برندسازی محصولات کشاورزی با محقق شدن اقتصاد مقاومتی در خنداب + تصاویر

سالیانه در شهرستان خنداب 45 هزار تن کشمش تولید می شود و همین شهرستان بیشترین سطح زیر کشت انگور استان را به خود اختصاص داده است.

خنداب بیشترین سطح زیر کشت انگور استان را با تولید 45 هزار تن دارد، تولید کشمش در خنداب با کیفیت خوبی انجام می شود که می توان با ارائه آموزش های لازم و به موقع برای تهیه این محصول زمینه رقابت با کشورهای همسایه را فراهم کرد.

 

با توجه به این که در خنداب تنها یک کارخانه فرآوری کشمش فعال است، سال 93 توانست مقدار ۴ هزار تن کشمش از کشاورزان شهرستان خنداب خریداری کند که البته مقدار قابل توجهی از کشمش تولیدی شهرستان نصیب کارخانه داران ملایری شد.

 

تنها یک کارگاه فرآوری کشمش در استان مرکزی فعال است و بخش قابل توجهی از کشمش تولیدی شهرستان توسط شهرستان ملایر خریداری، فرآوری و با برند ملایر صادر می‌شود.

 

سالیان متمادی است که کشاورزان خندابی انگور باغات خود را به کشمش آفتابی و تیزابی تبدیل می کنند و در فصل پاییز به امید اینکه بتوانند محصولات خود را به قیمتی که بتواند مخارج آنها را تامین و سود خوبی برایشان داشته باشد بفروشند.

 کشاورزان انگور باغات را در پاییز به روغن آغشته و روی زمین پهن می کنند تا با این روش انگور سریعتر خشک شود تا بارش باران و تغییر شرایط آب و هوایی کمتر به محصولات آنها خسارت بزند، کشمش تولید شده تیزابی در شهرستان مصرف خوراکی ندارد و بایستی برای فرآوری به کارخانه ارسال شود، به همین علت کشاورز بایستی منتظر بماند تا قیمت کشمش به اوج خود برسد و در همین حال، دلالان دست به کار شده و کشمش های تیزابی را به قیمت بالاتر و مدت بازپرداخت دیرتر خریداری می کنند.

 

با این وجود که خنداب یکی از قطب‌های تولید انگور در استان مرکزی است، ولی برند اختصاصی و سوغاتی که گردشگران را به خود جذب کند ندارد، درمن و آدشته از روستاهای شهرستان خنداب هستند که یکی از تولید کنندگان برتر در تولید انگور مرغوب در خنداب به شمار می روند، کشاورزان این روستاها هیچ گاه انگور را به کشمش تیزابی تبدیل نمی کنند و در پاییز تاجایی که ممکن است آن را به عنوان تازه خوری به بازار عرضه می‌کنند و در صورت به فروش نرفتن انگور آن را به شیره، رب شیره، باسلق و غیره تبدیل می‌کنند و همین امر، این روستاها را به یکی از روستاها با برند شیره و فرآورده های خوب و انگور برتر تبدیل کرده است.

 

در مراسمی که در چند روز پیش برای ولادت حضرت زهرا(س) در خنداب برگزار شد، شاهد طرحی نو از طرف نیروهای بسیج شهرستان بودم، کشاورزان می توانند از این طرح الگو بگیرند و محصول خود را به یک برند و سوغات در استان مرکزی و یا حتی کشور تبدیل و آنرا  صادر کنند.

برای اولین بار بود که در خنداب در مراسم عمومی از محصولات طبیعی و تولیدی خود شهرستان برای پذیرایی میهمانان استفاده شد، همین کار در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل مزین شده است می تواند اولین قدم برای محقق شدن اقتصاد مقاومتی در خنداب باشد.

 

بسیج خنداب برای پذیرایی میهمانان از کشمش و گردو استفاده کرده بود، کشمش آفتابی و گردو، دو محصول از محصولات تولیدی شهرستان خنداب هستند، می‌توان با اضافه کردن محصولات دیگر به این قالب مانند باسلق، شربت شیره به جای آبمیوه مصنوعی و غیره استفاده کرد و در پاکت های زیبا و مخصوص که مشتریان را به خود جذب کند به عنوان سوغات شهرستان تبلیغ کرد.

با پرورش دادن طرح اقتصاد مقاومتی در بخش عرضه تولیدات کشاورزی و حمایت دولت می توان بخش اعظمی از محصولات تولیدی باغات شهرستان را بدون نیاز به کارخانه های بزرگ فرآوری کشمش به شهرهای ایران و حتی کشورهای دیگر صادر کرد.