چوب بی تدبیری مسئولین بر سر کشاورزان

به نقل از پایگاه خبری نسیم خنداب، شهرستان خنداب در تولید محصولات زراعی و باغی، یکی از تولید کنندگان قابل توجه در استان مرکزی است که سالانه محصولات قابل توجهی را تولید و سهم بسزایی در اقتصاد استان ایفا می کند.

کشاورزان هر ساله مشکلات زیادی در خصوص فروش محصولات زراعی و باغی در این شهرستان دارند و این مشکلات هر ساله باعث یأس در دل آنها و تولید کمتر محصولات در سال‌های آتی می شود.

 

 فروش گندم و جو یکی از مشکلاتی است که هر ساله کشاورزان شهرستان خنداب با آن روبرو هستند و رضایت خوبی از نحوه ی خرید گندم و جو توسط دولت ندارند.

در این شهرستان مرکزی خرید جو وجود ندارد؛خرید توسط مراکز موجود در شهرستان‌های هم جوار (شهر میلاجرد و یا اراک) انجام می شود اما خرید گندم توسط تعاون روستایی شهرستان خنداب براساس نرخ مصوب انجام می گیرد.

 

این در حالی است که چندین کشاورز محصول جو خود را به شهر میلاجرد انتقال داده‌اند، اما مرکز خرید میلاجرد از خرید جو آنها امتناع کرده است.

 

نبود مرکز خرید جو در شهرستان خنداب

حجت کرمی کشاورز روستای حسین آباد در این باره گفت: جهاد کشاورزی شهرستان خنداب از کشاورزان اطلاعات و مشخصات گرفت تا محصول جو و گندم آنها را توسط عاملان خرید، تحویل بگیرد، اما من بار جو را چند روز پیش به مرکز خرید میلاجرد بردم اما آنها به بهانه پر بودن انبار، جو را از ما تحویل نگرفتند.

 

کرمی با بیان این که چندین تریلی در آن مرکز خرید منتظر خالی کردن بار جو بودند گفت: من نزدیک ۸ تن جو تولید کردم و مقداری از آن را برای تحویل به میلاجرد بردم و آن را برگرداندم.

 

حمل و نقل جو به خارج از شهرستان برای کشاورز هزینه دارد

سید مهدی مصطفوی کشاورزی دیگر از خنداب در این خصوص گفت: این که در شهرستان خنداب مرکز خرید جو ندارد، بی مسئولیتی جهاد کشاورزی را نشان می دهد، چرا نباید در شهرستان خنداب مرکز خرید جو وجود داشته باشد، حمل و نقل بار به شهرستان دیگر برای کشاورزان هزینه دارد.

 

مصطفوی با بیان این که من ۳ بار بار جو را به مرکز خرید میلاجرد بردم و هر ۳ بار مشاهده کردم که بسیاری از خودروها از استان همدان بودند گفت: جهاد کشاورزی از کشاورزان خنداب برای خرید جو ثبت‌نام انجام داد، چرا الان جو را تحویل نمی گیرند، من نزدیک ۲۰ تن جو دارم و مقدار زیادی از آن را نتوانستم بفروشم.

وی افزود: جهاد کشاورزی می گوید خرید جو به ما اتباطی ندارد و با امور پشتیبانی دام است،  مسئولان در رسانه ها مصاحبه می کنند و گزارش می دهند که همه چیز وفق مراد است، اما در عمل چنین چیزی نیست.

 

اگر مسئولین نمی توانند تدبیر کنند به مردم اعلام کنند

این کشاورز خندابی با تاکید بر این که تولید جو در شهرستان خنداب بالا است، اما مرکز خرید در خنداب نیست گفت: اگر مسئولان نمی توانند تدبیر کنند و محصول کشاورزان را بخرند به مردم اعلام کنند.

 

مصطفوی با اشاره به این که خرید گندم هم به این گونه در شهرستان مدیریت می شود گفت: در ماه نزدیک ۶ میلیون تومان هزینه کارگر مزرعه‌ام را می دهم که دایم در مزرعه ام کمک می کنند، با چنین وضعیتی برای من جای امیدی باقی نمی ماند.

 

دلالان نان کشاورزان را آجر کرده‌اند

وی متذکر شد: با توجه به این که رهبر انقلاب به اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند، اما برخی از مسئولین با این کار، اقتصاد مقاومتی را نقض می کنند افزود: با وجود اختلاف ۳۰۰ تومانی قیمت جو با بازار آزاد، دلالان در این کار هم وارد شده و نان کشاورزان را آجر کرده‌اند.

 

این کشاورز خندابی گفت: با این روش کشاورزان دلسرد می شوند و در نتیجه کشت کمتری در سال بعد انجام خواهد شد و در نهایت دستمان را باید به سمت استعمار دراز کنیم.

 علی بارانی کشاورزی حسین آبادی گفت: تعاون روستایی متولی خرید گندم در خنداب است، اما هیأت مدیره قوی ندارد که بتواند کار را پیش ببرد.

 بارانی متذکر شد: خرید گندم۳ روزی است که در خنداب آغاز شده، اما انبار شهر خنداب جوابگوی تحویل گندم از کشاورزان نیست، مسئولین جهاد سعی کنند به کشاورزان واقعی کد رهگیری بدهند تا در جمع آوری گندم و جو با مشکل مواجه نشوند.

 

علی روستا مسئول مرکز خرید گندم در شهرستان خنداب گفت: مرکز خرید جو در شهرستان خنداب وجود ندارد، کشاورزان می توانند برای فروش جو، محصول خود را به میلاجرد ببرند. 

نبود انبار مناسب در خنداب مشکل اصلی در خرید گندم و جو

روستا با بیان این که تنها دلیل نبود مرکز خرید جو در خنداب نبود انبار مناسب است گفت: به علت نبود انبار، مرکز خرید جو در این شهرستان مستقر نشد.

 

وی افزود: تنها یک انبار ۱۰۰۰ تنی برای گندم اختصاص داده شده است، این در حالی است که گندم شهرستان بالغ بر ۱۵ هزار تن می‌باشد، در صورت پر شدن انبارها، گندم را به سیلو حمل خواهیم کرد که اگر این کار را خود کشاورزان انجام دهند، دولت در هر تن ۱۵ هزار تومان به آنها یارانه می دهد.

 

مسئول مرکز خرید گندم در شهرستان خنداب گفت: قیمت خرید گندم با افت ۱و ۱، ۱۲۸۰ تومان و افت پایه ۴ و ۲ ، ۱۲۷۰ تومان است، برای افت گیری ۱۰۰ گرم از گندم را برمی داریم و رطوبت و غربال گری آن را می سنجیم.

 

وی متذکر شد: یک انبار ۱۵۰ تنی در روستای آقداش، یک انبار ۵۰۰ تنی در روستای استوه، ۸۰۰ تن انبار خنداب و ۵۰۰ تن انبار فوران و یک انبار ۱۰۰۰ تنی در روستای اناج دایر هستند که گندم کشاورزان منطقه در این انبار ها جمع آوری می شوند.

 

۲۰ هزار تن گندم خنداب در انبار ۳ هزار تنی

روستا با تاکید بر این که نبود انبار در جمع آوری گندم در خنداب مشکل اصلی است گفت: گندم تولیدی در شهرستان خنداب نزدیک ۲۰ هزار تن است در صورتی که انبارهای فعلی ۳ هزار تن گنجایش دارند و باید مدام حمل شوند.

مسئول مرکز خرید گندم در خنداب گفت: با توجه به خشکسالی که در سال‌های قبل رخ داده بود، سال ۹۴، ۵۸۰۰ تن گندم در خنداب جمع آوری شد که ۳۸۰۰ تن از آن در مرکز خنداب جمع آوری و ۲ بار گندم انبار مرکزی به سیلو استان حمل شد، سال‌های قبل در اوج خرید گندم و در صورت پر شدن انبار ها از خرید گندم دست می کشیدیم و انبارها را حمل می کردیم.

 

روستا تصریح کرد: برای جلوگیری از ازدهام کشاورزان و برگشت ندادن آنها، باید از هم اکنون به حمل گندم از انبارها اقدام شود تا مردم سرگردان نشوند.

 

خرید گندم و جو سال‌های قبل هم بر همین منوال بوده و هست، این در حالی است که در سال‌های قبل برخی از کشاورزان چندین روز درگیر تحویل گندم به مرکز خرید بودند.

حمید غیاثی فرماندار شهرستان خنداب در خصوص خرید جو و تامین انبار برای خرید گندم در شهرستان خنداب گفت: تعاون روستایی امسال نسبت به خرید جو اقدام کرده و به صورت متمرکز این کار را انجام می دهد، مراکز خرید ابراهیم آباد و میلاجرد روزانه تا قبل از ساعت ۴ بعدازظهر نسبت به خرید جو با جدول و الگوی خریدی که اعلام کرده‌اند اقدام می کنند.

 

غیاثی متذکر شد: در شهرستان خنداب محصول جو کمتر کاشته می شود و بیشتر محصول تولیدی را خود کشاورزان مصرف می کنند، تاکنون شکایتی مبنی بر نخریدن جو برای ما ارسال نشده است.

 

تولید بیش از ۵ هزار تن جو و ۲۰ هزار تن گندم در شهرستان خنداب

وی افزود: تولید جو در شهرستان خنداب براساس پیش بینی های انجام شده بیش از ۵ هزار تن اعلام شده که من بعید می دانم این مقدار در شهرستان تولید شود، به خاطر قیمت خوب گندم و کم شدن دام در بین مردم و دامداری ها، کشاورزان بیشتر به سمت کاشت گندم پیش می روند و خط تولید جو را کمتر کرده‌اند.

 

فرماندار شهرستان خنداب گفت: در سنوات‌ گذشته انباری برای خرید جو در خنداب در نظر گرفته نمی شد.

 

غیاثی متذکر شد: پیش بینی ما در تولید گندم ۲۰ هزار تن است که ۵ هزار تن توسط کشاورزان برای بذر نگه داشته و ۱۵ هزار تن گندم مازاد بر نیاز تحویل شرکت غله می شود، برای تحویل گندم  ۵ انبار ذخیره غله در خنداب پیش بینی شده که انبار مرکزی در خنداب و انبارهای فرعی در روستاهای فوران، استوه، آقداش و اناج تعبیه شده‌اند.

 

وی متذکر شد: شرکت غله استان به عنوان مرکز خرید گندم، گندم را از کشاورزان تحویل می گیرد و در قبال حمل گندم توسط کشاورزان، تنی ۱۵ هزار تومان به آنها سیاست تشویقی پرداخت می کند، غالبا کشاورزانی که بالای ۱۰ تن گندم تولید می کنند، خودشان گندم را به سیلو انتقال می دهند.

 مشکلی برای خرید گندم در خنداب نداریم، انبار مرکزی که در خنداب هست ۲ هزار تن گنجایش دارد و در برنامه ای که با شرکت غله داشتیم قرار است در صورت پر شدن انبارها، گندم را به سیلو حمل کنند.

سالانه نزدیک به ۶ هزار تن جو در شهرستان خنداب تولید می شود، اما متولیان و مسئولین در این خصوص برنامه خاصی تدوین نکرده و کشاورزان را در سرگردانی فرو برده اند، برخی از کشاورزان هم که تولید جو داشته اند با مشکلاتی از قبیل حمل و نقل به شهرستان‌های دیگر دست و پنجه نرم می کنند.

 

 شهرستان کمیجان با تولید ۷ هزار تن تولید جو مرکز خرید مجزا برای تحویل جو از کشاورزان دارد، اما شهرستان خنداب که در سال ۹۵ بیش از ۵ هزار تن جو تولید کرده مرکز خرید ندارد و کشاورزان آن برای تحویل محصول جو باید دست به دامان مراکز خرید شهرستان‌های دیگر شوند.

 

در بحث خرید گندم نیز همانطور که کشاورزان بازگو کردند و برخی از متولیان خرید گندم قبول دارند مشکل، نبود انبار مناسب در خنداب است، مشکل نبود انبار هر ساله در این شهرستان وجود دارد و در خرید گندم هم برنامه کاملی برای رفع مشکلات سنوات گذشته پیش بینی نمی شود و غالبا زمانی این مشکلات مطرح می شوند که مردم گندم ها را برداشت کرده و آماده تحویل به مراکز خرید هستند.

 نبود انبار استاندارد برای تحویل جو در خنداب

مجید آذر مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان مرکزی در این خصوص گفت: دولت در بحث خرید جو قیمت معینی مصوب کرده و تعاون روستایی‌ها انبارهایی که در شهرستان داشتند را معرفی کردند و ما با آنها قرارداد بستیم تا کشاورزان جو خود را به آنها تحویل دهند، اما تعاون روستایی خنداب، انبار مناسبی برای تحویل جو نداشت و ما مرکز خرید میلاجرد که نزدیک شهرستان خنداب بود را تعیین کردیم تا کشاورزان خندابی محصول جو را به آنجا تحویل دهند.

 

آذر متذکر شد: در صورت پر شدن انبار میلاجرد و به خاطر نبود انبار مناسب در منطقه خنداب، کشاورزان باید محصول خود را به شهرستان شازند و یا اراک تحویل دهند.

 

وی افزود: محصول جو که خریداری می شود باید انبار استاندار و مسقف داشته باشد تا نم و رطوبت بر آن اثر‌گذار نباشد و تا چند ماه امکان نگهداری داشته باشیم، انباری با این شرایط و استاندارد در شهرستان خنداب وجود نداشت.

 

آذر تصریح کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در ابتدا مشخصات کشاورزان را ثبت و در زمان خرید برای آنها معرفی نامه صادر می کنند، و کشاورزان طبق معرفی نامه می توانند محصول خود را به مراکز خرید تحویل دهند.

 

مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان مرکزی در این خصوص گفت: طبق دستورالعملی که وجود دارد، فقط کشاورزان استان می توانند جو را تحویل مراکز خرید داخل استان دهند.