آلودگی هوا مهم‌ترین دغدغه و مشکل مردم اراک و شازند است

سیدمهدی مقدسی صبح امروز در جلسه بررسی پیشرفت برنامه عمل حفاظت و بهبود محیط زیست استان مرکزی که همراه با ارائه گزارشی از کارگروه پسماند و کارگروه کاهش آلودگی هوای استان همراه است و در سالن غدیر استانداری مرکزی در حال برگزاری است با اشاره به سفر قریب‌الوقوع هیئت دولت به استان مرکزی اظهار داشت: امیدواریم حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به این استان که از مشکل آلودگی هوا رنج می‌برد بتواند نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.

وی افزود: باید بگوییم وضعیت استان مرکزی در بخش محیط زیست خوب نیست و این استان از آلودگی هوا به شدت رنج می‌برد البته این به منزله نادیده گرفتن اقدامات انجام گرفته قبلی از سوی مسئولان نیست.

مقدسی تصریح کرد: درخواستی که در این سفر داریم تصویب مصوبات مطلوب، کاربردی و خوب است که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد و با اجرای آنها باری از دوش استان و مردمش برداشته شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل آلودگی هوا گفت: یکی از مشکلات و دغدغه‌های اصلی در اراک و شازند موضوع آلودگی هوا است به طوری که در 5 ماهه نخست امسال بیش از 2 ماه وضعیت نامناسب هوا داشته‌ایم.

وی افزود: علاوه بر ریزگردهای وارداتی به سبب تخریبی که در تالاب میقان انجام شده شاهد بالا رفتن این ذرات معلق بوده‌ایم که البته این موضوع مخرب‌تر از ریزگردهای وارداتی است.

مقدسی تصریح کرد: شرکتی مانند ایرالکو میلیاردها خرج می‌کند تا دربحث آلودگی صورت مسئله را پاک کند و علیه محیط زیست شکایت کند.

وی ادامه داد: امیدواریم مصوبات خوبی در سفر هیئت دولت در حوزه رفع آلودگی هوای استان تصویب شود چرا که آلایندگی صنایع، خودروها، تالاب و آمار بیمارها از دغدغه‌های مشهود مردم استان مرکزی است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این که برای اجرای برنامه‌ها نیاز به اعتبار داریم غیرقابل انکار است که امیدواریم اعتبار لازم تخصیص یابد اما باید بدانیم به دنبال چه هستیم چرا که تامین اعتبار برای طرح کاهش آلودگی هوا، به‌ روزرسانی مطالعات منابع آلودگی، تجدید نظر در اعلام عدم آلایندگی پتروشیمی، احیا و حفاظت از تالاب میقان از جمله اولویت‌های کاری در این بخش است.

وی افزود: انتقال خطوط آندسازی با پیشرفت کمی روبه‌رو است به طوری که این کار از سال 86 تاکنون با پیشرفت کمی انجام شده است که باید برای انجام آن تلاش کرد.

مقدسی بیان کرد: یکی از نیازهای استان دستگاه سنجش آلایندگی است که به‌رغم تهیه، کالیبراسیون کردنش نیاز به مصوبه دارد که امیدواریم هر چه زودتر در این امر تسهیل شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی موضوع آلودگی را غیرقابل انکار برشمرد و گفت: واقعیت این است که آلودگی باقی است و باید برای آن مصوبات خوبی داشت.

وی افزود: باید قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری استعلامات لازم زیست محیطی صورت بگیرد تا مبادا کاری منجر به تخریب محیط زیست و در نهایت ایجاد آلودگی شود.

مقدسی بیان کرد: بحث پسماندها و فاضلاب بحث دیگری است که مردم انتظار دارند این موضوع به خوبی مدیریت شده و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به هر حال مردم از دولت و مسئولان انتظار برنامه، مصوبه و اجرای مطلوب در حوزه کاهش آلودگی زیست محیطی را با تخصیص صد درصدی یا تخصیص بالا و مطلوب دارند.