مجالس و محافل عزاداری را در همکاری با مسئولان و با رعایت ضوابط بهداشتی و مطابق نظر کارشناسان و متخصصان به‌ویژه پرسنل فداکار و ایثارگر درمانی کشور به‌گونه‌ای برگزار کنند که خدای ناکرده سلامت مردم فهیم و مؤمن و عزاداران اباعبدالله الحسین (ع) به خطر نیفتد.

همچنین از مدیران و سیاست‌گذاران ارشد دعوت می‌کنیم ضمن استفاده از نظرات فعالان هیأت‌ها در جهت اقناع افکار عمومی و رفع نگرانی و تشویش خاطر جامعه، از چندصدایی و اتخاذ مواضع متعدد، سلیقه‌ای و بعضاً متناقض پرهیز کرده، در اسرع وقت تدابیر لازم برای ابلاغ و آموزشِ ضوابط بهداشتی و تأمین زیرساخت‌های حمایتی برای اجرای این ضوابط در برگزاری مراسم محرم را اتخاذ کنند.

اطمینان خاطر داریم، همان‌طور که در مراسم عرفه مشاهده شد، مردم متدین، خود بلوغ و قدرت فهم این‌که در این شرایط خاص چگونه عمل کنند را دارند و مجالس عزاداری محرم، با توکل بر خدا و توسل به ذوات مقدس اهل‌بیت (ع) و رعایت ضوابط لازم توسط مردم، مسئولانه و بدون مشکل و پرشورتر از همیشه برگزار خواهند شد. ان‌شاءالله.

غلامرضا سازگار، منصور ارضی، علی انسانی، ولی‌الله کلامی زنجانی، حسین سازور، محمدرضا طاهری، سعید حدادیان، صادق آهنگران ، احمد واعظی، مرتضی طاهری، مهدی سلحشور، شهروز اردبیلی، محمود ژولیده، نریمان پناهی، جواد حیدری، میثم مطیعی ، حمید علیمی، رضا هلالی، محمدرضا بذری، مهدی رسولی، مهدی لیثی، کاظم غفارنژاد، محسن عرب‌خالقی، امین مقدم، احمد نیکبختیان، حنیف طاهری، شهروز حبیبی، امیر عباسی، مصطفی خورسندی و ... برخی از امضاءکنندگان این بیانیه‌اند.