آزادراه ساوه ـ تهران مشتری ندارد

مجیدرضا نصرالله‌نژاد با حضور در دفتر سرپرستی خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی ضمن بازدید از این خبرگزاری در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت.

کمال‌آبادی مدیر و برخی کارشناسان واحد روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، "مجیدرضا نصرالله‌نژاد" مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی را در این بازدید همراهی کردند.

نصرالله‌نژاد در این بازدید پس از تشریح کامل مدیر دفتر خبرگزاری تسنیم از چگونگی فعالیت این خبرگزاری بر برقراری ارتباط مستمر این خبرگزاری با مجموعه راه و شهرسازی استان مرکزی تاکید کرد و گفت این مجموعه برای آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه‌های مختلف مربوط به این مجموعه نیاز به همکاری این رسانه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در این بازدید با اشاره به آزادراه شدن محور اراک- سلفچگان اظهار داشت: پروژه محور اراک- سلفچگان در واقع اختصاص به بخش خصوصی دارد چرا که با اعتبارات موجود به سرانجام رساندن این گونه پروژه‌ها امکان‌پذیر نیست اما ایجاد آزادراه در این محور(از مالک‌آباد تا آوه) امری ضروری است.

وی افزود: ایجاد آزادراه در این محور به سبب کاهش مسافت از اراک تا آوه است چرا که در حال حاضر از اراک تا سلفچگان 90 کیلومتر است و از سلفچگان تا آوه 30 کیلومتر است که در صورت ایجاد آزادراه در این محور مسافت را بیش از 30 کیلومتر کاهش داده و فاصله آوه تا اراک و همچنین اراک تا آشتیان و تفرش کوتاه‌تر می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: به سبب بالا بودن اعتبارات مورد نیاز برای اجرایی شدن پروژه ایجاد آزادراه در این محور ما این پروژه را به بخش خصوصی اختصاص داده‌ایم تا با همکاری دولت انجام شود که تامین اعتبار این پروژه به صورت درصدی 70 درصد بخش خصوصی و 30 درصد از آن از سوی بخش دولتی تامین‌ می‌شود.

نصرالله‌نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به مسافت طولانی این محور اجرایی شدن پروژه مربوطه به بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تاکنون با تعدادی سرمایه‌گذار در این رابطه صحبت شده که در حال حاضر هیچ قراردادی بسته نشده و امید ما بر این است که هر چه زودتر با همکاری بخش خصوصی این پروژه به مرحله اجرا برسد.

وی با اشاره به افزایش خسارت به جاده‌ها در صورت افزایش تردد وسایط نقلیه گفت: باید به این نکته توجه داشت که هر چه تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها بیشتر باشد خسارات وارده به جاده اعم از ترک خوردن آسفالت، افزایش نقاط حادثه‌خیز و غیره است و این موارد هزینه‌های هنگفتی به دنبال دارند که در برخی موارد سبب ساختن جاده‌ای جدید به جای آن می‌شود چرا که تعویض جاده هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان داشت: برای نمونه در این مسئله زمانی که آزادراه ساوه ساخته شد به سبب اجرایی شدن پروژه از سوی بخش خصوصی 5 عوارضی در این آزادراه برپا شد و این امر به این دلیل است که بخش خصوصی باید بتواند هزینه‌های متقبل شده برای ایجاد آزادراه را درآورد.

نصرالله‌نژاد ادامه داد: اما اکثر رانندگان برای پرداخت نکردن عوارضی از این مسیر عبور نمی‌کنند و به جاده قدیم ساوه روی آورده‌اند و این در حالی است که جاده قدیم ساوه تحمل این حجم ترافیک را نداشته و این امر سبب افزایش خسارات به این جاده و افزایش آمار حوادث می‌شود.