دود سمی زباله در چشم محیط زیست خنداب

ساماندهی پسماند زباله در بخش مرکزی خنداب مسئله‌ مهمی است که بارها مسئولین را در جلسات متعددی گرد هم آورده و تصمیمات بسیاری برای ساماندهی آن گرفته شده است، اما وقتی در عمل به این تصمیمات می نگریم، می بینبم که هیچ کار مشخص و دقیقی برای ساماندهی زباله در این شهرستان انجام نشده است.

وقتی می شنویم مردم روستای دیزآباد از حمل زباله به منطقه‌اشان رضایت ندارند و به ترفند‌های مختلفی از انجام این کار جلوگیری می کنند بایستی کمی به آنها حق داد، چرا که وقتی ساماندهی زباله به صورت اصولی انجام نمی شود و هر روز زباله ها در محل دفن آتش زده می شوند. باد همه محوطه و بیابان را مملو از دود و نایلون و ظروف یکبار مصرف کرده است که موجب آزار و اذیت آنها می شود.

 

انتقال زباله شهر خنداب در سال‌های قبل به منطقه دره مروار شهر خنداب انجام می شد، دره مروار در قسمت شمالی شهر خنداب ما بین روستای احمد آباد و قشلاق قطب آباد قرار دارد، زباله ها در این مکان جمع آوری و در برخی مواقع خاک دهی و سوزانده می شدند که در همین راستا اعتراضات مردم بالا گرفت و علی رغم جمع آوری پلاستیک از منطقه توسط شهرداری، طبعیت دره مروار به گورستان پلاستیک تبدیل شده بود.

 

دفن غیر اصولی زباله در خنداب/عدم همکاری برخی ارگانهاا برای مدیریت پسماند خنداب مشکل ساز شده است

شهریور سال ۹۴ در جلسه کارگروه پسماند زباله در شهرستان مقرر شد تا زباله روستاهای بخش مرکزی و شهر خنداب و پدافند هوایی به منطقه‌ای در بیابان‌های روستای دیزآباد در بخش مرکزی خنداب منتقل شود.

 

حال نزدیک ۸ ماهی است که زباله های شهر خنداب و بخش مرکزی در این مرکز جمع آوری می شود، این در حالی است که  برخی از این گروه‌ها زباله های خود را در غیر از مکان مشخص شده تخلیه و در گاهی اوقات آنها را آتش می زنند که در این بین پلاستیک‌ها بر اثر وزش باد در منطقه پراکنده و طبیعت را مملو از پلاستیک های یک بار مصرف کرده است.

 
شعبان یادگاری شهردار خنداب در خصوص دفن غیر اصولی زباله در بخش مرکزی خنداب گفت: یکی از مشکلات مهم در بخش مرکزی خنداب دفن پسماند زباله است.
یادگاری اظهار کرد: در جلسه کارگروه مقرر شد تا زباله‌های بخش مرکزی در منطقه روستای دیزآباد جمع‌آوری شود، شهرداری در این راستا محوطه دفن زباله را فنس کشی کرد.
وی افزود: متاسفانه دفن زباله در منطقه دیزآباد کارشناسی انجام نمی‌شود و فقط گود برداری انجام شده و زباله های بخش مرکزی، مقر پدافند هوایی در این مکان تخلیه می شوند، دفن زباله در این مکان یکی از مشکلات اساسی است، شهرداری نمی تواند آنرا مدیریت کند.

 

شهردار خنداب با بیان این مطلب که مدیریت زباله های شهری با شهرداری خنداب است گفت: مدیریت مکانی که دهیاران روستاهای بخش مرکزی و پدافند هوایی خنداب زباله های خود را تخلیه می کنند سخت شده است، اگر این گروه ها هماهنگی و مشارکت داشته باشند و خاک‌دهی مناسب انجام شود این مشکل برطرف خواهد شد.

 

یادگاری متذکر شد: با توجه به این که این مکان تحویل سه گروه است ولی شهرداری در ۳ نوبت، زباله ها را خاک دهی کرده و محوطه را پاکسازی نموده که متاسفانه می توان گفت مشارکت و همکاری کسانی که در این مکان زباله خالی می کنند بسیار کم‌رنگ است.

 

وی گفت: در این خصوص به فرماندار خنداب نامه نوشته و درخواست کردم که با این روند شهردای توان همکاری در آن قسمت را ندارد، گروهای دیگر به وظیفه خود عمل نمی کنند و زباله را بیرون از مکان مورد نظر تخلیه می کنند.

 

شهردار خنداب تصریح کرد: باید مشخص شود که چه مقدار از اراضی مختص دفن زباله است و همان مقدار که فنس کشی شده باشد جوابگوی دفن زباله نخواهد بود.

 

یادگاری گفت: اگر اراضی مشخص شود به صورت دوره‌ای بر روی زباله‌ها خاک دهی انجام و ساعت ورود و خروج و تخلیه زباله مشخص و از حضور افراد متفرقه در این مکان خود داری خواهد شد،

 

وی با بیان این مطلب که روزانه ۴ الی ۵ تن زباله از برخی از روستاها در این مکان تخلیه می شود گفت: سوزاندن زباله به هیچ عنوان نباید انجام شود و اگر امکانات باشد باید به صورت روزانه خاک دهی شود.

 

مشکلات پسماند شهرستان خنداب بررسی شد/مدیریت پسماند بزرگترین معضل خنداب است

 

بیست و سوم اردیبهشت ماه جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان خنداب که با حضور کارشناسان پسماند دفتر روستایی و شوراها و پسماند دفتر امور شهری استان مرکزی و بخشداران خنداب در فرمانداری برگزار شد تا جمع آوری پسماند مدیریت شود.
 
 حمید غیاثی فرماندار شهرستان خنداب در این جلسه گفت: به علت عدم هماهنگی بین سه گروهی که زباله در مجتمع دیزآباد خالی می کنند مدیریت مجتمع و ساماندهی آن با مشکل مواجه شده است.

بزرگترین معضل در خنداب مجتمع دیزآباد است

 غیاثی اظهار کرد: مطالعاتی که در خصوص پسماند شهرستان خنداب در دفتر شهری انجام شده بود، مطالعه خوبی نبود بنابراین ما با آن مخالفت کردیم.

وی افزود: بر اساس تصمیم کارگروه مجتمع قطب آباد بسته و مجتمع پسماند به روستای دیزآباد منتقل شد و در آنجا نیز اعتراضاتی مبنی بر این که زمین مجتمع برای اهالی روستا است وجود دارد.

فرماندار شهرستان خنداب گفت: آموزش کافی برای رانندگان و مردم انجام نشده، به همین خاطر راننده زباله را بیرون از ترانشه تخلیه و برخی از مردم زباله را در جای مشخص خود قرار نمی دهند.

غیاثی با اشاره به این که زمین مجتمع پسماند دیزآباد، ملی و در اختیار دولت است گفت: تجمیع زباله در شهرستان بایستی در یک مکان انجام شود و زمین های متعددی در هر روستا را آلوده نکنیم.

وی با تاکید بر این که تعامل بین شهرداری و بخشداری بایستی افزایش یابد گفت: بخشداری مرکزی در روزهای آینده باید جلسه ای با دهیاران بخش مرکزی داشته باشد و قدرالسهم هر یک را مشخص کند.

فرماندار شهرستان خنداب گفت: بزرگترین معضل در خنداب، مجتمع دیزآباد است، این مجتمع باید ساماندهی و تجمیع زباله در دیزآباد انجام شود.

خنداب پاکترین هوا را در استان مرکزی دارد/ مجتمع پسماند فعلی خنداب مناسب نیست

رضا فراهانی مسئول نمایندگی محیط زیست شهرستان خنداب، خنداب را یکی از شهرستانها با هوای پاک عنوان کرد و گفت: این شهرستان به لحاظ این که آلودگی های صنعتی ندارد و با وجود دریاچه قره‌چای و پوشش گیاهی مناسب یکی از پاک ترین شهرستان ها در استان مرکزی است.

فراهانی اظهار کرد: مکانی که در حال حاضر به عنوان مجتمع پسماند در خنداب در نظر گرفته شده مناسب نیست و با وجود گودال مخصوص زباله، گروه‌ها در گوشه ای از این گودال زباله های خود را خالی می کنند، این کار اصولی نیست.

وی افزود: طبق قانون پسماند، مدیریت پسماند در محدوده شهری با شهرداری، روستایی با دهیاری و حد فاصل آنها با بخشداری است، در مصوبات کارگروه جلسه قبل، مدیریت مجتمع دیزآیاد با شهرداری خنداب بوده است.

فراهانی گفت: وظیفه محیط زیست نظارت بر اجرای قوانین است و نمی تواند مجتمع زباله شهرستان را مدیریت کند.

همکاری بین گروه‌های جمع آوری پسماند ایجاده نشده است

شعبان یادگاری شهردار خنداب با بیان این مطلب که مصوبات کارگروه قبل عملیاتی نشده است گفت: محیط زیست مصوبات جلسه قبل که به شهرداری ارتباط داشته را پیگیری کرده، اما مابقی مصوبات پیگیری نشده است، براساس عدم همکاری گروه‌ها، شهرداری قادر به ادامه کار نیست.

یادگاری اظهار کرد: شهرداری چندین بار ترانشه زباله در مجتمع دیزآیاد را خاک دهی و بیش از ۱۰۰ نفر زباله محوطه مجتمع را جمع آوری کرده اند، در حال حاضر شهرداری مدیریت این مجتمع را نمی تواند قبول کند، قرار بوده حمل زباله با ماشین زباله و داخل گودال تخلیه شود ولی متاسفانه این کارها انجام نمی شود.

در این جلسه مقرر شد تا بخشداری بخش مرکزی در روزهای آتی با دهیاران و شوراها جلسه‌ای برگزار کند و قدرالسهم آنها را در خصوص دفن اصولی پسماند مشخص نماید و مدیریت این مجتمع بر عهده شهرداری خنداب قرار گرفت تا خاک دهی منظم انجام دهد.

​ ​

​ ​

فراهانی مسئول نمایندگی محیط زیست شهرستان خنداب در این خصوص گفت: شهرداری خنداب با ارسال نامه‌ای به ما اطلاع داده است که پلاستیک و ظروف یکبار مصرفی که در منطقه دیزآباد پخش شده بود را جمع کرده است.

 

فراهانی با بیان این که ما از افرادی که در منطقه دیزآباد با دفن غیراصولی زباله، به محیط زیست آسیب وارد می کنند شکایت می کنیم اظهار کرد: شهرداری گزارش مستندی به ما ارائه نداده است.

 

فراهانی گفت: تا زمانی که برای محیط زیست آلودگی ایجاد نشود، اداره محیط زیست نمی تواند از کسی شکایت کند.

 

مسئول نمایندگی محیط زیست شهرستان خنداب بعد از گفتگو به همراه خبرنگار نسیم خنداب از محل دفن زباله در منطقه دیزآباد بازدید کرد و شاهد بود که همچنان ظروف یکبار مصرف و پلاستیک منطقه را فرا گرفته است و شهرداری اقدام به جمع آوری فضای درونی جایگاه جمع آوری پسماند زباله کرده است.

 

نکته قابل توجه این بود که چرا افراد بعد از تخلیه زباله، آن را آتش می زنند و هوای پاک منطقه را با مواد سمی و سرطان زای دود زباله آغشته می کنند.

 

با مشاهده این جایگاه درمی‌یابیم که از ۲ سال پیش تاکنون برگزاری جلسات متعدد برای ساماندهی پسماند، تاثیر خاصی بر عملکرد کسانی که در این مکان زباله تخلیه می کنند نگذاشته و برای ساماندهی زباله در بخش مرکزی کار خاصی انجام نشده است.

 

 خاک دهی نسبی بر روی قسمتی از زباله و جمع آوری آن در درون منطقه فنس کشی تنها کاری است که انجام شده بود.