هنوز به مرگ همسرم مشکوکم

به نقل از ندای تفرش، ماه ذیحجه سال 94 مانند هرسال حجاجی از سراسر جهان برای شرکت در مراسم حج راهی کشور عربستان وسرزمینهای نورانی مکه و مدینه شده بودند.

اما دو حادثه تلخ یعنی سقوط جرثقیل در مکه و حادثه منا سبب کشته شدن تعدادی از حجاج شد. فجایعی که هنوز تلخی آن در اذهان خانواده های جانباختگان این فجایع باقی مانده است.

آیه ای از قرآن سرلوحه زندگی شیعه و سنی قرار دارد و بر امن بودن خانه مکه تاکید دارد.«وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِیمَ مُصَلًّى وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ أَنْ طَهِّرا بَیْتِىَ لِلطَّائِفِینَ وَ الْعاکِفِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُود».(سوره بقره آیه 125). اما حکومت آل سعود خانه امن خدا را برای مسلمانان نا امن کرد.

از سویی دیگر پس از گذشت یک سال از این فاجعه تلخ، هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت آل سعود در جهت التیام بخشی به بازماندگان و دولت هایی که در این فاجعه آسیب دیده اند صورت نگرفته و حتی کمیته حقیقت یاب نیز در این خصوص تشکیل نشده است.

جنایت حکام آل سعود بر علیه حجاج نه تنها نباید به فراموشی سپرده شود بلکه باید مبنایی برای تصمیم اساسی در خصوص  مدیریت حرمین شریفین و مسئله حج شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن موسم حج ابراهیمی، در پیام مهمی خطاب به برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان فرمودند: «جهان اسلام، اعم از دولتها و ملّتهای مسلمان باید حاکمان سعودی را بشناسند و واقعیت هتّاک و بی‌ایمان و وابسته و مادّی آنان را بدرستی درک کنند؛ باید به‌خاطر جنایاتی که در گستره‌ی جهان اسلام به بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند؛ باید به‌خاطر رفتار ظالمانه‌ی آنان با ضیوف الرّحمان، فکری اساسی برای مدیریّت حرمین شریفین و مسئله‌ی حج بکنند. کوتاهی در این وظیفه، آینده‌ی امّت اسلامی را با مشکلات بزرگ‌تری مواجه خواهد ساخت.»

 عدم لیاقت عربستان برای پرده داری مکه و مقصر بودن عربستان در کشتار حجاج مسئله مورد تاکید خانواده های جانباختگان فجایع مکه و منا است.

به سراغ خانواده یکی از جانباختگان فاجعه سقوط جرثقیل در مکه رفتیم و فجایع مکه و منا را در نگاه این خانواده جویا شدیم.

دکتر احمد حاتمی یکی از حجاجی است که سال گذشته در حادثه سقوط جرثقیل در مکه به شهادت رسید. وی به عنوان نماینده بعثه مقام معظم رهبری به این ماموریت و بدون همراهی خانواده اعزام شد و در روزهای اولیه برپایی حج و در حادثه سقوط جرثقیل به شهادت رسید.

 

حاتمی از دانشمندان فضایی کشور و دارای 2 مدرک فوق دکترا در این زمینه و عضو هیئت علمی سازمان فضایی کشور ایران بود.

آرامگاه وی در قطعه 50بهشت زهرای تهران قرار دارد.

همسر شهید حاتمی

 هنوز به علت مرگ همسرم مشکوک هستم

دکتر فرشته روح افزا همسر شهید احمد حاتمی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: 20 شهریور سال 94 بود که همسرم در مکه به شهادت رسید. یک هفته پس از شهادتش و با تایید سازمان حج و زیارت و بعثه، جنازه همسرم به ما تحویل داده شد. البته هیچ اثری از جرثقیل بر روی بدنش نبود، نه شکستگی، نه کبودی و حتی لباسش هم کثیف نشده بود. پس از گذشت یک سال هنوز به علت مرگ همسرم مشکوک هستم.

 

 روح افزا در پاسخ به این سوال که "نوع برخورد عربستان با حوادث مکه و منا را چطور ارزیابی می کنید؟" اظهار کرد: ما و سایر خانواده های شهدای مکه و منا، عربستان را مقصر اصلی این حوادث می دانیم. چراکه در هنگام طواف حجاج، دیگر وقت ساخت و ساز نیست. همسرم در فیلمی قبل از شهادت گفته است که عربستان در حال برج سازی است.

از عربستانی که در جای جای جهان در حال کودک کشی است توقعی بیشتر از این نیست

وی ادامه داد: عربستان نه تنها مقصر اصلی است بلکه ناتوان از برگزاری مناسک حج است. در حادثه سقوط جرثقیل ابتدا پذیرفتند که مقصر هستند و حتی قولهایی به خانواده هایی که عزیزانشان را در این حادثه از دست داده بودند، دادند مبنی بر اینکه در سال آینده به خانواده های جانباختگان فرصت زیارت می دهیم. البته عذر خواهی نکردند، اما پس از فاجعه منا با پررویی تمام زیر همه قضایا زدند و با این حوادث غیر منصفانه برخورد کردند.

روح افزا تصریح کرد: از عربستان هنگامی که در یمن به بچه ها هم رحم نمی کند، پناه کشورهایی نظیر اسرائیل می شود،از داعش حمایت می کند تا به راحتی مردم را در سوریه و عراق بکشد، یا از وهابیت حمایت می کند تا در افغانستان مردم را بکشند و در پاکستان اختلاف بین شیعه و سنی می اندارند دیگر توقعی بیش از این نیست.

 وی در پاسخ به این سوال که "آیا خیانت در حق زائران با تحریم کشورهایی نظیر ایران از فرستادن حجاج، جبران پذیر است؟" بیان کرد: عربستان سد فی سبیل الله شده است و نمی گذراند تا مردم اعمال واجب خود را انجام دهند. مانند این است که دزدی به خانه ای حمله می کند و افراد را می کشد بعد به صاحب خانه اجازه نمی دهند از خانه بیرون آید. عربستان حجاج را کشته و الان ایران را محکوم می کند که حجاج را نفرستد. مگر آل سعود حج را درک می کنند و از قداست خانه امن الهی باخبرند؟!

نباید فاجعه مکه و منا فراموش شود

آمریکا در قضیه 11 سپتامبر همه را مقصر تصور می کرد ولی دولت ایران درفاجعه منا فقط سکوت کرد

روح افزا با بیان این مطلب که نباید فاجعه مکه و منا فراموش شود، بیان کرد: کشورهای غربی در ماجرای 11 سپتامبر سه هزار کشته دادند و هنوز پس از 15 سال این ماجرا را تکرار می کنند و درصدد گرفتن انتقام از کشورهای دیگر هستند. به کشورهایی نظیر افغانستان و عراق حمله می کنند و عروسی ها را تبدیل به عزا می کنند. افراد مدعی مبنی بر فراموشی فجایع مکه و منا، دستشان آغشته به خون زائران است.

وی اضافه کرد: حج بر مسلمانان واجب است و اگر کسی که شرایط آن را دارد به حج نرود جز کفار است. مگر حضرت ابراهیم(ع) خانه مکه را نساخت و دو فرزندش اسماعیل و اسحاق پایه گذار اصلی دین اسلام، یهود و مسیحیت نشدند. مگر همه ادیان ریشه در حج ابراهیمی ندارند، پس هرکه با حج مخالفت کند از روی جهالت و شقاوت است.

همسر شهید حاتمی اظهار کرد: فجایع مکه و منا همان انتقامی است که رژیم صهیونیستی از مسلمانان گرفت چرا که پرستش خداوند و نفی طاغوت برای آنها بسیار سنگین است.

نا امنی عربستان در محاکم بین المللی محکوم شود

وی گفت: در ایام پس از شهادت همسرم در گفتگو با رسانه ها گفتم که اگر کشوری ویزا می دهد ویزا به معنای داشتن امنیت جانی فرد مسافر است، ولی حجاج امنیت ندارند و این نا امنی می تواند در محاکم بین المللی محاکمه شود.

روح افزا با اشاره به وظیفه حکام عربستان در برابر خانواده های جانباختگان فجایع مکه و منا، یادآور شد: وظیفه ی اسلامی حکم می کند که حداقل عذرخواهی و اظهار پشیمانی کنند. کمیته حقیقت یاب تشکیل دهند و کسانی که مسبب این فجایع هستند را در محاکم بین المللی محاکمه کنند.

وی به پیام امسال مقام معظم رهبری در خصوص حج اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز در پیام خود فرمودند که عربستان به جای عذر خواهی و اظهار پشیمانی و پیدا کردن مقصران، با بی شرمی و وقاحت تمام کمیته حقیقت یاب را هم تشکیل نداد و کشور ایران را محکوم کرد؛ از همه بدتر اینکه ایران را از اعمال واجب عبادی حج محروم کرد.

حتی یک واژه تسلیت هم از دولت نشنیدیم

همسر شهید حاتمی با اشاره به مواردی که خانواده شهدای مکه و منا را رنج می دهد، اضافه کرد: حالا که این حادثه رخ داده و سعودیها هم بی لیاقت هستند، در این میان دولت ایران چه کاری برای این خانواده شهدا مکه و منا انجام داده است. ما حتی یک واژه تسلیت را هم نشنیدیم.

روح افزا ادامه داد:پس از سقوط جرثقیل در مکه، مسئولین باید به صورت جدی برخورد می کردند تا حادثه دیگری نظیر منا اتفاق نیفتد.

وی اضافه کرد: هر چند این مسئله باید در محاکم قضایی و بین المللی پیگیری می شد، ولی رئیس جمهور حتی دستور قضایی برای کسانی که حرمت سفارت عربستان را در ایران شکسته بودند، داد اما برای پیگیری پرونده و حقوق کشته شدگان در مکه و منا هیچ دستوری ندادند و پرونده ای در دادگاههای بین المللی تشکیل نشد. مهمتر آنکه تاکید بر ادامه روابط با عربستان را داشتند.

مقامات دولتی به دیدار زندانیان فتنه رفتند اما به دیدار خانواده شهدای منا، نه

همسر شهید حاتمی خاطر نشان کرد: ما خانواده شهدای مکه و منا گلایه داریم که چرا مقامات دولتی به دیدار آقای تاج زاده که زندانی فتنه 88 است می روند ولی به دیدار خانواده هایی نظیر ما نمی آیند؟