پروژه ای که برای مردم توفیر نداشت اما برای مسئولین نان داشت

تفرش شهری کوهستانی است که حتی جاده های مواصلاتی آن نیز از میان کوهها عبور می کند.

 

گردنه نقره کمر یکی از جاده های کوهستانی تفرش که جاده ای مارپیچ از دامنه تا ارتفاعات بالای کوه نقره کمر هست که دارای 12 پیچ و 60 نقطه حادثه خیز است.

 

این مسیر شامل 7 کیلومتر جاده اصلی به منظور تردد مسافران از تفرش به شهرهای فرمهین، آشتیان و اراک است.

در سالهای گذشته مسئولین بر آن شدند تا با احداث تونلی از تعداد نقاط حادثه خیز این مسیر بکاهند. امری که به اذعان برخی دیگر از مسئولین کارشناسی شده نبود و پس از گذشت سالها از کلنگ زنی این تونل و صرف هزینه های زیاد برای اجرای قسمتی از این پروژه، امروز شاهد ناکامی آن هستیم.

 

ادامه کار یا اصلاح مسیر فعلی از مسائل مطرح برای این گردنه هستند که اغلب مسئولین بر اصلاح مسیر فعلی تاکید دارند.

 

عزیز فیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در حاشیه سفرش به تفرش در گفتگو با ندای تفرش در خصوص پروژه احداث تونل نقره کمر تفرش گفت: این پروژه از ابتدا با مطالعات کامل انجام نشده و جایگاه و ساختگاه تونل مناسب نبوده است.

 

فیلی اظهار کرد: ساخت این تونل مشکلات چندانی از این محور را کم نمی کند و تنها چند قوس را کم می کند.

 

وی افزود: بازدیدهایی از این محور انجام می شود و ممکن است با اجرای ترانشه ای بزرگتر، شیب محور اصلاح شود.

 

 

محمدی سرپرست اداره راه و شهرسازی تفرش با بیان نظر کارشناسی در خصوص راهکار اجرایی برای بهبود مسیر این جاده از طریق احداث تونل یا اصلاح مسیر فعلی خاطر نشان کرد: احداث تونل را رد نمی کنیم زیرا جاده از مسائل اساسی است و هرچقدر از تعداد گردنه های آن کاسته شود بهتر است ولی با توجه به اینکه احداث این تونل تنها 3 پیچ را حذف می کند، بهتر است اقدامات لازم از طریق اصلاح مسیر جاده فعلی باشد.

 

 

در سال 79 با سفر مهدی کروبی رئیس وقت مجلس ششم شورای اسلامی پروژه  تونل نقره کمر کلنگ زنی شد. اگرچه به اذعان مسئولین، افتتاح این پروژه شتابزده و بدون بررسی کارشناسانه بود اما تا سال 92 اجرای این پروژه ادامه یافت و سپس به صورت کامل متوقف شد که از 750متر  طول این تونل تنها حدود 250متر کار آن انجام شده است. از ابتدای این پروژه تا توقف آن بالغ بر 4 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است.

 

 

از انجایی که راه محور توسعه هر شهرستانی محسوب می شود و با توجه به وجود پیچ و خم و حادثه خیز بودن این محور مواصلاتی تفرش که به افزایش تصادفات و حتی کاهش انگیزه های سرمایه گذاری در این شهرستان منجر می شود، امیدواریم مسئولین در خصوص این جاده تصمیمات کارشناسی شده را در مدت زمان کوتاهتری اتخاذ و اجرایی کنند.